Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:06

gijsenkim schreef:
Hoeveel paardeneigenaren hebben zo iets als een gaatjestang, veel gebruikt, vaak nodig........ ik denk een op de 50! En nu gaan mensen wel een aparaatje aanschaffen of huren waarmee ze eenmalig hun paard kunnen lezen. Kom nou Anya, meeste leken weten niet eens waar ze moeten lezen. En dan moet het paard ook nog maar gechipt zijn, er zijn er velen nog niet gechipt.


Dat wordt door wettelijke bepalingen vanzelf ingehaald GK.
En het scannen van een chip is niet ingewikkelder dan het scannen van een barcode van pakweg een pak koffie. Als iemand dat niet kan, dan begin ik me ernstig af te vragen wat iemand met een paard doet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:12

Het gaat erom dat mensen, die een jaar of twee op een manege rijden en een eerste eigen paard kopen, gelijk kunnen zien of er wel of niet wat mee is. Die mensen hebben van het hele chip gebeuren niet eens gehoord, weten niet dat het bestaat. Er kan op die manier gewoon veel te veel gerommeld worden met paarden die eigenlijk dood hadden moeten zijn. En er wordt wat afgezeuld met brandhout. DAT is mijn grootste ergenis. Dat vind ik vele malen erger dan een brandmerk, wat voor een kind van 5 nog zichtbaar is.

Wat die wettelijke bepaling betreft............ daar zijn ze binnen de EU nog helemaaaaaal niet over uit en waarschijnlijk zal het nooit een voet aan de grond krijgen in Europa.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:15

Deze zomer ga ik naar Holstein, daar worden de veulens gelijk gebrand. (op de keuring).
Ik ga er niet 1 of 2 zien, maar echt heel veel.
Aan het einde was 4 dagen hebben ze een regionaal kampioenschap, ik zal eens kijken of die veulens er ook last van hebben.
En anders vraag ik die fokkers wel.
Zal ik die fokkers ook gelijk vragen wat ze van het chippen vinden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:17

En de A van Afgekeurd wordt door sommigen gezien als rasbrandmerk...
Als de verzekeringsmaatschappijen de papieren retour doen naar het stamboek als het paard is afgekeurd, dan is met een chiplezer simpel op te vragen of er papieren bij een paard zitten en welke....(mits er een goede database is/komt)
Als je wilt frauderen lukt dat met een brandmerk ook wel...
Ik denk dat er meer mensen moiete hebben de brandmerken uit elkaar te houden dan de rassen..
Ik heb soms het idee dat het meer een statussymbool is dat het dier gebrandmerkt is dan het daadwerkelijk gebruikt wordt als herkenning...
vwb 2 transponders...het transpondernummer wordt gekoppeld aan het levensnummer van het betreffende paard..waarbij ik ervan uit ga dat het betreffende stamboek datum registratie transpondernummers bijhoud...oa al door de bankgegevens...
Daarbij is een transponder/paspoort of stamboekpapier geen juridisch bewijs van eigendom.... en daardoor dus zelfs met 10 transponders nutteloos bij een eigendoms kwestie.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:17


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:20

(Edit:)

G&K schreef:
Het gaat erom dat mensen, die een jaar of twee op een manege rijden en een eerste eigen paard kopen, gelijk kunnen zien of er wel of niet wat mee is. Die mensen hebben van het hele chip gebeuren niet eens gehoord, weten niet dat het bestaat. Er kan op die manier gewoon veel te veel gerommeld worden met paarden die eigenlijk dood hadden moeten zijn. En er wordt wat afgezeuld met brandhout. DAT is mijn grootste ergenis. Dat vind ik vele malen erger dan een brandmerk, wat voor een kind van 5 nog zichtbaar is.



