Goede dressuurpaarden fokkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:35

Maar een echt goed paard verkoop je toch niet aan een handelaar Pipo?? Bloos!
Die probeer je bij een ruiter te krijgen die toekomst heeft.

Een hengstenboer is meer uit op hengsten Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:37

Zannekin schreef:
Maar een echt goed paard verkoop je toch niet aan een handelaar Pipo??
Die probeer je bij een ruiter te krijgen die toekomst heeft.

Een hengstenboer is meer uit op hengsten Lachen .


Tuurlijk wel, dat zijn mensen die bemiddelen tussen de koper en verkoper, verdienen ze leuk geld mee hoor Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:45

Pipo schreef:
Tuurlijk wel, dat zijn mensen die bemiddelen tussen de koper en verkoper, verdienen ze leuk geld mee hoor Haha!


Zoals instructuers die een paard pas goedkeuren als ze zelf een dikke kluif kregen...
Het vermelden waard: Applebee: als je een instructeur meeneemt hou die dan aan de leiband Knipoog . Dit jaar nog een mooi staaltje van corruptie gezien:
Ik ging met een kennis paarden shoppen (niet als handelaar btw). Ze neemt haar instructeur mee die daar netjes toekomt waar het paard staat. De instructeur kent het paard niet, noch de eigenaar en is de vertrouwenspersoon van m'n kennis.
Verkoper rijdt het paard bla bla, vriendin op het paard en instructeur stapt op verkoper toe: hij wou 30%!! van de verkoopprijs en het paard was OK dan.... De koop is gesloten en het was een erg duur paard!!
Hoedt je voor zulke zaken, ze komen erg veel voor, zeker bij de bekendere instructeurs.
De verkoper wil niet weigeren omdat de instructeur hem dan overal zwart maakt. De ruiter weet van niks.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:47

Zannekin als je niet zo in de picture bent, laat je een handelaar en die zijn er in veel gradaties je paard verkopen.
Die kan ze ervoor zetten, zadelmak maken, heeft de etalage waar mensen komen kijken, vaak mensen die bij een fooker zelden komen.
En zelf heb je al dat gezeur niet aan je hoofd.
Voor beiden goed bij goede afspraken.
Hij vraagt meer dan ik krijg, maar stopt er dan ook zijn vakkennis in.
Dus Appelbee kan ook naar een van de betere handelaren, dan wordt ze op haar wenken bedient, maar daar hangt een prijskaartje aan.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:49

Daarom komen ze niet op Internet.

Fokkers moet je niet leren klimmen in een PC.

Want dat vinden de "zakken-villers"niet leuk. (u) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:51

Zannekin schreef:
Zoals instructuers die een paard pas goedkeuren als ze zelf een dikke kluif kregen...
Het vermelden waard: Applebee: als je een instructeur meeneemt hou die dan aan de leiband Knipoog . Dit jaar nog een mooi staaltje van corruptie gezien:
Ik ging met een kennis paarden shoppen (niet als handelaar btw). Ze neemt haar instructeur mee die daar netjes toekomt waar het paard staat. De instructeur kent het paard niet, noch de eigenaar en is de vertrouwenspersoon van m'n kennis.
Verkoper rijdt het paard bla bla, vriendin op het paard en instructeur stapt op verkoper toe: hij wou 30%!! van de verkoopprijs en het paard was OK dan.... De koop is gesloten en het was een erg duur paard!!
Hoedt je voor zulke zaken, ze komen erg veel voor, zeker bij de bekendere instructeurs.
De verkoper wil niet weigeren omdat de instructeur hem dan overal zwart maakt. De ruiter weet van niks.


Sorry maar ik ben het toch niet met je eens. Mensen benaderen iemand om een fijn paard voor ze te zoeken omdat ze zelf te weinig kennis hebben, of de juiste adressen niet weten. Het is toch te zot voor woorden dat die persoon overal gaat zoeken maar er niets voor krijgt?

