rijden na dekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

rijden na dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 10:51

Hoi,

als het goed is ga ik dit weekeinde mijn IJslandermerrie weer ophalen die bij de hengst heeft gestaan. Ze wordt vandaag nog gedekt en misschien morgen nog een keer.

Kan ik dan dit weekeinde gewoon weer wat rijden, of kan ze beter nog even wat rust hebben? Dit hangt er ook een beetje vanaf hoe ze is na de verplaatsing, maar normaal gesproken heeft ze er geen last van. Het is ook maar 20 km rijden.

Zouden jullie even niet rijden, of maakt dat niet uit. Mensen gaan immers ook gewoon door met werken.


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:56

mijn DA adviseert altijd om de dag zelf niet te rijden maar de dag nadien geen probleem hoor. Of het moet zijn dat ze zich snel nerveus maakt dan zou ik toch niet veel rijden dan.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:00

Dezelfde dag rijden we niet, de dag erop meestal wel.

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:09

idd de dag zelf moet je niet rijden want dan kan het sperma eruit lopen.. de dag erna is geen probleem.. dan zit het waarschijnlijk al in de baarmoeder

-->~~tico Haha!~~ <--

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 01:37

"aukje" schreef:
idd de dag zelf moet je niet rijden want dan kan het sperma eruit lopen.. de dag erna is geen probleem.. dan zit het waarschijnlijk al in de baarmoeder


Daar geloof ik dus geen bal van ! Sperma eruit lopen bedoel ik dan. Even stappen na de dekking kan ik me nog iets bij voorstellen, maar zelfs over het nut daarvan heb ik zo mijn vraagtekens. maar goed... rust ??

Ben benieuwd of er mensen zijn die dit soort theorieën ook kunnen onderbouwen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 07:31

Na de dekking van Hilde heb ik het een week rustig aan gedaan (bang dat ze het zou afstoten. Daarna ben ik weer gewoon aan de gang gegaan en zo als het er nu uitziet, zit er weer een klein Obeliskje in haar.

Toos paardloos

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:45

petraaken schreef:
mijn DA adviseert altijd om de dag zelf niet te rijden maar de dag nadien geen probleem hoor.


Dat heeft mijn veearts mij ook geadviseerd.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:10

Noor werd ook om de dag natuurlijk gedekt, in totaal zo'n 6 keer geweest...maar op de tussendagen heb ik ook gewoon gereden en een enkele keer 's ochtends en dan werd ze 's avonds weer gedekt.
Kon volgens de hengstenhouder geen kwaad. En kon aan Noor merken dat ze het ook wel lekker vond...weer even terug in de oude routine! *eerste week niet gereden, ivm examen rijbewijs, tweede week rijbewijs binnen dus wel gereden Knipoog*

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:54

lageveld"]
[quote=""aukje" schreef:
idd de dag zelf moet je niet rijden want dan kan het sperma eruit lopen.. de dag erna is geen probleem.. dan zit het waarschijnlijk al in de baarmoeder


Daar geloof ik dus geen bal van ! Sperma eruit lopen bedoel ik dan. Even stappen na de dekking kan ik me nog iets bij voorstellen, maar zelfs over het nut daarvan heb ik zo mijn vraagtekens. maar goed... rust ??

Ben benieuwd of er mensen zijn die dit soort theorieën ook kunnen onderbouwen.
[/quote]

Hey ik heb mijn paard ook laten dekken in mei...en ik moest 20 min stappen na de dekking..
Het nut daarvan is, dat je je merrie direct na de dekking op stal zou zetten, dan zou ze waarschijnlijk direct plassen, en dan komt het sperma wél mee.. Dus als je 20 min stapt, kan het sperma rustig "naar binnen dringen" .
Dat is het nut van stappen Haha!

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:36

lageveld"]
[quote=""aukje" schreef:
idd de dag zelf moet je niet rijden want dan kan het sperma eruit lopen.. de dag erna is geen probleem.. dan zit het waarschijnlijk al in de baarmoeder


Daar geloof ik dus geen bal van ! Sperma eruit lopen bedoel ik dan. Even stappen na de dekking kan ik me nog iets bij voorstellen, maar zelfs over het nut daarvan heb ik zo mijn vraagtekens. maar goed... rust ??

Ben benieuwd of er mensen zijn die dit soort theorieën ook kunnen onderbouwen.
[/quote]

srry hoor maar dat is mij verteld... ik kan er ook nix aan doen Verward ik bedoel ik weet er niet zoveel vanaf en als dan iemand dat aan jouw verteld die het wel vaker heeft meegekamaakt.. dan geloof je diegene wel.. maja zo zit ik dan in elkaar, ik vond het eerlijk gezegd ook wel sterk maja misschien was het wel waar dus..

-->~~tico Haha!~~ <--

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:47

jahwel het kan wel.. er is met mijn paard de eerste dekking op het station te druk gedaan en toen is was het ook niet goed blijven zitten.. ligt er natuurlijk wel aan of het een jonge/oude merrie is, en of ze snel gespannen zijn.. nu is ze lekker wel drachtig van Nelson Z Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:37

Ik zal wel gek zijn maar hier in de wei blijven de merries echt niet een dag stil staan of alleen stappen na een dekking.
Wat zeg ik, meestal lopen ze juist voor en na een dekking heel wat te rennen en te bokken.
Na een dekking plassen ze ook altijd heel veel uit. Maar dat is juist goed om de boel op te schonen. Dat hele kwakkie is niet nodig voor de bevruchting.
Alles wat er uit te plassen is, is toch niet ver genoeg in het lichaam gekomen...

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:57

MarijeR schreef:
Ik zal wel gek zijn maar hier in de wei blijven de merries echt niet een dag stil staan of alleen stappen na een dekking.
Wat zeg ik, meestal lopen ze juist voor en na een dekking heel wat te rennen en te bokken.
Na een dekking plassen ze ook altijd heel veel uit. Maar dat is juist goed om de boel op te schonen. Dat hele kwakkie is niet nodig voor de bevruchting.
Alles wat er uit te plassen is, is toch niet ver genoeg in het lichaam gekomen...


ik denk dat het idd ook scheelt net als wat lisetcharlot zegt ofdat het een jonge of een oude merrie is, als ze voor de eerste keer gedekt wordt dan is het een stuk moeilijker om haar te bevruchten, tenminste dat is bij mijn verzorgpony het geval.

-->~~tico Haha!~~ <--


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD, Manny en 100 bezoekers