Het advies van de veearts was om weer te dekken op de veulenhengstigheid alleen bleek het eitje al weer af te zijn op 6 dagen en bovendien was de baarmoeder nog vuil. Ze is nu gespoeld en heeft een spuitje gekregen om de viezigheid uit de baarmoeder te krijgen.
Het advies van de veearts was om op 19 dagen hengstig te spuiten en dan 3 a 4 dagen later op de eisprong te dekken. Om zo te voorkomen dat het nog later wordt. Maar ik vind het nu al zo laat.
We zijn straks al weer 2 weken later dan vorig jaar, dus ook weer een later veulen. Het lijkt me toch ook wel eens leuk om eens met een keuring mee te doen maar met zo'n jonkie val je bijna overal tussendoor, is dus niet handig.
Daarbij komt ook dat ik bijna geen rendement heb van mijn dekgeld. Ik betaal de volle pot en ik kan eigenlijk maar 1 keer proberen. Een tweede keer zit er echt niet in omdat het seizoen dan zowat ten einde is.
Dus ik twijfel een beetje wat ik zal doen. Een jaartje wachten en dan vroeg in het seizoen beginnen of toch nog dit jaar dekken en hopen dat ze drachtig wordt en dan volgende jaar een keer overslaan?
Kijk, de merrie is ook niet al te jong meer, die wordt volgend jaar ook 17 jaar. Daar zit ik ook een beetje mee. Dan liever nog een keer een laat veulen dan dat ik er helemaal niks meer uit krijg.
Ik weet dus niet goed wat ik moet doen, zelf ben ik meer van de "vroege" veulens.
Wat zouden jullie doen in dit stadium van het dekseizoen en je merrie zou nu nog gedekt moeten worden?
Jade heeft precies hetzelfde, al heeft ze het nog niet zo met de pony die naast haar staat, maar als het veulen languit onder haar ligt heeft mevrouw er geen enkel probleem mee om zich eens een paar stappen te verzetten. Met als gevolg dat het veulen moet opspringen als een idioot om te vookomen dat er een poot van zo`n 500 kg gewicht op haar komt! En dan ga ik met angst en beven naar huis in de hoop dat het toch alsjeblieft maar elke keer goed mag blijven gaan.
Niet leuk dus, maar goed, ik hoop dat er bij jullie alweer rust "in de tent" is !