Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:43

Anya schreef:
Eh Sorry, maar Alane heeft gelijk, de chip is dermate klein dat dat niet precies te lokaliseren is. Probeer eens een rontgenapparaat: dat zou al beter lukken. En dan nog moet het paard wel eerst onder narcose, want een kleine beweging levert al vertekening.


Euh, misschien zijn die toestelletjes in Nederland al van de markt genomen?? De chip heeft de grootte van een rijstkorrel en kan precies gelocaliserd worden.
Hij wordt ook altijd aan dezelfde kant gestoken, tenzij de chipper fantasie heeft.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:49

Alane schreef:
Het europeese paspoort is geen bewijs van eigendom...zie paspoort op de blz van toelichting...(staat er nederlands, engels en frans..) Ik heb het over paspoort uitgegeven opp grond van de EEG-richtlijn 90/426/EEG en 90/427/EEG. Het paspoort blijft eigendom van de instantie die het paspoort heeft uitgegeven en het paspoort behoort bij het paard zoals beschreven in het paspoort...
en dus ook niet in Frankrijk en ook niet in duitsland.


Kijk ik vind het erg dat je uitspraken doet zonder dus wsch te maken te hebben met Duitse, Franse paarden en kopers. Bij het paard hoort daar een paspoort én eigendomsakte die beide uiteraard ook de nummer van het paard bevatten. Op de eigendomsakte staat de eigenaar en dat is rechtsgeldig. Ik heb hier een trakehner van wie de eigndomsakte is zoekgeraakt en ik mag nu notarieel laten bekrachtigen dat ik beweer dat het werkelijk verloren is. Die akte met zegel moet ik opsturen naar het verband en een duplicaat aanvragen. Dan pas kan dat paard verkocht worden naar Frankrijk (is onder voorbehoud van akte verkocht nu).

Zo ook al die locale, lees landelijke wetten: men houdt er geen rekening dat de handel in paarden internationaal is en ergens anders andere wetten gelden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:02

Zannekin schreef:
Kijk ik vind het erg dat je uitspraken doet zonder dus wsch te maken te hebben met Duitse, Franse paarden en kopers. Bij het paard hoort daar een paspoort én eigendomsakte die beide uiteraard ook de nummer van het paard bevatten.


Citaat:
Paspoort (eigendomsakte) is in andere landen wél een bewijs van eigendom: Frankrijk, Duitsland.


je hebt eerst over paspoort (eigendoms akte) hieruit maak ik op dat je het paspoort ziet als eigendoms akte...
nu heb je het paspoort ÉN eigendomsakte...

In Nederland is het stamboekpapier ook geen juridisch bewijs van eigendom...en maakt het niet uit waarnaar toe ik paarden verkoop en van wie ik paarden koop...
Een paspoort is GEEN juridisch bewijs van eigendom...en dat is niet nationaal zo maar op europees nivo bepaald:
blz 23 paspoort
Citaat:
het paardenapspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.

blz 24
Citaat:
The horsepassport is not a proof of ownership in a juridical sense.

blz 24
Citaat:
La pièce dídentité de cheval nést pas un titre de propriéte juridique

Ik ben nl ook niet wettelijk verplicht om een paard op naam te zetten/te hebben...

Wist je trouwens dat ze in Duitsland 3 verschillende brandmerken hebben voor ijslanders, en zelfs 9 verschillende voor een haflinger? tot zover het herkennen van paarden aan hun brandmerk...

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:18

Anya schreef:
Ja ik ben erbij geweest Pipo. Mijn paard heeft een flinke tijd in Duitsland gestaan. En daar doen ze het nog. Daar heb ik ook gezien wat voor gruwelijke onstekingen brandmerken kan opleveren.

Ik heb nooit gezegd dat het brandmerk het grootste drama aller tijden is. Ik ben er alleen tegen dat alle topicschrijvers die zich presenteren als pro-brandmerken consequent verwijzen naar ergere zaken, alsof het aanwezige grotere kwaad het kleinere kwaad (waar ook nog een alternatief voor is) rechtvaardigt. Dat zijn wel heel erg politieke argumenten. En was het niet Anna die de overheid machtselite-politiek verweet?

Je hebt er waarschijnlijk eens een zien ontsteken van de zovele duizenden die per jaar gebrandt worden. Dat komt echt niet vaak voor hoor. Op die manier kan je geen mens overtuigen. Ik heb zelf trouwens nog serieuse littekens van brandwonden op mijn benen. Ik was zwaar 2de tot op bepaalde plekken 3de graad verbrand. Dat overleef je makkelijk en dan kan zo´n klein brandmerkje echt geen kwaad doen. Het kan natuurlijk altijd eens fout gaan maar normaal zijn de veulenbranders mensen die weten wat ze doen. Wij schrijven trouwens nu hoofdzakelijk in in Duitsland en zelfs onze Z paarden zetten wij daar om nog te kunnen branden omdat wij merken dat het altijd makkelijker verkoopt. Iedere klant ziet direct met wat hij te doen heeft. Bv een paard naar Spanje verkopen op video of foto gaat altijd makkelijker met als zonder brand.
Daarbij blijf ik een zeer grote tegenstander van chippen. Niet alleen valt de stressfactor van het branden tov chippen al weg als argument, maar als we al onze paarden moeten chippen heeft de belasting straks een beter overzicht over je paardenbestand als jijzelf. Daarenboven komt nog eens dat een chip gewoon niet betrouwbaar is op geen enkel gebied.
Soms zakken ze weg en wordt het dier opnieuw gechipt, ze zijn makkelijk te herprogrammeren en het argument dat het eigenlijk dient voor de volksgezondheid (ten minste zo proberen ze het in Belgie te verkopen) wordt volledig van de baan gewist doordat 85% van het paardenvlees in Belgie uit Oost Europa komt. Dit zuig ik niet uit mijn duim maar stond nog veel uitgebreider in het BWP tijdschrift van de zomer 2001. Ik zal eens proberen om het artikel terug te vinden, er stonden nl nog meer argumenten in waarom niet te chippen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:19

