Ik mis 2 pag. Yootha.
Want ik ben ook wel benieuwd wat men van Dikkertje Dap (hoezo waarde oordeel) en van Zwaan in wording vind, waarbij de romp naar beneden wijst.
Zoals van Manen dat vorige week heel goed heeft laten zien bij de jong kwpn meeting.
Ook zwaan in wording staat in het springtype.
Ik denk dat als er streng geselecteerd gaat worden op zulke types, dat we over 30 jaar allemaal springpaarden hebben, die uitermate zwaar belast worden op de voorbenen.
Farn werd omstreeks 1960 ingevoerd, deze hengst heeft aardig wat sporen na gelaten.
Citaat:
Farn bracht dan ook grote, fors paarden, bruin of donkerbruin van kleur, vaak met zuilen van benen eronder, maar ook vaak met die licht arabische opdruk van een ronde halslijn, moeiteloos overvloeiend in een fraaie nek, bekroond met kruloortjes en dan met van die grote, wakkere ogen in het edele hoofd.
Het zowel zware als edele van Farn is goed uit zijn afstamming te verklaren. Vader Fax komt uit de klassieke Holsteinse F-lijn, maar diens moeder Margot voerde via haar vader Sulima xx en moeder Wrobelka II heel veel bloed. Wrobelka II was een anglo-arabische merrie afkomstig uit Poolse contreien, met waarschijnlijk een scheut shagya in de aderen.
Uit; Farn, de eerste die laatste werd - Serie stempelhengsten (topic Miss HIS

Hij was de leverancier van veel goede springpaarden, waarom moet het type dan nu zo veranderd worden?
Het type kan zeer snel veranderd worden, als iedereen nu zulke springveulens gaat fokken. Zoals Arie Hamoen heeft aangegeven.