En daarnaast, die persoon heeft de klanten.....waardoor de fokker verkoopt. Daar mag best wat tegenover staan. 30% vind ik overigens erg overdreven. Maar 10% vind ik heel normaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-04 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:51

Buitenlanders gaan geen tig fokkers af om een paard te vinden, die nemen contact op met de handel en laten die verkopen al dan niet bemiddelen.
Kaas, melk, vlees etc koop ik ook niet bij de boer, maar in de winkel.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:52

En een internet site bouwen is weer net een stapje verder dan met een computer kunnen werken bv internet en word en excel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:55

Pipo,

Het is gewoon pure corruptie: die instructeur kende de verkoper NIET, had geen contact ermee. M'n kennis vroeg hem mee om naar het paard te kijken en betaalde ook zijn transport ed.
Daarop vraagt hij dan 30% in het geheim om het paard OK te vinden met de uitdrukkelijke vermelding dat het paard anders niet goed is.
In België gebeurt dit ook, allemaal achter de rug van de ruiter om. Ik hoop er hier ooit zo ééntje te krijgen die vraag ik effe om luidop te zeggen wat hij te zeggen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:58

Zannekin schreef:
Pipo,

Het is gewoon pure corruptie: die instructeur kende de verkoper NIET, had geen contact ermee. M'n kennis vroeg hem mee om naar het paard te kijken en betaalde ook zijn transport ed.
Daarop vraagt hij dan 30% in het geheim om het paard OK te vinden met de uitdrukkelijke vermelding dat het paard anders niet goed is.
In België gebeurt dit ook, allemaal achter de rug van de ruiter om. Ik hoop er hier ooit zo ééntje te krijgen die vraag ik effe om luidop te zeggen wat hij te zeggen heeft.


Ok, dit is een geval wat inderdaad niet gepast is. Maar ik heb het over mensen die iemand inschakelen om een paard voor ze te zoeken. Dan vind ik dat die persoon daar gewoon geld aan mag verdienen.

Hetzelfde geval dat fokkers paarden wegbrengen, of door iemand laten verkopen. Je bent er knetterdruk mee, want dat paard is niet zomaar bij de eerste kijker verkocht. Dier moet er netjes uitzien, fijn te rijden zijn enz enz. Je regelt de keuring, vervoer........daar mag best wat tegenover staan. Als mensen dat niet meer willen, dan mogen ze fijn zelf hun paard gaan verkopen. Maar de ervaring spreekt, dat als je dat iemand laat doen, je er meestal gewoon wat meer geld voor krijgt. Van te voren een percentage afspreken..........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:03

Tuurlijk maar dan zijn die mensen ook in dienst hé, werken ze en hangt de kwaliteit van het paard niet af van het al dan niet smeergeld betalen.
Heel iets anders dan afperserij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:05

Zannekin schreef:
Tuurlijk maar dan zijn die mensen ook in dienst hé, werken ze en hangt de kwaliteit van het paard niet af van het al dan niet smeergeld betalen.
Heel iets anders dan afperserij.


Als iemand mij belt, en vraagt of ik nog een leuk paard weet en als ik die weet en die mensen kopen dat dier dan krijg ik geld mee. Is dat afperserij?

Vind ik niet..........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:09

Hier betaalt de verkoper aan de instructeur om het paard goed te bevinden.
Jij wordt betaald om mee te gaan en om je contact. De mensen komen via jou in contact met...
Als die mensen een paard weten staan en jij gaat mee om te kijken bij iemand die je niet kent: vraag je dan geld aan de verkoper? Lijkt mij dat je dan max een kleine verplaatsingskost van de koper meekrijgt. Jij hebt dan geen contact aangebracht.
Zolang de koper op de hoogte mag zijn van de zaak is het geen afperserij, als het om z'n rug om moet dan is er een reukje aan...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:12

Het is geen afperserij als je het niet achter de rug omdoet. Als ik het goed begreep was het een één - tweetje verkoper / instructeur en de koper wist er niets vanaf.

Tja dan komt het beetje afperserig over, ik bedoel dan had de instructeur geld moeten krijgen van de koopster met wie hij is meegegaan. Niet de verkoper voor een blok zetten: 30% voor mij of anders geef ik negatief advies dat ze hem niet moet kopen.

(ik heb het snel gelezen maar ik dacht dat ze het zo bedoelde)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:14

Inderdaad, Skipper en de instructeur werd ook netjes door de koper betaald voor z'n verplaatsing....
Het ging hier btw om een paard van meer dan 25.000 euro. 30% is mooi meegenomen dan Lachen

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:16

Idd, anders had de koopster er misschien die 30% nog wel van de prijs afgekregen!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:17

Idd is totaal op de kap van de koper die de instructeur dus volledig vertrouwt.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:16

Het voorbeeld zoals jij dat schetst Zannekin, dat is idd gewoon ordinair vuil spel. Bah

Verder, eerlijke commissie vind ik niet iets storends. Geen 30%, maar een beetje tipgeld voor de moeite is fair.
Bij uit handen gegeven verkoop dan wel aankoop, daar mag best een hele hap tussen zitten, dan lijkt me 10% redelijk.

