Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:42

Die eerste mag je niet meenemen, want die werd al vlot afgekeurd en niet veel fokkers zijn met die merries verder gaan fokken....... Haha!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:42

Anna42, we hadden het in dit geval over het karakter...
Maar ik denk dat binnen elk ras zogenaamde rotte appels te vinden zijn.
En een aantal zullen dat zeker vererven. Daarom zou ik ook bij de keuze voor een hengst zeker letten op het karakter en niet alleen op prestaties en bouw.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:47

Dat klopt. Het goede karakter van de aangegeven Volbloeds heeft kennelijk qua karakter geen goede werkbare gebruikspaarden opgeleverd.
Als het niet aan het karakter lag dan moet het aan de bouw etc. gelegen hebben en heeft Dr. Rau op beide fronten gelijk.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:51

Volgens mij ligt het karakter ook niet aan de ouders.

We hebben vroeger een schat van een veulen gehad, moeder was een bitch...en vader was een schat....!?

Waar het wel aan ligt weet ik niet....maar bij mensen heb je ook een paar rotte appels tussen de niet-rotte appels liggen...toch?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:00

Zou ik ook denken.
Ik denk wel dat karakter ook doorgegeven wordt. Maar dat kan ook een generatie overslaan. Maar de merrie heeft zeker ook invloed. Ik vind dat er toch wel vaak alleen naar de hengst gekeken wordt. Maar de merrie is er toch ook nog....

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:13

Anna42 schreef:
In zijn publicatie "De noodzaak van de Duitse paardenfokkerij" schrijft Dr. Rau reeds in 1907 o.a.: 'Toevoer van Arabisch bloed in onze rijpaardenfokkerij, met als doel, de Duitse rijpaarden zoveel mogelijk van de robuustheid, het goede temperament, het dragende skelet, en de soberheid te geven van het oorspronkelijke woestijnpaard met al zijn goede eigenschappen, als tegengewicht wat voor wat het Engels Volbloed aan ongewenste eigenschappen in rijpaardfokkerij heeft gebracht. ...


Dr. Rau was in eerste instantie een hele goede theoreticus. Hij is als voorbeeld te noemen van iemand die niet met paarden is opgegroeid, maar wel begenadigd was met een heel goed oog voor alles wat met deze viervoeters te maken had. Zijn werk uit 1907 is een klassieker en een van mijn favoriete naslagwerken. Je mag echter niet uit het oog verliezen, dat hij zich mee ontwikkeld heeft met de warmbloedfokkerij.
Zijn werk uit 1907 was gebaseerd op het materiaal dat toendertijd op de keuring verscheen en dat wijkt hemelsbreed af van wat er nu rondloopt. Verder was hij verantwoordelijk voor de opbouw van de fokkerijen in Polen en in het voorste stuk van Rusland en hij was een fan van het Oost-Pruisische bloed. Niettemin had hij wel oog voor producten van andere stamboeken. Je kunt niet zondermeer de ideeën van toen op nu projecteren zonder de ontwikkeling in de fokkerij mee te nemen. Rau was ook een praktisch ingesteld mens met 1000 ideeën. Hij heeft veel gepubliceerd in de 'Sankt Georg Almanach' en o.a. de sportpaarden beschreven die in de jaren 50 en 60 rondliepen. (Hij is niet ouder geworden dan 74, dus hoe hij er nu over zou hebben gedacht laat zich moeilijk raden..)
Om er een paar te noemen: Orient, Halla, Armalva, Alpenjäger, Cäsar, Jaspis noemde hij absolute toppaarden en hij roemde hun kwaliteit.

Deze paarden pasten niet in het fokkersplaatje dat hij een halve eeuw eerder schetste, wat betekent dat hij ook buiten eigen grenzen naar prestatie keek. Het AV is net als het EV een belangrijk ras om de warmbloedfokkerij op peil te houden.
Echter noch Rau noch alle andere hypologen hadden de formule, waarmee je het ultieme paard kunt fokken. Die zal er ook nooit komen.

Fokken is selecteren, afwegingen maken, een plan opstellen en vervolgens bijstellen indien nodig en weer van voren af aan werken, in de verwachting (hoop) topprestatie te fokken,
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 23-07-04 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:15

En die merrie heeft ook weer ouders. Van die ouders neem je ook weer een stukje mee. Het zijn de gelijke genen die klikken. Zit er die lijn weer eentje of meer met een moeilijk karakter en ook in de lijn van de hengst, dan kun je bijna met zekerheid zeggen dat je er weer eentje hebt met een beroerd karakter.
'Allerdings vererbt sich nichts so zaeh als Fehler, und sie scheinen von dem korrekten Material wie ein Magnet angezogen zu werden' schrijft Dr. Rau in "Die deutschen Pferdezuchten."

