welke hengst voor deze rubiquil merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:55

Dees,
waar vind jij de aanleg tot luxe bouw bij deze merrie zitten?
Was het niet de eigenaar/fokker van Rubinstein die zei dat deze hengst veel bloed nodig heeft?
Bij Rubiquil komt dat al niet vandaan met Roemer, bij de verdere moederlijn van deze merrie ook nauwelijks, alleen bij Zep wat Trak bloed.
Ik zou daar de aansluiting zoeken om een paard met kracht, langere lijnen èn elegantie te fokken.

Pipo,
ik ken meerdere Zeps èn weet wat Trak bloed met Amor kan doen, dus nee, bij dat bloed verwacht ik geen Gelderse

parnassia
Berichten: 830
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:59

Pipo, Sjuimpje e.a.; wat about Trento-B voor deze merrie?
Krijgt wsl. dan geen 'zwaarbespierde' hals, en verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:01

Sjuimpje schreef:
Dees,
waar vind jij de aanleg tot luxe bouw bij deze merrie zitten?
Was het niet de eigenaar/fokker van Rubinstein die zei dat deze hengst veel bloed nodig heeft?
Bij Rubiquil komt dat al niet vandaan met Roemer, bij de verdere moederlijn van deze merrie ook nauwelijks, alleen bij Zep wat Trak bloed.
Ik zou daar de aansluiting zoeken om een paard met kracht, langere lijnen èn elegantie te fokken.

Pipo,
ik ken meerdere Zeps èn weet wat Trak bloed met Amor kan doen, dus nee, bij dat bloed verwacht ik geen Gelderse
Cabochon x Zep x Amor is niet echt Trak bloed he! Wel een verschrikkelijk mooi dier, en in het gelderse moderne type.

De merrie is in het type wat ouderwetser maar qua raamwerk en formaat vind ik het allemaal wat tegenvallen. Met een bloedje erop denk ik dat je dat nog veel meer gaat creeren.

Maar ik heb het sowieso niet op Trakkies.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:02

Trento is een geweldig beest,
gister toevallig nog een paar beesten uit die stam bekeken.
Het enige aandachtpuntje is dat ik bang zou zijn voor wel heel erg veel knie waardoor er te weinig bodem gepakt wordt.
Voor front zou ik niet bang zijn, de dieren uit die stam hebben allemaal ontzettend veel uitdrukking en zelfhouding.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:05

Pipo,
Zep is een halve Trak...

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:12

Treto B zou ik wel durven proberen, dat vind ik sowieso de betere Krack-C zoon, daar zit tenminste nog wat maat/body aan (ramiro).

De aanleg tot luxe bouw: Zep geeft best luxere rijpaarden, ik vind dat nou echt niet een zwaar basistype. Ze vallen nou niet bepaalp op bij een wedstrijd als in 'zo wat een zware!'. Prima paarden.

Ik was vorig jaar op de afstammelingenkeuring van Rubiquil, en daar liepen meer dan 15 mooi luxe veulens rond, met lange benen en lange halzen. Zat eentje bij die wat plomper was (en die vond jij nog het mooist ook, Sjuimpje Knipoog ) van een Duko-merrie.
Ik vind deze Tres Chic absoluut in het beeld passen dat ik heb van Rubiquil-nafok. Ik vind deze merrie zoals gezegd ook heel prettig aandoen, ik vind het een volledig paard, waar ik niet graag luxer beenwerk onder zou willen zien, en ook geen kortere hals ofzo. MErrie is mooi zo.

Puur een hengst met Balzflug/bloed erop zetten omdat de grondlegger van de stam waar Rubinstein uitkomt dat zegt, vind ik kort door de bocht. En er zit bloed genoeg in FArrinton, ook al is dat misschien niet wat jij onder 'bloed' verstaat, is het je misschien niet modern genoeg? FArrington is geen basishengst ofzo hoor, dat is Wellington x Doruto; fijne bewegingsverervers die heel goed passen in het 'moderne beeld' van sportpaard.

