Ik had gisteravond een discussie met een vriendin wat ging over een merrie welke waarschijnlijk lijdt aan OCD. Dit is nog niet bewezen (wordt snel onderzocht) De eigenaar wil het paard wanneer het OCD heeft, wel gaan gebruiken voor de fokkerij. Indien de merrie OCD-vrij is, zal het tevens ook gebruikt vaan worden voor de sport.
Ik vond het vreemd om met een merrie die aan OCD lijdt te gaan fokken, omdat het (voor zover ik weet) erfelijk is. Zij zei dat OCD niet erfelijk is, en dat de eigenaar van dit paard dat al eens is na gegaan. Toch blijf ik standvastig, want ik meen toch echt dat het erfelijk is....
Later ontstond ook een discussie over hoefkatrol ontsteking, zij zei dat dit juist wel erfelijk was, terwijl ik me dat niet voor kon stellen. Misschien dat het bij de nakomelingen een zwakke plek is, maar ik dacht niet dat dit erfelijk was. Ook hier kwamen we dus niet uit.
Hier zitten vast een hele hoop mensen die veel meer afweten van de fokkerij dan ons, dus willen jullie ons eens vertellen hoe het nou zit? (en wie er gelijk heeft
)