Denk je dat je de onbenullen die jij schetst dan niet wijs kunt maken dat
ze met die A een echte Andalusiër, een American shufflebred of een
Oostenrijks Vollblut kopen, G&K ? Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 14-06-04 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:22

Wordt inderdaad gedaan, maar dan verhuist zo een paard naar een stal en dan is er echt wel iemand daar die wel weet waar die A voor dient, maar diegene kan niet in de nek kijken wat er op zo een chip staat.

Dat is dus het grote voordeel van een A op de schouder, 90% van de mensen weten waar deze voor is EN is altijd zichtbaar

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:32

adriana schreef:
Deze zomer ga ik naar Holstein, daar worden de veulens gelijk gebrand. (op de keuring).
Ik ga er niet 1 of 2 zien, maar echt heel veel.
Aan het einde was 4 dagen hebben ze een regionaal kampioenschap, ik zal eens kijken of die veulens er ook last van hebben.
En anders vraag ik die fokkers wel.
Zal ik die fokkers ook gelijk vragen wat ze van het chippen vinden.


Spaar je de moeite: de uitkomst is voorspelbaar:

pro brandmerken en "ze voelen er niks van, hoor".


Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:09

Waarom spaar je de moeite, de meesten nemen wel de moeite om het met argumenten te versterken.
En ik vond gisteren ook weer informatie over de fokkers waar we heen gaan waarvan de familie al in 1930 verbonden was met de fokkerij.
Het lijkt me juist interessant om te weten waarom wel/niet.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:14

adriana schreef:
Waarom spaar je de moeite, de meesten nemen wel de moeite om het met argumenten te versterken.
En ik vond gisteren ook weer informatie over de fokkers waar we heen gaan waarvan de familie al in 1930 verbonden was met de fokkerij.
Het lijkt me juist interessant om te weten waarom wel/niet.


lijkt mij ook zeer interessant. Zijn trouwens toch een van de eersten geweest die begonnen met brandmerken?

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:22

Al zouden ze er wel wat van voelen, menig ruiter loopt regelmatig zijn paard af te raggen met een scherp bitje, dat lijkt mij een stuk onprettiger.

Over het A brandmerk ben ik het niet eens, want wanner is een paard nou afgekeurd, tegenwoordig krijgt een paard een bemerking op zijn keuringsrapport. De een laat zijn paard op weven of luchtzuigen afkeuren,
en de ander vind een 2-3 tje op het straalbeen niet meer kunnen.

Een ander verhaal natuurlijk als een paard een langere periode kreupel is,
en op de foto's niet goed is.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:27

petraaken schreef:
lijkt mij ook zeer interessant. Zijn trouwens toch een van de eersten geweest die begonnen met brandmerken?


Je kunt hier nog dagen over praten.
Maar branden in dit land komt nooooooit meer terug.(Dierenbescherming)

Men zou zich beter druk kunnen maken over al die rotte paarden/pony's die afgekeurd zijn of moeten worden.
Maar omdat ze nog een restwaarde opleveren, terug in het handel- circus gebracht worden.

Dan kun je zeggen ik heb iets op met een dier.

Maar daar hoort men niemand over omdat er voor de "smalle"beurs ook nog dieren nodig zijn. Dit alles tot genoegdoening van dierenartsen, afbidders en kwakzalvers en ook stamboeken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:45

Inderdaad Ceasario branden komt gelukkig in Nederland niet terug. Daarom staak ik deze discussie ook.

Wat te doen met afgekeurde paarden is eigenlijk een ander topic.
Ik denk dat er gradaties in afkeuren zouden moeten komen. Wanneer is/wordt een paard afgekeurd?

Omdat het een luchtzuiger is? Ik heb een luchtzuiger die prima gezond is en prima presteert in zowel de westernsport als de basissport.

Omdat het dier niet rad is, dat vind ik wel een goede reden.
Aan de andere kant: hier op stal is net een paard goedgekeurd door de veearts voor recreatie. Dit is een lief paard, dat een scheve heup heeft. Hij loopt dus meer uit de heup en minder uit de knieen, maar hij is wel rad.