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:48

Bucephalus schreef:
Dr. Rau was in eerste instantie een hele goede theoreticus. Hij is als voorbeeld te noemen van iemand die niet met paarden is opgegroeid, maar wel begenadigd was met een heel goed oog voor alles wat met deze viervoeters te maken had. Zijn werk uit 1907 is een klassieker en een van mijn favoriete naslagwerken. Je mag echter niet uit het oog verliezen, dat hij zich mee ontwikkeld heeft met de warmbloedfokkerij.

Echter noch Rau noch alle andere hypologen hadden de formule, waarmee je het ultieme paard kunt fokken. Die zal er ook nooit komen.

Fokken is selecteren, afwegingen maken, een plan opstellen en vervolgens bijstellen indien nodig en weer van voren af aan werken, in de verwachting (hoop) topprestatie te fokken,


Fokken is in eerste instantie visie. Je zult eerst moeten vaststellen wat je wilt gaan fokken en hoe je dat wilt bereiken. Dan pas volgt selectie etc.

Dr. Rau had wel degelijk die visie en ook de FORMULE. Die formule hadden de farao's, de bedoeinen en de latere Landstallmeisters w.o. Dr. Rau en dat is "das GLEICHGEWICHT".
Die formule zijn wij helaas vergeten of denken daar niet meer over na.
De basis van een rijpaard is het evenwicht in de bouw los van het type.
Dr. Rau zag wel degelijk in dat door de renbaanselectie, afgezien van het karakter, ook steeds meer het evenwicht in de bouw van de oorspronkelijk ingezette Arabische/Orientaalse paarden bij de Volbloeds verloren zou gaan. Dat is VISIE.
Zijn visie van 1907 is nog even actueel in 2004.
Als je het evenwicht in de bouw en karakter loslaat wordt fokken gokken. En daar zijn wij veel meer mee bezig dan wat Dr. Rau zich van een systematische rijpaardfokkerij voorstelde.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:56

Volgens mij is er met het karakter van het gemiddelde nederlandse fokprodukt weinig mis. Ik denk eerder dat de verkeerde (onervaren) ruiter het verkeerde (groene/jonge) paard koopt, dat is vragen om moeilijkheden. Vervolgens zijn er meestal wel stalgenootjes die het allemaal heel goed weten en het paard wel even zullen aanpakken... Arm dier!
Ik ben juist wel blij met een paard met een beetje karakter, als het erop aan komt zal dat paard voor je willen werken!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:57

Rau voerde als leidraad prestatie, want dat is waar het werkelijk om gaat. In 1953 een actueel uitgangspunt en nu nog steeds. Zet dit af tegen de toenmalig paardenpopulatie en je hebt antwoord.

Dr. Rau schrijft letterlijk in het artikel:"Die Zukunft der deutschen Pferdezucht"in de Sankt Georg Almanach:

Wat de warmbloedfokkerij aangaat, al onze fokkers van warmbloedpaarden en de leidingen hebben daadkrachtig gehandeld en met bewuste zorgvuldige blik, sinds tientallen jaren gestreefd naar het juiste model. Er ligt een imposante overtuiging in deze aanpak. Hoe strenger de controle bij de hengstenkeuringen en bij de opname van merries in het stamboek is, des te volmaakter zijn de paarden geworden.
We hebben nog iets anders geschapen wat onze fokkerijleiding en de fokkers eeuwige roem zal geven:
We hebben door de "Leistungsprüfungen" en door de controle van oog naar oog in alle fokkerijen telkens weer de innerlijke waarden vooruitgeholpen en door de overname van werkelijk goede paarden de prestaties verhoogd.
Zo werd bereikt wat wel uniek is te noemen.
Het Duitse warmbloedpaard verricht baanbrekend werk. De werkelijk schitterende prestaties van onze paarden op de internationale toernooien in 1953 die 70 overwinningen opleverden zijn het bewijs daarvoor, dat onze inspanningen goed zijn begonnen en goed worden uitgevoerd.

Het streven naar prestaties op topniveau in de breedte moet de leidraad blijven in wat we nastreven, want de prestatie is alles en trekt de blikken in internationale wedstrijden naar het meest succesvolle paard ten gunste van het ras en het land.

Er is verder nog een heel stuk over het belang van de innerlijke waarden, maar dat overlapt eerdere posts.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:15

Om die prestaties qua uiterlijke waarden te leveren, ging hij uit van "das Gleichgewicht". Dat principe is dankzij hem als Oberlandstallmeister destijds doorgevoerd in alle Duitse fokkerijen. Daar plukten de duitsers in 1953 de vruchten van en daar plukken ze, misschien onbewust, nu nog steeds de vruchten van.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:19

De een heeft Christus en de Bijbel de ander heeft Mohammed en de Koran
En weer anderen het "woord"van Rau.

Laat mijn maar op mijn achterbenen staan. OK dan!

Dan zie je paarden met karakter. Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:36

Niets is eenvoudiger dan christenen en moslims op de achterste benen te krijgen.