Maar het blijft een slangenkuil; als die paardenadviseurs en handelsraadsmannen. Maar goed, de consument met dikke beurs die wel hoog van de toren wil blazen maar geen onderzoeksmoeite wil/kan verrichten, die krijgt exact wat hij verdient.

Neemt niet weg, de hurk uit Zannekins voorbeeld speelt vuil spel.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:04

Pipo"]
Marktplaats is sowieso een vergaarbak van rotzooi. Dus daar moet je tegenwoordig niet meer zijn voor fijne dieren.
[/quote]
Dit is niet geheel waar hoor.
Ik heb verkocht en aangekocht, en zelfs gisteren nog zo verkocht.
Zijn het zotzooi dieren, welnee hoor, en de prijzen verschillen van hoge verkoop tot lage aankoop. Vergeet niet, dat krantjes niet zo snel meer gepakt worden, en dat internet erg veel gezien word tegenwoordig.

[quote="Pipo"]
Over het feit dat oudere mensen geen websites kunnen bouwen, ik denk echt dat de 50/60 plussers daar niet geheel handig in zijn. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar die mensen spreek je voornamelijk op keuringen, en niet op het internet.
[/quote]
Het niet handig zijn klopt in mijn verhaal wel ja. Maar dan is er ook nog verschil in grote fokkerij of een kleine. Waarom zou een kleine fokker en hele site gaan lopen maken, terwijl de weg op internet al niet eens gevonden kan worden?
En idd gaat het ook hier meestal via via. Mond op mond.
Om het dit jaar wat meer aandacht te geven, heb ik internet gebruikt, en ondanks dat jij dat rotzooi vind, was het hengstveulen binnen een paar uur verkocht. Voor het merrieveulen is de belangstelling nog veel groter, en zijn er in twee dagen tijd, al een hele hoop kijkers ingeplant.

[quote="Pipo schreef:
De hengstenboeren en handelaren weten ook waar de goede paarden gefokt worden, en die zullen er zeer snel bij zijn.

Vergeet niet dat een fokker, soms ook kijkt naar aan wie ze verkopen. Het gaat niet alleen om het geld, maar ook om de toekomst van het veulen, en daarbij de predicaten van de merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:29

Holly,

Dit topic ging over echt aparte dressuurpaarden, dus daar word de discussie dan ook op aangepast.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:39

Dus jij noemt wat ik verkoop niet apart?
Wat is in jullie ogen apart dan?

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:40

Citaat:
Klompen worden ook alleen maar nog verkocht voor Folklore.


Ben ik dan toch wel folkoristisch bezig... (loop veel op klompen, vooral in de winter, lekker warm)

Ik denk dat de gemiddelde hengstenboer wel weet waar je zijn moet maar of ie je dat gaat vertellen is een tweede. De paardenhandel staat over het algemeen niet bekend om "eerlijke" handel, dan kun je beter in koeien gaan doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:46

holly schreef:
Dus jij noemt wat ik verkoop niet apart?
Wat is in jullie ogen apart dan?


Ik weet niet wat je verkoopt, maar ik weet wel wat je destijds zocht.

Apart bedoel ïk: de mogelijkheden en talent hebben om een toekomstig succesvol GP paard te worden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:56

Wat ik heb verkocht is een Heartbreaker hengstveulen, uit een preferent purioso merrie.
En wat ik nog te koop heb is een Painted Black merrieveulen uit een sport/elite Martel merrie. Z2 dressuur. (zie profiel)
Tevens de Z2 dressuurmerrie welke als alles goed is drachtig is.

Ik wil daarover best wel een mening horen eigenlijk.

Wat ik zocht is van een klasse lager qua prijs en kunnen. Dus dat heeft er niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:57

holly schreef:
Wat ik heb verkocht is een Heartbreaker hengstveulen, uit een preferent purioso merrie.
En wat ik nog te koop heb is een Painted Black merrieveulen uit een sport/elite Martel merrie. Z2 dressuur. (zie profiel)
Tevens de Z2 dressuurmerrie welke als alles goed is drachtig is.

Ik wil daarover best wel een mening horen eigenlijk.

Wat ik zocht is van een klasse lager qua prijs en kunnen. Dus dat heeft er niks mee te maken.


Zonder de paarden te zien, is daar geen mening over te geven. Wel ging het topic over een apart dressuurpaard. En daarop word dus ook geantwoord.