Zoals de veearts het formuleerde en ook heeft opgeschreven: hij is ongeschikt voor de sport, maar prima geschikt voor gezellige bosritjes. En daar heeft mijn stalgenote hem voor gekocht....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:23

Anya schreef:
Echt prachtige utiliteitsargumenten. Vreemd dat argumenten m.b.t. dierenleed ontbreken. Maar die gaan kennelijk alleen op als het ons paardenmensen zo uitkomt... Zo kun je in Nederland nog steeds (als je even zoek) verboden cornage-operaties laten plaatsvinden. En een luchtzuigeroperatie kan helaas ook nog steeds.


Blijkbaar heb je het niet gelezen dat er ook nog andere argumenten zijn zoals; het terug vinden van paarden via hun brandmerk, afgekeurde paarden die makkelijker weer in de handel belanden etc.
Verder een sigaret tegen je arm is niet lekker maar het kan er mee door. Chip in je vel lijkt me ook niet lekker maar mag wel?
NL is gewoon krom, paarden (dieren) verkrachters gaan vrij uit, maar brandmerken mag niet meer Boos!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:32

Dat mensen die dieren leed veroorzaken "vrijuit" gaan of een lage straf krijgen komt omdat volgens de wet een dier als een "ding" gezien wordt en de dader dus gestraft wordt voor vernieling....
Veel brandmerken hebben totaal geen waarde als het gaat om identificatie... evenmin de schets op papier (denk aan de schimmels) en hoe hoog is een oplopende sok?
Net als de honden als ras hond bestempeld werden door een nummer in de oren...schijnt het bij paarden te gaan om het brandmerk, immers staat wel stoer als je ros een brandmerk heeft...
De reden van de chip is anders puur identificatie van het individuele dier...
En wat maakt het uit dat iemand je westfaal aanziet voor een Oldenburger, zolang ze niet zeggen dat het een ezel is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:32

@Chantal1: Blijkbaar heb jij niet gelezen dat je de zaken die je noemt via een chip makkelijk kunt regelen. En chippen is inmiddels verplicht en laat geen groot litteken (ook wel euphemistisch brandmerk genoemd, want litteken staat zo naar) achter en een veel kleinere wond.

Als eigenaar van een paard dat met een zeer diepe steekwond en een gebroken kaakbeen in de wei stond als gevolg van de Twentse paardenmishandelaar, hoef je mij overigens niets te vertellen over paardenmishandelen. Deze persoon is nog steeds niet gepakt en dat betekent dat hier in de buurt nog steeds mensen dagelijks in angst zitten. De breuk en wond van Lanna zijn gelukkig goed geheeld maar dat had anders kunnen aflopen. Dat vergelijk is dan ook te laag voor woorden.

Dat er paardenmishandelaren zijn die nog vrij loslopen is mijns inziens daarom geen vrijbrief om dat vervolgens te pleiten voor ander dierenleed: brandmerken Boos!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:36

Alane, er zijn mensen die later toch wel het een en ander willen weten over hun paard dat zonder papieren is gekocht en in Duitsland kan je er vrij makkelijk achterkomen.
Alleen de opmerking al; "staat wel stoer als je ros een brandmerk heeft" is deze hele discussie in het belachelijke trekken.
Westfaal/ oldenburg, geen ezel, ach als je niet wilt fokken maakt het idd niet uit.
Anya, laat anders ook eens een chip in je arm zetten kijken, Hoe dat voelt.
Dus een goed argument in mijn ogen vind jij te laag voor woorden? Dan weten we gelijk op wel niveau jij zit. Ten koste van normen en waarden je betoog willen winnen.
Onze paarden zijn jaren terug mishandelt, bij 1 was de slagader te zien uit de hals, de details zal ik voor me houden, ik weet dus zeker wel waar ik het over heb.
Chippen is er niet voor de eigenaren en ook niet voor de paarden.
Ik laat het hier verder bij. Ik heb namelijk geen zin in heen en weer gegooi van verwijten en beledigingen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:50

