Hoe een veulen voorbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:37

De Shetlanders haalden we voor het eerst uit de wei en voor het eerst een halster om. Na de keuring waren ze dan halstermak en trailermak Haha! Maar met de 'grote peerdjes' gaan we nooit met de veulens naar de keuring.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:45

die premies worden toch niet vermeld op het papier o.i.d? Dus wat voor extra waarde geeft een (kwpn) veulen keuring. Het lijkt mij dat de stb keuring belangrijker is.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 19:05

DeesDeBest schreef:
die premies worden toch niet vermeld op het papier o.i.d? Dus wat voor extra waarde geeft een (kwpn) veulen keuring. Het lijkt mij dat de stb keuring belangrijker is.


Nee het wordt niet vermeld op het papier. Ja, waarom doe je dan mee? Wij gewoon voor de LOL.

Nu van die gespierdheid. Ik heb dat ook al gemerkt dat ze liever een 'vet' veulen zien. Daar doe ik ook niet aan mee. Laat het veulen gewoon natuurlijk groeien, met het voedsel dat hij nodig heeft voor te groeien. Hem extra liggen bijvoederen voor de keuring ... Dat hoeft voor mij niet.

Knipoog

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:24

Ik zou zelf voor een veulenkeuring geen prof nemen om voor te brengen. Bij een veulen keuring hangt er toch niet zoveel van af, er worden nog geen predikaten verdeeld.
En aangezien jullie ook gewoon voor de lol mee doen, zou ik het zelf doen.
Ik zou wel een paar keer oefenen in de wei. Dan kun je meteen zien welk tempo je met de merrie aan moet houden om het veulen lekker te laten draven. Verder valt er IMO niks aan te trainen.
Gewoon hopen dat hij zich super laat zien die dag.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:27

Ik vind dat er wel degelijk wat vanaf hangt hoor,
het is toch een presentatie van jouw merrie, het veulen en van jouw fokkers'kunsten'.
Ik vind dat àls je wil gaan je het gelijk goed moet doen.
Zelf kan ik dus echt niet voorbrengen en ik denk dat ze dikke naald en draad knotten bij een veulen ook niet weten te waarderen dus dat laat ik fijn allemaal door een prof doen. Op de dag zelf hoef ik dus ook niet te stressen, d.w.z. niet met de paarden Haha!
Ik hoef alleen maar langs de kant te staan en mijn nagels af te kluiven. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:29

Ik mag dan gek zijn, maar ik vind toch dat die veulenkeuringen heel wat serieuzer genomen worden dan hier kenbaar word gemaakt. Als je het doet, doe het dan gewoon goed!

Ik snap dat de kosten vrij hoog zijn, maar wat ik al zei: Dit jaar door de prof, cursusje volgen, veel gaan kijken, en dan volgend jaar zelf! ( Ik heb die cursus gedaan en als het moet kan ik ze best voorbrengen, maar ik laat het zeker over aan een prof, die zijn daar geoefend in en weten wat ze doen)

Je wil toch dat ze het beste voor de dag komen op de keuring?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:41

Maar wat stelt het voorbrengen van een veulen nou voor?
Je moet even weten hoe de jury een veulen wilt zien bij het opstellen (foto's IDS/hoefslag) en het veulen moet zichzelf showen daar.
Bij KWPN veulens deden we niet veel meer dan tegenwoordig bij de welshjes. Hoofd en benen toiletteren, vlechten, staartje opscheren en meer niet.
Bij een merrie met veulen hoef je ook niet op volle snelheid te lopen met de merrie dus dat is nog wel te doen.
Of je vraagt voor het loopwerk een voorbrenger. Maar juist de voorbereiding de dag van te voren doe ik liever zelf.
Dat gaat vaak rustiger dan bij een hengstenhouder die er 10 moet vlechten, wassen, scheren op 1 dag. Krijg je ze meestal niet makker van terug

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:50

Ligt er maar net aan bij wie je ze brengt denk ik Marije.
Afgelopen weekeinde weer een zeer goed voorbeeld van gezien.

Proffesionele trainer en voorbrenger A met een handjevol paard welke allemaal zenuwachtig en gespannen waren en welke tijdens het opstellen elke 3 seconden een klap met de vlakke hand op het hoofd kregen en waarbij de lijn geen moment rustig hing maar continue werd aangesjord.

