Blauw papier bij Kwpn x Haflinger? (of NRPS x Haf)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:57

Te klein voor M2 Verward Is het een A/B pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:58

Charos schreef:
NRPS Knipoog

Iets groter dan mijn Haflinger evt 'ietsje' slanker (niet persé nodig, heb een hele slank gebouwde Haflinger)

En een iets betere galop (ze heeft een hele mooie stap en draf)


En waarom denk je dat je dat met een keer een warmbloedpaard te dekken dat krijgt?

Je weet helemaal niet hoe die merrie fokt, je gaat 2 totaal verschillende paarden kruisen......als je wat meer luxe wil, dan kan je beter naar een arabier gaan. En dan een wat grotere maat arabier nemen.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:01

Charos schreef:
De reden is dat ik graag een wat meer sportpaard gefokt dier zou willen hebben, wat qua uitstraling iets meer heeft dan een Haflinger.
Daarbij wil ik graag een veulen van mijn Haflinger, omdat ik haar een heel fijn dier vind om mee te rijden en ze in de omgang ook super is.


Ja, wil je niet tegen je schenen aanschoppen hoor maar vind het al met al nog niet zo'n sterk idee.

Het type rijpaard en het type haflinger staat dusdanig uit mekaar dat een combinatie me niet automatisch een product lijkt wat gaat voldoen aan je eisen. Ook uit foktechnisch oogpunt heeft een dergelijke combi weinig tot geen meerwaarde.
Bovendien lijkt het dekgeld van een gemiddelde KWPN' er ook een beetje aan de hoge kant. Het lijkt me dat je met nogal wat minder dekgeld ook iets kan fokken wat aan je fokdoel voldoet.

Maar als ik jou was kocht ik gewoon een fijne gelderse/KWPN'er. En als je wil fokken fok dan gewoon een Haflinger.

Heb je er al aan gedacht dat de eerste keer dat je op dit product zit over 4 jaar is? Heb je tegen die tijd nog steeds de behoefte aan deze combi?

Afijn succes ermee!

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 22:04

vivian001 schreef:
Te klein voor M2 Verward Is het een A/B pony?


Nee, maar het is voor mij moeilijker om hulpen etc. te geven, als mijn benen iets te lang zijn.

En ik als 18-jarige op een Haflinger bij de paarden

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 22:06

Ik ga nu zelf ook twijfelen, omdat een Haflinger X NRPS misschien toch niet het ideale sportpaard voor mij is en dat zou toch de functie van dat beest moeten worden.

Misschien dat ik inderdaad maar moet gaan sparen voor een fijne KWPN-er.

Overigens heeft mijn merrie wel al een keer een veulen van een rijpaard gehad (ongelukje) weet verder niet hoe dit dier eruit ziet/is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:08

Charos schreef:
Ik ga nu zelf ook twijfelen, omdat een Haflinger X NRPS misschien toch niet het ideale sportpaard voor mij is en dat zou toch de functie van dat beest moeten worden.

Misschien dat ik inderdaad maar moet gaan sparen voor een fijne KWPN-er.

Overigens heeft mijn merrie wel al een keer een veulen van een rijpaard gehad (ongelukje) weet verder niet hoe dit dier eruit ziet/is.


Koop nou maar gewoon een fijn paard, dan kan je precies de maat/kleur/model/beweging uitkiezen wat jij zelf graag wil. Ik vermoed dat je een minder aantrekkelijk veulen gaat fokken als je de Haf laat dekken door een kwpner. Jammer maar helaas!

Succes met je keuze.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:17

Pipo schreef:
Maar wat verwacht je voor veulen te krijgen als je een kwpner op je haflinger zet?


Een KWHAF. reg. C Knipoog

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:20

Charos schreef:
Ik ga nu zelf ook twijfelen, omdat een Haflinger X NRPS misschien toch niet het ideale sportpaard voor mij is en dat zou toch de functie van dat beest moeten worden.