@Chantal1: De reden dat men over gaat op chippen is mede omdat men de papieren nogal eens kwijt raakt...
Er worden lange discussie gevoerd over hoe belangrijk het is om een aankoopkeuring te doen als je een paard wilt kopen..dus een chip is door een DA zo ontdekt, en zijn de papieren zoek (alhoewel dat met paspoort wat anders is omdat deze het paard ten allertijde hoort te vergezellen) middels de chip is een duplicaat zo aangevraagd.
"staat wel stoer als je ros een brandmerk heeft" is geen door mij verzonnen uitspraak...maar een gehoorde uitspraak van mij.
Daarbij was het geenzins mijn bedoeling om de discussie in het belachelijke te trekken...
Behalve chippen is ook DNA mogelijk als alternatief voor identificatie...

laten wel alle pro brandmerkers een brandmerk geven en alle antibrandmerkers/pro chippen een chip...hebben die laatste "geluk" dit hebben ze al eens geprobeerd maar een chip onderhuids bij een mens gaat "zwerven"
met de vergelijk een westfaal aanzien voor een Oldenburger door een leek...doelde ik meer op het brandmerk als statussymbool...
Als ik een rijpaard/sportpaard zoek kan me het brandmerk niet schelen evenals het papier, die brengen me namelijk nergens...
Voor de fok, ja is een papier noodzakelijk, echter is het voor mij dan absoluut niet intressant of een buitenstaander nu denkt dat ik shetlanders heb of arabieren...en ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die de verschillende brandmerken uitelkaar kunnen houden/weten bij welk ras welk teken hoort...

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:51

Anya schreef:
Omdat het dier niet rad is, dat vind ik wel een goede reden.
Aan de andere kant: hier op stal is net een paard goedgekeurd door de veearts voor recreatie. Dit is een lief paard, dat een scheve heup heeft. Hij loopt dus meer uit de heup en minder uit de knieen, maar hij is wel rad.

Zoals de veearts het formuleerde en ook heeft opgeschreven: hij is ongeschikt voor de sport, maar prima geschikt voor gezellige bosritjes. En daar heeft mijn stalgenote hem voor gekocht....

Daarom heb ik dus niet gezocht naar een recreatiepaard, dan krijg je van dit soort paarden die nog net drie keer per week een uurtje door het bos kunnen wandelen en dat zocht ik dus niet.
Dat je een paard met een gebrek koopt wat jou niet in de wg zit, daar is niks mios mee, maar ik vindt dat de term recreatiepaard in dit opzicht wat dengrerend. Ik ben ook "maar" een recreatieruiter, maar ik verwacht wel dat mijn paard in staat is om zes dagen per week te werken met zeer regelmatig lange ritten en ook trektochten. In feite heb ik dan niks aan een "recreatiepaard" in de zin zoals die dierenarts dat stelt.

Over herkenbaarheid van paarden kunnen we kort zijn, er is maar een waterdicht systeem en dat is DNA, in combinatie met een goede registratie in het paspoort. Je zult nooit een systeem kunnen verzinnen wat waterdicht is om te voorkomen dat afgekeurde paarden terug in het handelscircuit komen.
de chip heeft in dit hele verhaal geen enkel nut, de chip is niet "hufterproof" en daarmee levert het dus alleen maar ongemak voor het paard en geld voor de leverancier van de chip. Binnen nu en een jaar zal blijken dat chips te wijzigen zijn (dat zijn ze al, nu de slimmerik nog die het openbaar maakt) en daarmee is dus de identiteit van het paard te "wijzigen" Valse papieren is meer regel dan uitzondering, ook daar kun je niet op vertrouwen. Het is vast niet zonder reden dat je naast de chipgegevens ook een pluk haar moet inleveren. Als de chip ondubbelzinnig is, dan hoef je ook geen referentiemateriaal te nemen. Daarmee is al bewezen dat de chip niet waterdicht is en kun je deze stap net zo goed overslaan en gelijk overstappen op DNA registratie.
DNA-registratie is alleen te simpel voor de NHS, daar kunnen ze niet mee voorop lopen, het is geen hi-tech meer.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:59