En persoon B met 28 paarden welke allemaal met vertrouwen rond gingen en zich heel goed lieten zien. Een persoon die de paarden wel met de juiste uitstraling wist te laten zien maar zonder spanning wat zoals bij persoon A ten koste ging van het bewegen en opstellen (om nog maar niet te spreken over wat voor paard je terug krijgt)


Het is heel simpel, komt zo'n merrie met veulen 'getraumatiseerd' bij de prof vandaan dan kom ik er natuurlijk nooit meer. Niet voor keuringsklaar maken maar ook niet voor dekken. Ik heb er dus het volste vertrouwen in dat de prof die ik heb uitgezocht mijn stel met beleid klaar maakt.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:02

Natuurlijk gebeurt het bij een prof wel allemaal beter en worden ze netjes voorgesteld.
Bij de stamboekkeuring heb ik mijn merrie ook door een prof laten voorbrengen. Bij een veulenkeuring zou ik dat niet doen, komt misschien ook omdat ik het nut niet echt van zo'n veulenkeuring in zie.
Een eerste premie wordt nergens vermeld en geeft ook geen garantie dat ie als 3 jarige ook nog goed is voor een 1e premie (ster).
Vandaar dat ik ook niet naar een veulenkeuring ga met mijn veulentje.
Van de andere kant snap ik wel dat je als fokker gewoon graag wil horen wat de jury van je fokproduct vindt.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:19

Als we gaan, doen we het ook gewoon goed hoor. Het is niet zo dat we het veulen s'morgens effe uit de weide halen, en dan naar de keuring rijden. Hij moet er op z'n best voorstaan. Maar toch blijft het bij ons voor de LOL.

Ik vind ook dat een eerste premie niet echt iets gaat bijdragen bij het veulen. Want wat zeggen zo enkele minuten over een veulen. Als het veulen zich niet echt toont, en de jury zegt hij is niet goed, ... heb ik dan een slecht veulen?
Ook, als het veulen 3-4-5 jaar oud is, en wordt gereden onder zadel. Denk je dat een springruiter of dressuurruiter zich er dan aan interesseert dat het paard als veulen, om nu maar te zeggen kampioen van limburg is geweest. Als ie niet springt neemt de springruiter hem niet mee, en als ie niet goed kan dressuren, zal de dressuurruiter dat ook niet doen.

Ik doe het, om het veulen eens een ervaring te laten opdoen. Gaat eens op de trailer, komt eens op een andere plaats, je bent er mee bezig dus komt meer in de hand. Anderzijds ook een beetje uit nieuwsgierigheid wat de juryleden van het veulen vinden.

Nu, een prof,... soms heb ik daar ook mijn bedenkingen bij hoor. Ik vind dat veel veulens soms heel getrixt overkomen. Voorbrengen heb ik misschien enkele problemen mee, maar beoordelen gaat nog net. Dat is toch een vaststelling die ik vaak maak. Dat is het mij al helemaal niet waard.

Knipoog

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:19

Ik heb ook nog even een vraag w.b. uitscheren oren veulen. Normaal met praam bij mijn volw. paarden. Ik denk dat het met iemand die hem vasthoudt wel lukt, want vanaf geboorte heb ik al in z'n oren zitten rommelen.Maar anders praam op een oortje of neusje vastpakken? Wat is een goed plan?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:21

Citaat:
Van de andere kant snap ik wel dat je als fokker gewoon graag wil horen wat de jury van je fokproduct vindt.


Precies! Ik ga met mijn twee-jarige hengst, zonde van mijn tijd eigenlijk, maar ik ben gewoon benieuwd wat de jury van hem vindt en hoe ze dat beoordelen. Ik kan hem wel een knapperd vinden, maar ik ben een leek in de beoordeling van het exterieur en de gangen.

Én ik ga ter vergelijking met de rest
Vorig jaar dacht ik een mooie, grote Haflinger te hebben, bleek het eigenlijk wel heel erg mee te vallen. Is nu gelukkig bijgetrokken Haha!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:21

De praam zou ik niet gebruiken. dat werkt toch zeer vaak traumatisch, en dan sta je volgens mij verder van huis.

Soms kan je het veulen ook gewoon iets geven waar ie wat slaperig van wordt, en dan gaat het ook vaak heel goed. Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:37

Jan_VT schreef:
De praam zou ik niet gebruiken. dat werkt toch zeer vaak traumatisch, en dan sta je volgens mij verder van huis.