Misschien dat ik inderdaad maar moet gaan sparen voor een fijne KWPN-er.

Overigens heeft mijn merrie wel al een keer een veulen van een rijpaard gehad (ongelukje) weet verder niet hoe dit dier eruit ziet/is.


Ik denk dat sparen voor een fijne KWPN-er inderdaad een beter idee is.
Mocht je toch nog gaan twijfelen probeer dan het eerdere veulen van je Haflinger op te sporen. Heb je in ieder geval een beeld van wat er ongeveer uit kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:24

ceasario schreef:
Een KWHAF. reg. C Knipoog


Je kunt ook gelijk een nieuw stamboek starten natuurlijk Schijnheilig

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:26

Pipo schreef:
:)* Je kunt ook gelijk een nieuw stamboek starten natuurlijk Schijnheilig


Het evenwichtig KWHAF-Stamboek. Haha!

http://www.kwhaf.da.ru

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:50


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:59

Ik ga met Pipo mee. Neem een grote maat Arabier om mee te dekken... dat is eigenlijk de enige Haf-kruising die nog enigszins verkoopbaar is.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:40

Als ik met mijn Haf zou fokken (wat niet kan want hij is een ruin..Haha!) dan zou ik indien ik geen volle Haf wil fokken een Arabier op zetten die het goed in de sport doet (bijv. een Gomel ox) het veulen kan dan ingeschreven worden bij het NRPS en hte is dus dan een HafloArabier.
Vriendin van mij heeft dat ook gedaan en die heeft een super paardje (nadruk paardje want Garfield is maar 1.45) koelbloedige van de Haf maar de gangen van zijn pappie (Gomel ox).
Ik niet wat voor papier jou Haf heeft..
Maar neem een Stradivari (Haflinger) een super mooie hengst met nakomelingen die tot nu toe te zien goed luxe zijn en goede bewegingen bezitten.
Beide veulens zullen met/of zonder papier verkoopbaar zijn indien alles goed gaat. (al zie ik liever met papier)
Al gebeurt het ook dat er bij volle rassen een "mindere" tussen zit.
Succes met je beslissing!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:47

Het is idd wel een gok als je met nrps gaat fokken. De combi's die bij ons in het verleden gefokt zijn, mochten lelijk zijn, want dan konden ze alsnog in de manege lessen lopen. Dat hebben ze overigens niet lang hoeven doen ze zijn goed verkocht.

Maar wil je echt zeker weten een sportpaard, dan kun je denk ik beter een leuke kwpn'er kopen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:53

Van gedachten veranderd?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:21

De kans dat je veulen beter word is natuurlijk net zo groot dan dat hij minder word.
Als je een combi neemt van 2 totaal verschillende soorten paarden wat kan je dan verwachten? Misschien word het wel een onwijs raar gebouwd paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:10

Wel eens aan een grote maat Welsh Cob gedacht?
Past kwa type beter bij een haf dan een KWPNer en geeft een stukje maat en vlotheid mee.
De 4-spanrijder Bert van Lent rijdt met haflingers en heeft al enige tijd een lichte vos Welsh Cob voorop in zijn span lopen omdat die toch net wat vlotter is (hij zoekt er nog nog een bij).

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:48

Exotisch is dit ook:

http://www.gayfieldswelshponies.com/pedigrees/tank.html

(Trekpaard x Mustang, toepasselijke naam = "Tank")

Welsh Cob x Haflinger kan ook. Als er een papiertje bij moet, kom je in het WPB, als ik me niet vergis.

Hier nog iets over een Welgian (Welsh Hengst x Belgisch trekpaard:)

http://www.drafthorsejournal.com/daysbe ... arsago.htm

Afbeelding

Citaat:
Since I am going to be very careful in the future (I cannot imagine anyone crossing these two breeds on purpose), I have thought it over and decided to call this horse a Welgian. Belsh sounds too much like Belch.


Als dit kan, dan kan Haf x Welsh zeker