Anya schreef:
@Chantal1: Blijkbaar heb jij niet gelezen dat je de zaken die je noemt via een chip makkelijk kunt regelen. En chippen is inmiddels verplicht en laat geen groot litteken (ook wel euphemistisch brandmerk genoemd, want litteken staat zo naar) achter en een veel kleinere wond.

CHIPPEN IS NIET VERPLICHT!!! Als jij zo geweldig de nNederlander uit wil hangen die de wet kent, dan dien je dit in dit geval zeer zeker te weten!
Als jij met allerlei techniekjes allerlei info in die chip wilt stoppen, dan haal ik die info weer net zo gemakkelijk uit die chip!! Daarmee heeft info in de chip stoppen nog minder waarde dan deze info in het passorrt zetten. Het is toch nog steeds lastiger om aan een paspoort te komen, dan dat je de chip kunt wijzigen, inkl. het levensnummer.
Alle argumenten die jij er aan de haren bijsleept rechtvaardigen nog steeds niet om een chip in het paard te stoppen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:15

@Landrover... De Nederlander uithangen? Waar staat dat? En de invoeringsvermaatregelen van de chip staan gewoon online. Ik stel voor dat je even google gebuikt om ze te vinden.

En als het mogelijk is om paspoorten te maken met biometrie, dan is het eveneens mogelijk om een hufterproof chipje te ontwikkelen. En overigens heb ik geen haren moeten inleveren toen mijn paarden gechipt werden, dus waar je deze info vandaan haalt begrijp ik niet.

Met betrekking tot de term recreatiepaard: tja dat is een term van de dierenarts. Dit paard (ik ken het dier) is overigens zeer wel in staat een aantal uur per dag te lopen. Wat hij niet kan in de achterhand heel goed onderbrengen: daarom is het dier afgekeurd voor de sport. En de betreffende veearts heeft heel goed aangegeven wat het paard wel en niet kon. De eigenaresse weet dus wat ze koopt.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:20

Bij het NRPS is het zo tegenwoordig zo dat van alle veulens die worden ingeschreven er haren van zowel het veulen als de moeder moeten bijgevoegd worden voor DNA onderzoek. Toen Radetzky werd goedgekeurd moest ik ook haren opsturen voor DNA onderzoek van Roxette. dus ik veronderstel dat dit bij het KWPN nu ook wel zo is. Zo zullen binnen x aantal jaar alle paarden die een stamboekpapier hebben ook met hun DNA bekend zijn bij het stamboek.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:23

Petra dat kan een voorwaarde zijn van een stamboek, maar het is zeker geen wettelijke voorwaarde. Het lijkt mij dat het stamboek de klanten zo extra kosten in rekening brengt voor een veulenregistratie systeem dat al jaren om de ouderwetse manier goed werkte. Want wat bewijst een bosje haren nu... Ik kan mij voorstellen dat het een stuk makkelijker is met een bosje haren te sjoemelen dan met een chip.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:28

Bosje haren is DNA, niet te wijzigen. Dus het enige bewijs wat volgens mij waterdicht is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:30

chantal1 schreef:
Bosje haren is DNA, niet te wijzigen. Dus het enige bewijs wat volgens mij waterdicht is.


DNA test van bosje haren is eveneens niet waterdicht (daarom mag DNA ook niet als afdoende bewijs (enig bewijs) bij moordzaken worden gebruikt). Verder: stel dat het waterdicht zou zijn, dan nog is er te sjoemelen door degeen die het bosje haren collecteert. Wie zegt mij dat het bosje haren inderdaad altijd van het betreffende opgegeven paard is?