Soms kan je het veulen ook gewoon iets geven waar ie wat slaperig van wordt, en dan gaat het ook vaak heel goed. Knipoog

En daarom doe ik dat werk het liefst zelf en niet ergens waar gemiddeld een half uurtje per veulen wordt gerekend voor het toiletteren...
Gewoon in alle rust doen, jij bent degene die de komende jaren dat klusje steeds weer mag doen...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:37

ik geef het ook deels uit handen.
Deze persoon komt 2 keer thuis oefenen en brengt ze op de keuring voor
geeft mijn tips en adviezen.
Niet erg goedkoop, maar idd ik ga eerder niet dan dat ik het zelf moet gaan doen Lachen
Ik maak ze zelf wel helemaal in orde, en voor de rest moet je toch maar afwachten hoe ze reageren.. Nagelbijten / Gniffelen
Noa is best een showbink, blijft ook zeker niet bij haar moeder, niet zo heel erg...ALS ze zich maar laat zien! *LOL*
en niet galoperend en bokkend die baan doorvliegt..
Maar goed, daar oefenen we op, en ze kan zeer zeker best leuk draven.
Ik ben erg benieuwd!

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:08

Bij ons komen de merries met veulens een week voor de keuring 's nachts op stal en overdag wel in de wei. De dag voor de keuring staan ze op stal. Meestal zijn ze dan al opgeschoren: benen, oren, kaak, ogen, neus, staart en soms zelfs helemaal (dit doen we toch wel minimaal 1 week voor de keuring) Op stal krijgt de merrie brok bijgevoerd. Vaak zie ik nl op keuringen dat het veulen idd getraint is maar dat de merrie er helemaal niet bij oogt. Het gehele plaatje is erg belangrijk. Dus ook merrie getoilleteerd, gewassen en gevlochten. Correcte/schone/verzorgde voorbrengers horen hier ook bij!!! Wij trainen ongeveer 1 x met de veulens maar dan ga ik ervan uit dat het veulen halstermak is en met de merrie mee loopt. Wat betreft het voorbrengen: kijk om je heen en vraag tips. In principe kun je dit best zelf doen maar mischien is het dan wel handig thuis vaker te oefenen. Ook met andere paarden omdat je paard zich waarschijnlijk anders gedraagd op vreemd terrein. Wij nemen meestal een zweep en een rammeldoosje of flesje met rijst mee. Voor zover ik weet mag nl plastic niet meer bij het KWPN. Ook geen klein stukje aan de zweep. Een klaptouwtje mag wel. Verder: zorg dat je op tijd bent op de keuring. En wanneer je bijvoorbeeld het voorbrengen toch niet zelf wilt doen, vraag dan een prof en oefen/neem een cursus en probeer het volgend jaar weer.
Veulenkeuringen hebben idd niet veel mee voor de toekomst maar zijn vooral erg interressant wanneer het om je eigen gaat en je dus benieuwd bent naar de mening van de jury. Ook leert het veulen erg veel dus ben dr wel een voorstander van.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:11

DeesDeBest schreef:
die premies worden toch niet vermeld op het papier o.i.d? Dus wat voor extra waarde geeft een (kwpn) veulen keuring. Het lijkt mij dat de stb keuring belangrijker is.


Daarom gaan wij ook niet heen. Wij hebben de tijd nodig om de merries en eventuele hengsten klaar te maken voor de stamboekkeuring. En ook in de tussentijd kan er aan een paard veel veranderen. We hebben als veulen een Dukaat gehad die met de veulenkampioenschap voorop liep en als driejarige achterin de middenmoot mee kwam Scheve mond

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:28

Een veulenkeuring is misschien leuk voor iemand die ook zijn fokproduct 'in de picture' wil brengen voor eventuele verkoop?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:12

Jan ik zou je veulen zoals pipo zegt gewoon proffecioneel voor laten brengen. Dan komt het het beste tot zijn recht. Zo duur is dat niet vooral niet als je via via iemand weet. Denk dat je voor 20 euro wel geholpen wordt hoor!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 03:44

GribaldiFAN schreef:
Jan ik zou je veulen zoals pipo zegt gewoon proffecioneel voor laten brengen. Dan komt het het beste tot zijn recht. Zo duur is dat niet vooral niet als je via via iemand weet. Denk dat je voor 20 euro wel geholpen wordt hoor!


He, dat zou leuk zijn! Maar, ja, dan heb ik wel het probleem dat ik in belgië woon.

Toch bedankt Knipoog

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:32

Jan gewoon zelf doen. Ik denk niet dat je zo onvoorbereid te werk zult gaan. En geloof me bij de veulens houden ze de premie's wel bij in het stamboek zelf. Het komt wel niet op het papier maar het komt wel in de databank in het stamboek terecht. Dit is bij het NRPS toch zo. en ik moet zeggen we zijn altijd eerlijk behandeld bij het NRPS. Een goed veulen is een goed veulen. Een 2de premie als veulen wilt niet zeggen dat ze geen ster kan worden op 3 of 4jarige leeftijd. Heb ik persoonlijk ondervonden.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:49

er is eigenlijk al genoeg gezegt.
het scheelt wel per stamboek of het zonder halster gebeurd of met