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:36

Ik ben bang dat de meesten het verkeerd zoeken.
Paardrijden is een kwestie van wederszijds vertrouwen.
Zelf heb ik al op menig "rotbok" gezeten, maar hij was braaf.
Als er een andere ruiter op ging was het weer staken etc.
Mijn conlusie is dat het probleem meer ligt bij de ruiter dan bij het paard.
De crack's staan over het algemeen niet erg braaf bekend, ik had er geen enkel probleem mee en zo kan ik nog wel effe door gaan.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen en paarden die een echte kronkel hebben, maar van natuure uit is een paard niet zo.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:37

heeft een paard karakter als ie op de achterbenen gaat staan?

neig karakter........

mooi stukkie van dijlan: OK dan!
Ik denk wel dat karakter ook doorgegeven wordt. Maar dat kan ook een generatie overslaan. Maar de merrie heeft zeker ook invloed. Ik vind dat er toch wel vaak alleen naar de hengst gekeken wordt. Maar de merrie is er toch ook nog....

en uiteraard past niet iedere ruiter bij ieder paard. daarom is het nog niet de schuld van het paard!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:48

johanna13 schreef:
.....Tuurlijk zijn er uitzonderingen en paarden die een echte kronkel hebben, maar van natuure uit is een paard niet zo.


Daar ben ik het niet mee eens. Karakter is wel degelijk erfelijk bepaald en het is kortzichtig om alle blaam bij de ruiter te leggen. Het is niet voor niets zo dat de stamboeken het karakter beoordelen bij de hengsten.
Alleen moet de fokker dat ook doen bij zijn merries. Er bestaan wel degelijk paarden met een van nature gecompliceerd karakter, dat valt niet te ontkennen. Dat is als veulen al waar te nemen en is ten dele door een goede opfok te beïnvloeden. Als ruiter ben je het meest gebaat met een paard dat van nature en uit vrije wil voor je wil werken en mét je wil werken. Maar misschien dat die paarden steeds moeilijker te vinden zijn en iedereen maar roept dat het dan dus wel aan de ruiter moet liggen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:52

johanna 13, dat stukje over 'kronkel' dat ik op blz 2 schreef over honden moet je eens nalezen.
het is mss moeilijk te geloven maar je moet het meemaken. dan weet je wel degelijk dat het bestaat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:36

johanna13 schreef:
.
De crack's staan over het algemeen niet erg braaf bekend, ik had er geen enkel probleem mee en zo kan ik nog wel effe door gaan.



Welke bekende cracks heb jij alzo gereden, zodat we begrijpen wat je hiermee bedoelt.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:43

Het is toch logisch dat karakter erfelijk is! Zaadcel=genen van de hengst (waaronder ook het gen voor karakter)X eicel=genen van de merrie (idem) wordt veulen met genenmix van paps en mams.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:59

Tuurlijk is het logisch dat karakter erfelijk is. Bij mensen zie je het toch ook. En dan is het ook niet zo gek te bedenken dat een toppaard een apart karakter moet bezitten. Beroemde mensen hebben dat meestal ook.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:07

die beroemde mensen hadden dat niet vanaf de geboorte en velen hebben last van hoogmoedswaanzin of gebruik(t)en ongeoorloofde middelen die dan hun uitwerking hebben...
Was er niet zo'n acteur (speelde ook in dr. Doolitle de hoofdrol, ben even z'n naam kwijt) die eigenlijk heel aardig en prettig is in de omgang maar door zijn sterallures geen aanbiedingen meer kreeg voor films omdat er met hem niet meer te werken was doordat hij zich wereldvreemd ging gedragen en zich boven alles en iedereen stelde....
Hij heeft zich weer aangepast en is dezelfde persoon als voordien...

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:16

Dat was Eddie Murphy, maar ik dacht meer aan mensen als Napoleon, Julius Ceasar of zelfs Hitler. Van die laatste hoef ik niet te zeggen dat die een kronkel in de kop had. Maar Napoleon schijnt qua karakter veel doorzettingsvermogen gehad te hebben en ook arrogantie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:21

ken je die film (the Wave , dacht ik) die laat duidelijk zien hoe gemakkelijk mensen veranderen qua karakter...en dat niet zozeer het karakter bepaald hoe de men zich gedraagd maar de omgeving toestaat hoe men zich zal gedragen...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:26

Topic ging volgens mij over paarden, niet over regisseurs, scriptwriters, tirannen of acteurs Verward

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:37

Die film ken ik zeker, maar is het karakter van die mensen ook echt veranderd?? Dat het gedrag verandert is staat buiten kijf.

Maar op die manier kom je op de nature-nurture vraag. Bij gedragsleer leerde ik dat alle gedrag een genetische oorsprong heeft, maar door milieu beinvloed kan worden. Er bestaan hier heel veel theorieen over.

Een verlegen persoon bijv. kan door een cursus zijn verlegenheid verminderen, maar het kind daarvan kan net zo goed die cursus nodig hebben.