Hoe wordt het geslacht bepaald? Merrie of hengst!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:07

Cassidy schreef:
Mijn merrie kwam iig uit vers sperma...

mijne ook, maar dat wel geinsemineerd vers (niet verdund en nog warm Tong uitsteken)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:12

Ja, geinsemineerd, maar met vers sperma. Mijn merrie en nog een andere merrie, uit hetzelfde kwakkie. Eerste keer was meteen raak. Ik had een merrie, de andere was een hengst. Helaas is deze op leeftijd van drie weken overleden...

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:36

DeesDeBest schreef:
Je hebt een X en een Y, een X is een meisje een Y is een jongen. Combi XX is meisje XY is jongen. Y is dominant. YY bestaat niet, omdat een vrouw alleen X cellen heeft, dus standaard een meisje zou krijgen. Een man heeft X en Y cellen en daarom zou hij het geslacht bepalen.
Zover basis biologie En dat is bij elk dier hetzelfde.

Verder over dat tijdstip van insemineren wat ook geslacht kan bepalen. dat had te maken met net voor of net na de eisprong. Beetje wat Raya boven uitlegt. volgens de Da complete onzin!


toevallig vorig jaar op school gehad,en ja ook over dieren het is daarbij hetzelfde!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:57

Ik heb nooit geweten dat er zoveel theorieën zijn hierover... Ik vind het allemaal een beetje ver gezocht. Volgens mij is het X en Y verhaal van Dees het juiste.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:22

DeesDeBest schreef:
Je hebt een X en een Y, een X is een meisje een Y is een jongen. Combi XX is meisje XY is jongen. Y is dominant. YY bestaat niet, omdat een vrouw alleen X cellen heeft, dus standaard een meisje zou krijgen. Een man heeft X en Y cellen en daarom zou hij het geslacht bepalen.
Zover basis biologie En dat is bij elk dier hetzelfde.

Behalve bij vogels dan is het mannetje XX en het vrouwtje XY. of een vogel is geen dier Haha!
Een kennis vertelde dat ze bij hun merrie tot op heden altijd om en om hengst en merrieveulen hadden...
Verder gelezen in een vakblad van een merrie met 17 veulens (nee, niet in 1 keer) waarvan 16 hengsten en 1 merrie (die helaas verongelukt is).

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:47

We kunnen het zaakje ook anders stellen: stel je iemand voor die bramen en frambozen gaat plukken. Die figuur maakt er een zooitje van en gooit alles in hetzelfde mandje. Er worden precies evenveel bramen en frambozen in het mandje gegooid.

De tuinbouwer laat het mandje op een lopende band gooien en vraagt de werknemers naast de lopende band om alle frambozen van de lopende band te plukken.

Wie bepaalt er wat er op de lopende band blijft liggen?

Dan nog even een technische zaak voor wat betreft meiose (celdeling): de chromosomen in een zaadcel (en in een eicel) worden gevormd door meiose. Dat wil zeggen dat de chromosomen van een stamcel uitelkaar getrokken worden en resulteren in twee zaadcellen. Dat is per definitie een zaadcel met een X en een zaadcel met een Y in het geval van een zoogdier (waartoe het paard ook behoort).

Per definitie maakt een hengst volgens deze procedure altijd evenveel cellen met een X chromosoom (waarvan een merrieveulen komt) als cellen met een Y chromosoom (waarvan een hengstveulen komt).

Daaruit kan je opmakendat de hengst helemaal geen geslacht bepaalt. Wat we wel met zekerheid kunnen stellen is als de hengst een Y chromosoom doorgeeft, dat het Y chromosoom is van zijn vader (aangezien hij dat niet van zijn moeder had kunnen erven).

Mocht het nu zo zijn dat de zaadcellen met het X chromosoom een andere levensvatbaarheid zou hebben dan de zaadcellen met het Y chromosoom, dan bepaalt de hengst natuurlijk wel het geslacht.

Mocht het zo zijn dat de vagina en de eicel van de merrie de X chromosomen van de hengst op een andere manier behandelt dan de Y chromosomen, dan bepaalt de merrie het geslacht.

Statistisch blijkt het zo dat X chromosomen een evengrote kans tot bevruchting opleveren als Y chromosomen, dus bepaalt ook de merrie het geslacht niet.

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:47

Poeh, Joost, wel een knap verhaal om er uiteindelijk toch op uit te komen dat je gewoon 50/50 kans hebt Knipoog OK dan!

Hier verder over nadenkend komt er een hele andere vraag bij me op maar daar open ik wel een nieuw topic voor.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 01:17

Weer wat geleerd ! Ik dacht al dat ik gek aan het worden was. Wat dat X en Y betreft verschilt dus bij vogels en zoogdieren, oftewel is precies andersom ?
Ik ken de erfelijkheidsleer van oorsprong vooral van een bepaald soort vogels en dan heb ik heb voornamelijk over het X/Y verhaal en de hier mee samenhangende geslachtsgebonden kleurvererving.
Wist niet dat het bij zoogdieren en vogels net even omgekeerd was
Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:41

@Lageveld: heb het net even voor je nagekeken en postduiven hebben 40 chromosoomparen waarvan het laatste paar bij de duivin XY en de doffer XX, dus net andersom als bij paarden.