Wie is de fokker???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:56

griebels schreef:
Hmm dat is volgens mij ook niet zo. Sabiha heet eigenlijk A.F. Sabiha. Fokker zou dus Arabian Fantasie moeten zijn. Maar ze is wel geboren uit een merrie die niet van hun is maar van Balasjow hier op bokt. Ze is ook daar geboren. Wie is er dan dus de fokker?

*edit* Is een reactie op MissSol



Wie staat er als fokker op het stamboekbewijs??

Het is ook nog zo dat als je een merrie least van iemand, die blijft dan op naam staan van huidige eigenaar dat je toch als fokker op het papier kan komen te staan. Hiervoor moet je dan weer andere papieren invullen enzo.

Maar het is niet zo dat als jij een merrie drachtig koopt en het veulen word bij jou geboren dat jij dan de fokker bent.
Laatst bijgewerkt door DMHorses op 29-07-04 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:57

Een vriendin van me had een Variant merrie die de oude eigenaar had laten dekken. Zij kocht de merrie op 5 maanden dracht, maar het veulen niet. Dat bleef eigendom van de oude eigenaar van de merrie (die dus ook de fokker van het veulen was).

Zij heeft het papier van de merrie op haar naam laten zetten, en er zelfs bij vermeld dat het veulen NIET haar eigendom was of zou worden.

Het veulen werd geboren, en wie stond er op het papier als de fokker? Juist, mijn vriendin...

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:48

Zoals ik het in het andere topic ook al had vermeld, vind ik dat de eigenaar van de drachtige merrie ook de fokker is van het veulen dat er uit komt.
Wat nu als je de merrie niet in het bezit hebt, maar je er wel een veulentje uit mag fokken, wie is dan de fokker? De eigenaar van de merrie, of diegene die het bedacht en betaald heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 20:53

Beber schreef:
Zoals ik het in het andere topic ook al had vermeld, vind ik dat de eigenaar van de drachtige merrie ook de fokker is van het veulen dat er uit komt.
Wat nu als je de merrie niet in het bezit hebt, maar je er wel een veulentje uit mag fokken, wie is dan de fokker? De eigenaar van de merrie, of diegene die het bedacht en betaald heeft?



Dat kan je met elkaar bespreken en als degene die de dekking en onderhoud van de merrie betaald dat graag wil kan hij/zij als fokker geregistreerd worden, dacht ik.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:54

Dan had de fokker de merrie niet moeten verkopen, dan had hij/zij op het papiertje kunnen staan.
Idd, risico van het vak.
Dit zijn dingen daar kan je uren over doorgaan, vraag is; wat verandert het er aan?

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:55

sarabande schreef:
Dat kan je met elkaar bespreken en als degene die de dekking en onderhoud van de merrie betaald dat graag wil kan hij/zij als fokker geregistreerd worden, dacht ik.


Alles kan, maar wat is logisch? Verward

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:57

chantal1 schreef:
Dan had de fokker de merrie niet moeten verkopen, dan had hij/zij op het papiertje kunnen staan.
Idd, risico van het vak.
Dit zijn dingen daar kan je uren over doorgaan, vraag is; wat verandert het er aan?


Niets, maar toch is het verrekte jammer, als jouw ex-merrie een super topper werpt, jij daar niets meer mee te maken hebt . Scheve mond

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:58

ik heb afgelopen jaar ook een dragende merrie gekocht
van het veulen ben ik nu dan ook " de fokker "
komt mooi uit want het is een verrekt leuk ding!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 21:01

chantal1 schreef:
Dan had de fokker de merrie niet moeten verkopen, dan had hij/zij op het papiertje kunnen staan.
Idd, risico van het vak.
Dit zijn dingen daar kan je uren over doorgaan, vraag is; wat verandert het er aan?


Er kunnen redenen zijn dat een merrie gedwongen verkocht wordt, een echte fokker vind het dan vervelend om bij datgene dat hij/zij bedacht heeft niet meer betrokken te zijn.
Maar dat is eigenlijk niet de topicvraag.
Dat is wie is eigenlijk de fokker.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:04

Dit was voor mij het antwoord op de vraag die jij stelde.
Een mens moet wel eens dwangmatig iets verkopen, zeker als het om emotionele zaken gaat is dat nog vervelender.
Feit blijft in NL dat je de fokker bent als jij de merrie hebt en het veulen bij de eigenaar van de merrie wordt geboren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 21:08

chantal1 schreef:
Feit blijft in NL dat je de fokker bent als jij de merrie hebt en het veulen bij de eigenaar van de merrie wordt geboren.



Dat feit stel ik dus ter discussie.
En vooral omdat jij meestal iedere Duitse regel beter vindt dan de Nederlandse zou het je aan moeten spreken.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:11

Bei uns ist alles besser????????????

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:13

griebels"]
Hmm dat is volgens mij ook niet zo. Sabiha heet eigenlijk A.F. Sabiha. Fokker zou dus Arabian Fantasie moeten zijn. Maar ze is wel geboren uit een merrie die niet van hun is maar van Balasjow hier op bokt. Ze is ook daar geboren. Wie is er dan dus de fokker?

*edit* Is een reactie op MissSol
[/quote]


[quote="MissSol schreef:
Wie staat er als fokker op het stamboekbewijs??