Kan me goed voorstellen dat je op deze merrie geen Paddox of Cabochon wilt zetten, en Scandic zal er ook vast een stevig paard van geven. Maar ik zou op deze merrie geen te luxe hengst gebruiken zoals Krack-C rechtstreeks of Florencio ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:15

Sjuimpje schreef:
Pipo,
Zep is een halve Trak...



Zep = Goudsmid ( Normann ( holstein) x Linvasion)

Magneet ( is Trak)
Marco Polo = volbloed x onbekend x Trak

Dus bij Zep zit trakbloed in ( wel het oude trakbloed, heel wat anders dan het moderne trakbloed)
Maar een halve trak..............nee hoor, echt niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:23

Pipo,
Wat is het oude Trakbloed anders van het huidige? Het is een gesloten stamboek...

Dees,
niet alleen gaat mijn voorkeur naar bloed uit omdat de grondlegger zegt dat zijn hengst dat nodig heeft,
maar ook omdat je zo heel mooi aansluit op het stukje Trak achter Zep.
Zo leg je vast ipv te strooien en kom je minder snel voor verassingen te staan.

Maar goed, het blijft toch altijd een kwestie van smaak.
Ik vind dat je met een hengst als Farrington een pas op de plaats maakt terwijl je in mijn optiek altijd moet proberen om weer een stapje verder te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:28

Sjuimpje schreef:
Pipo,
Wat is het oude Trakbloed anders van het huidige? Het is een gesloten stamboek...

Dees,
niet alleen gaat mijn voorkeur naar bloed uit omdat de grondlegger zegt dat zijn hengst dat nodig heeft,
maar ook omdat je zo heel mooi aansluit op het stukje Trak achter Zep.
Zo leg je vast ipv te strooien en kom je minder snel voor verassingen te staan.

Maar goed, het blijft toch altijd een kwestie van smaak.
Ik vind dat je met een hengst als Farrington een pas op de plaats maakt terwijl je in mijn optiek altijd moet proberen om weer een stapje verder te komen.

Farrington is Wellington x Doruto (Trak) dus wat is je probleem?

Met farrington krijg je dus veel meer aansluiting op het Trakgebeuren.

Mbt het verschil tussen oude Traks en moderne traks...........ga maar eens kijken naar de verschillen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:34

Mijn 'probleem' zijn de Farrintons die ik gezien heb, die passen niet in het beeld wat ik met deze merrie voor ogen zou hebben.
Niets mis met Farrington, integendeel zelfs, ik heb hem zelf nog een aantal malen genoemd als mogelijke partner voor merries hier op Bokt.

Nogmaals: Het is een kwestie van smaak

(BTW Pipo,
misschien kan je wat minder quoten, het komt het overzicht niet ten goede)

EDIT:
Als je Doruto wilt hebben zou ik zelf eerder voor Montecristo warmlopen.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 30-06-04 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:41

Biotop!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:44

Sjuimpje schreef:
Pipo,
Wat is het oude Trakbloed anders van het huidige? Het is een gesloten stamboek


Das TYP und die Ahnen en dat maakt een onnoemlijk groot verschil uit.
En dat hebben de Trakehners geweten. Het oude Ostpreussische paard vierde met dat type triomfen op alle vooroorlogse Olympische Spelen en daar is na de oorlog niet veel van overgebleven. Behoudens de Russische Trakehnerfokkerij die hebben vastgehouden aan Das Typ en hebben er de internationale vruchten, zowel op het gebied van springen als de dressuur, van geplukt.

parnassia
Berichten: 830
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:56

Sjuimpje schreef:
Trento is een geweldig beest,
gister toevallig nog een paar beesten uit die stam bekeken.
Het enige aandachtpuntje is dat ik bang zou zijn voor wel heel erg veel knie waardoor er te weinig bodem gepakt wordt.
Voor front zou ik niet bang zijn, de dieren uit die stam hebben allemaal ontzettend veel uitdrukking en zelfhouding.


Nee, zie Trento juist als goede combinatie o.a. door zijn zelfhouding. Wat ik bedoelde is dat hij een ietwat lichte hals heeft. Dat veel knie lijkt hij inderdaad te hebben, alleen denk ik dat dit geen probleem hoeft te zijn voor de ruimte. En dankje!

parnassia
Berichten: 830
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:59

Sjuimpje schreef:
Trento is een geweldig beest,
gister toevallig nog een paar beesten uit die stam bekeken.
Het enige aandachtpuntje is dat ik bang zou zijn voor wel heel erg veel knie waardoor er te weinig bodem gepakt wordt.
Voor front zou ik niet bang zijn, de dieren uit die stam hebben allemaal ontzettend veel uitdrukking en zelfhouding.


