Leuk hengstje lekker levendig niks mis mee zou je denken.Maar schijn bedriegt,hij staat 24 uur per dag met een halstertje omdat hij niet te pakken is.
We hebben de merrie dus gepakt,veulentje drentelde erachteraan,lekker los gegooid in de binnenbak.
In eerste instantie begon de merrie me gericht aan te vallen,maargoed dat was ik van haar wel gewend
Na een tijdje accepteerde ze m'n aanwezigheid,heb toen eerst geprobeerd het veulentje z'n aandacht te trekken door me klein te maken en steeds ietsje dichterbij te komen.Maar hij is dus echt niet nieuwgierig naar mensen toe.
Maargoed na mislukte pogingen het veulentje te bereiken,hebben we ze toen we weer naar huis gingen,op stal gezet.De eigenaresse heeft toen de merrie vastgehouden en ik heb het veulentje bij z'n halstertje gepakt.Na wat strubbelingen(had niet anders verwacht van een jong veulen dat voor het eerst druk op het halstertje voelt)kalmeerde hij iets en liet zich over z'n lijfje aaien.Maar toch bleef ie als een rietje staan beven,heb hem geprobeerd gerust te stellen door hem lief aan te spreken en z'n manekam te masseren.
Ik wist tot toen niet waarom hij zo angstig was,had ook al gevraagd of er mss toch niet iets was gebeurd,maar volgens haar niet.Totdat we op het punt staan weg te gaan.
En blijkbaar schoot haar even later toch iets te binnen;Toen het veulen een dag oud was en de stal uitgemest moest worden is er toch iets goed mis gegaan.Iemand van stal bood haar aan te helpen om ze te verplaatsen,zij zou de merrie meenemen en hij zou het veulen wel even optillen(djeez waarom zou een veulen nou na een uur al kunnen lopen?!)
Merrie is nogal beschermend dus raakte in paniek toen het veulen opgepakt werd en draaide eromheen.Toen heeft die man het veulen dus laten vallen,niet op stal maar net erbuiten op de stenen vloer dus.
Veulen werd weer teruggeduwd op stal,maar de merrie rende in blinde paniek ook naar stal en zorgde ervoor dat een van de benen van het veulen klem kwam te zitten.
Geen goede start dus voor dit kleine hummeltje,snap nu dus ook waardoor z'n gedrag veroorzaakt is.Mijn benadering zou ook heel anders geweest zijn als ik dit vooraf had geweten,maargoed kan je een 14 jarig meisje dit kwalijk nemen?
Ik heb haar iig beloofd te helpen,weet dat daar heel veel tijd en geduld in gaat zitten.....daarbij kan ik nog wel tips gebruiken.
Via deze weg vraag ik dus ook of iemand ervaring heeft met veulen(s) dat het vertrouwen in mensen kwijt is?Wat is de beste manier om zo'n veulen te benaderen of moet je juist kiezen om je passief te houden en het veulen jou laten benaderen?

) je meot hem gewoon bix geven uit je hand enzo, en dan heel leif tegen hem praten, hij kotm vanzelf wel naar je toe denk ik
Succes
dat ik liever op me pony rij.