Stamboekbewijs heb ik niet hier. Maar op het paspoort staan allebei de namen op. Dus A.F. en de naam van Balasjow hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door griebels op 29-07-04 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:15

sarabande schreef:
Dat feit stel ik dus ter discussie.
En vooral omdat jij meestal iedere Duitse regel beter vindt dan de Nederlandse zou het je aan moeten spreken.


Pardon? Ik vraag me af waar dat op slaat?
Mijn persoonlijke voorkeur die ik volgens jou heb heeft niks te maken met mijn antwoord in dit topic.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 29-07-04 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:24

1. Als ik een drachtige merrie koop staat mij de gebruikte hengst ook aan en zou die ook gekozen hebben, dus bedenker zou ik ook kunnen zijn.

2. ik schat dat 60% van de fokkers maar wat aanklooit en niet zo zeer op eigen kennis en inschatting afgaat, maar wat de hengstenboer adviseert.

Met andere woorden: ik ben voor het nederlandse systeem.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:31

Bij ons is het zo:
Ten eerste moet je een bedrag per jaar betalen voor elke merrie die in de fok zit. Daarvoor krijg je dan een blanco dekbewijs toegestuurd. Fok je niet meer met die merrie dan hoef je dat niet meer te betalen (moet je wel op voorhand melden!).
Als ik graag een merrie van een ander zou laten dekken dan vraag ik aan het stamboek een dekbewijs dat ingevuld wordt door de hengstenhouder. Ik schrijf de merrie dan in voor de fok. Wie de fokker zal zijn is dan ook al bepaald voor de merrie werkelijk drachtig is.
Verder vind ik het veel interessanter een drachtige fokmerrie te kopen dan een niet- drachtige, en voor de verkoop van een fokmerrie is het beter dat ze drachtig is. Vandaar worden er toch wel wat drachtige merries verhandeld.
Excuseme: je bent het zeker niet altijd eens met de keuze. Je koopt in de eerste plaats een merrie die je aanstaat, vanwie die drachtig is, is bijzaak.
Ik wist zelfs niet dat het in Nederland en Belgiƫ anders was, en vind ik geen goeie regeling!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 21:44

Buiten het feit dat in het systeem dat Zannekin beschrijft de fokker altijd de fokker is, is de fokker met veel merries ook duur uit.
Temeer daar het inschrijven van veulen en stamboekmerrie vrij duur is.
Dus ieder systeem heeft voor en nadelen.
Ik zou graag jouw wijze van registreren van de fokker willen overnemen, de rest niet Tong uitsteken

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:05

Zannekin: Bij Z ben je ook fokker als je een drachtige merrie koopt, dus ook belgie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:16

Iedereen die fokt is bekend met het gehanteerde systeem. Dus als je denkt dat je een toekomstige topper fokt, dan moet je die dragende merrie gewoon niet verkopen.

Tja........als het leven nou eens voorspelbaar kon worden he Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:39

sarabande schreef:
Dat feit stel ik dus ter discussie.
En vooral omdat jij meestal iedere Duitse regel beter vindt dan de Nederlandse zou het je aan moeten spreken.


Houd het wel gezellig dames.
Pas op met uitspraken over wat iemand vind of denkt.
Dit kan wel eens heel anders zijn dan dat je denkt Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:52

sarabande schreef:
Maar dat is eigenlijk niet de topicvraag.
Dat is wie is eigenlijk de fokker.


Zou een mooi artikel kunnen zijn voor IDS.
Daar de meeste fokkers 99.9% niet op Bokt komen is dat de enige manier om het door te laten klinken.
Dus DWR als je nog meeleest hier een waarschijnlijk hot-item voor IDS.
Kun je meteen een vragenformulier bijvoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:54

ceasario schreef:
Zou een mooi artikel kunnen zijn voor IDS.
Daar de meeste fokkers 99.9% niet op Bokt komen is dat de enige manier om het door te laten klinken.
Dus DWR als je nog meeleest hier een waarschijnlijk hot-item voor IDS.
Kun je meteen een vragenformulier bijvoegen.


Als hij dan maar wel bronvermelding doet Haha!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:05

Als je nou gewoon zowel eigenaar van de verkochte merrie, als ook de 'bedenker' van het veulen samen als fokker laat registreren. Is het probleem opgelost Haha! Haha!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:37

Excuseme schreef:
1. Als ik een drachtige merrie koop staat mij de gebruikte hengst ook aan en zou die ook gekozen hebben, dus bedenker zou ik ook kunnen zijn.

2. ik schat dat 60% van de fokkers maar wat aanklooit en niet zo zeer op eigen kennis en inschatting afgaat, maar wat de hengstenboer adviseert.

Met andere woorden: ik ben voor het nederlandse systeem.


Ik ook

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:39

ceasario schreef:
Zou een mooi artikel kunnen zijn voor IDS.
Daar de meeste fokkers 99.9% niet op Bokt komen is dat de enige manier om het door te laten klinken.
Dus DWR als je nog meeleest hier een waarschijnlijk hot-item voor IDS.
Kun je meteen een vragenformulier bijvoegen.


Denk dat het percentage fokkers hier op bokt toch wel iets hoger ligt dan 0,1 %......