Nee, zie Trento juist als goede combinatie o.a. door zijn zelfhouding. Wat ik bedoelde is dat hij een ietwat lichte hals heeft. Dat veel knie lijkt hij inderdaad te hebben, alleen denk ik dat dit geen probleem hoeft te zijn voor de ruimte. En dankje!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:26

Anna42 schreef:
Zie: www.easpstamboek.nl
Onderzoek en feiten DE DRAFACTIE.
Kom je er dan nog niet uit dan hoor ik het wel.


Hier valt ook nog over te discussieren maar dat wil ik niet in dit topic doen. Komt trouwens bekend voor. Zelf geschreven?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:18

Lovely schreef:
Biotop!


Waarom deze keuze Lovely? Ik vind het een bloedmooi paard overigens en vraag me af of hij bij deze merrie zou passen. Ik heb geen idee hoe hij fokt. Hij is wel erg duur geloof ik.

parnassia
Berichten: 830
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:20

astridh schreef:
Waarom deze keuze Lovely? Ik vind het een bloedmooi paard overigens en vraag me af of hij bij deze merrie zou passen. Ik heb geen idee hoe hij fokt. Hij is wel erg duur geloof ik.


Dat schilderij van hem van Jan Kuenster... geweldig...
(even off topic, excuus)

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:10

astridh schreef:
Krack wordt dus meerdere keren genoemd, wat beweging betreft zit dat wel goed lijkt me, wat maat betreft lijkt het wat gokken.

Aan Flemming zat ik zelf ook te denken (2 nakomelingen op plaats 1 en 2 op het NK geeft toch wel kwaliteit aan), schijnt weke lendenpartij op te kunnen leveren maar dat kan deze merrie volgens mij prima hebben.

Solos Carex / Scandic : ik heb zelf niets tegen wat grovere paarden maar ik ben bang dat het gezien de afstamming van de merrie misschien wat te veel van het goede is en het resultaat erg grof wordt.

Riccio heeft veel maat, mooie kleur en gaat terug op rubinstein wat me op zich niet verkeerd lijkt, maar volgens Anna een op de kop gebouwd paard gaat opleveren. Van wat ik op de foto's zie vind ik het een erg aansprekend paard.

Onze Fons: ik hou niet van schimmels en de cijfers voor stap en draf zijn mi wel erg laag. Ik heb het paard niet IRL gezien dus kan daar zelf niet over oordelen.

Jazz zelf daar ben ik niet echt weg van, paard staat me gewoon niet zo aan, echter zijn nakomelingen vind ik over het algemeen wel erg aansprekend.

Kigali lijkt me geen verkeerde keus, mooi paard.

Ik ben zelf nog al gek van Roemer, is Sultano dan een optie of is dit heel raar gedacht? Ik vind het erg jammer dat allbreed pedigree niet meer vrij is, de hypomating en linebreeding kan ik nu niet meer gebruiken


Zoals je waarschijnlijk wel weet heb ik zelf een Sultano en daaruit heb ik dus die jaarlingmerrie van Rubiquil. De Rubiquil is wat hoofd en ruglijn bereft veel beter dan de moeder. Het was ook mijn bedoeling om terug te fokken naar roemer. Ik weet wel nog dat de jury vorig jaar zei dat mijn veulen een interessante bloedlijn had.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:02

Pipo schreef:
Misschien electrisch van achter maar ze duiken van voor wel allemaal de grond in, en dat zou ik niet willen in een sportpaard.


Electrisch achter en dat moet weer geaard worden via de voorhand!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:38

Typisch geval van in partjes denken Anna *LOL* Tong uitsteken

Volgens mij heeft de voorhand daar niets mee te maken,
is kwestie van oorzaak/gevolg.
Pas als een dier electrisch is van achter en dit in de rug kan verwerken krijg je een mooi bergopwaarts front.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:40

Als de hele sinaasappel niet klopt, kloppen de partjes ook niet, en andersom. Verward

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:24

Sjuimpje schreef:
Typisch geval van in partjes denken Anna *LOL* Tong uitsteken

Volgens mij heeft de voorhand daar niets mee te maken,
is kwestie van oorzaak/gevolg.
Pas als een dier electrisch is van achter en dit in de rug kan verwerken krijg je een mooi bergopwaarts front.


Dat rugpartje is fixed en is hermetisch met de romp verbonden. De rug doet niets anders dan verticaal op en neer gaan. En waarom gaat die rug alleen verticaal op neer? Omdat het paard (net als wij) zo een maximale ademhaling met de minste krachtinspanning kan garanderen.
Vanuit het functionele perspectief behoort de stand van de romp in de draf en de galop zuiver horizontaal te zijn. Vanuit het ruiterperspectief is een horizontale stand van de romp de enige mogelijkheid om zuiver recht en in balans (dressuur-of springpaard) op het paard te zitten.

Alleen als die voorwaarde aanwezig is, is een onhankelijke zit aan de orde. En kan de ruiter de hulpen (signalen) doorgeven aan het paard die benodigd om zijn om de gevraagde oefeningen uit te voeren.

Verzameling houdt niets anders in dan dat het paard met sterker gebogen gewrichten (geactiveerd door de signalen van de ruiter) een optimale balans bewaart.
Een verhoogde lichamelijk activiteit gaat altijd gepaard met een verhoogde emotie. Zonder emotie krijg je een dooie die met geen mogelijkheid vooruit te branden is. Teveel emotie geeft een paard dat niet meer te controleren is en als een dolle bij de minste impuls van en zonder ruiter altijd een negatieve actie onderneemt.
Emotie is dus onderhevig aan de activiteit en dient het paard (en de ruiter)onder alle omstandigheden te kunnen beheersen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:25

Anna42 schreef:
Electrisch achter en dat moet weer geaard worden via de voorhand!!


Eerst aarden, dan stroom = een paard moet van voor naar achter lopen Verward

Ja, ja...

Laura1982

Berichten: 4078
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:38

Astridh aller eerst wil ik zegge dat ik je merrie erg mooi vindt!! zeker die foto van de keuring!

ik heb geen verstand van fokken maar ik heb een ed king hill ruintje en hij heeft ook erg mooie gangen maar ed king hill is Nrpser dus weet niet of dat er op zou kunnen maar wilde ff zegge dat ik haar super mooi viindt!!

succes met zoeken naar de goede hengst OK dan!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:51

Pipo schreef:
Zep = Goudsmid ( Normann ( holstein) x Linvasion)

Magneet ( is Trak)
Marco Polo = volbloed x onbekend x Trak


Marco Polo is Trakehner van de EV Poet XX x Altan x Loewenherz x Pardon x Dornprinz x Schaumberger x Marlus.

Ik weet dat buitenlandse afstammingen niet de sterkste kant van het KWPNarchief is maar met een beetje zoeken, is ook een buitenlandse afstamming wel te vinden.

Zo heb ik een volledige Holsteiner met een volledige pedigree tot 1854.
Laat ik overschrijven naar het KWPN en krijg het KWPNpapier terug met de moederlijn alles onbekend.
Stuur ik het volledige Holsteiner papier + het halve KWPN papier opnieuw in en jawel hoor.... opnieuw terug met de moederlijn onbekend. Met als motivering: zit niet in het KWPN systeem en dan blijft een paard met een afstamming tot 1854 zijn levenlang bij het KWPN en dat van haar kinderen te boek staan als een paard met een onbekende moederlijn.

Zorgvuldigheid op het gebied van de afstamming, informatieve waarde naar de fokkers en respect voor andere stamboeken is nu eenmaal bij het KWPN maar marginaal.
Maar wel alles uit de kast halen om op basis van 1% onwaarschijnlijkheid de volledig afstamming van Alexis (die bij elk gerennomeerd stamboek voorzien is van een volledige pedigree) op KWPN pedigrees niet te vermelden.
Dat valt bij mij onder de categorie ARROGANT.