Citaat:
de onwil in de Duitstalige landen om het brandmerk af te schaffen. In alle landen die zich ooit (tot 1918) bevonden binnen de grenzen van de keizerrijken Duitsland en Oostenrijk-Hongarije is het brandmerk heilig. Te vergelijken met de ster op een Mercedes


Je koopt toch ook geen mercedes zonder ster Haha!

Even serieus, ik snap het probleem van de anti brandmerkers niet zo goed? Zijn er bewijzen dat brandmerken veel meer trauma met zich mee brengt dan wanneer men chipt? Volgens mij is dit echt een discussie zonder einde.
Alabastro als je dat artikel nog kunt vinden heel graag. Ik zie het chippen namelijk niet zo zitten.
Als je een BWPer hebt en je wilt op concours in NL, dient deze dan ook gechipt te zijn?
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 15-06-04 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:20

Zannekin schreef:
Kijk ik vind het erg dat je uitspraken doet zonder dus wsch te maken te hebben met Duitse, Franse paarden en kopers. Bij het paard hoort daar een paspoort én eigendomsakte die beide uiteraard ook de nummer van het paard bevatten. Op de eigendomsakte staat de eigenaar en dat is rechtsgeldig. Ik heb hier een trakehner van wie de eigndomsakte is zoekgeraakt en ik mag nu notarieel laten bekrachtigen dat ik beweer dat het werkelijk verloren is. Die akte met zegel moet ik opsturen naar het verband en een duplicaat aanvragen. Dan pas kan dat paard verkocht worden naar Frankrijk (is onder voorbehoud van akte verkocht nu).

Zo ook al die locale, lees landelijke wetten: men houdt er geen rekening dat de handel in paarden internationaal is en ergens anders andere wetten gelden.

Ik heb hetzelfde aan de hand met een Oldenburger merrie, een hoop ellende en kosten op de koop toe.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:25

[quote="Alane"]Ik ben nl ook niet wettelijk verplicht om een paard op naam te zetten/te hebben...

/quote]

Daar hebben ze de belastingchip voor. Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:27

adriana schreef:
Hoe lang zou men de paarden al brandmerken in Duitsland?
100 jaar?
Hoe lang gaat de chip het volhouden?
Een brandmerk levert zeker geen nare consequenties (9 van de 10 keer met de uitzonderingen die waarschijnlijk her en der zijn) op en van de chip is dat allemaal nog maar afwachten.

Paarden werden reeds veel vroeger al gebrand, toen wel hoofdzakelijk als eigendomsbewijs bijgevolg werden ze steeds opnieuw gebrand als het dier verkocht werd.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:30

de title is:
mening van verbod op brandmerken....
en toch niet wat levert meer stress op chippen of branden...
Als je chippen versus branden ziet kan je net zoveel argumenten bedenken die je zelf wilt...
Of branden een trauma opleverd...(zou daar de angst van warm beslag vandaan komen die sommige paarden hebben? Haha! )
denk niet meer of minder dan chippen...
qua identificatie geeft chippen de voorkeur boven branden...
ook een brandmerk kun je veranderen aanpassen.
Volgens de EU regelgeving mag een paard (weet niet of het voor alle dieren geld) niet dubbel herkenbaar worden gemaakt... dus geen identificatie brandmerk en een chip, maar ook geen dubbel brandmerk die beide bedoeld zijn voor identificatie...
Een eerder argument dat een brandmerk wel handig is om rassen uit elkaar te houden.... dan moet je minstens 90 brandmerken onthouden alleen al voor duitsland...waarbij voor hetzelfde ras verschillende brandmerken bestaan..
Het brandmerken was allereerst allen voor identifcatie van het strijdros, later als eigendomsbewijs en daarna als zichtbaar bewijs dat het dier papieren had en ingeschreven stond bij 1 van de stamboeken...

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:31

chantal1 schreef:
Je koopt toch ook geen mercedes zonder ster Haha!

Even serieus, ik snap het probleem van de anti brandmerkers niet zo goed? Zijn er bewijzen dat brandmerken veel meer trauma met zich mee brengt dan wanneer men chipt? Volgens mij is dit echt een discussie zonder einde.
Alabastro als je dat artikel nog kunt vinden heel graag. Ik zie het chippen namelijk niet zo zitten.
Als je een BWPer hebt en je wilt op concours in NL, dient deze dan ook gechipt te zijn?

Ja spijtig genoeg moeten ze daar alle gechipt worden. Zonder chip geen wedstrijden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:35

Alane schreef:
Ik ben nl ook niet wettelijk verplicht om een paard op naam te zetten/te hebben...

Jij bent Nederlandse Alane. Als een Fransman z'n paard niet op naam zet, is hij geen eigenaar en is de naam op de eigendomsakte eigenaar. In Nederland en België kennen ze geen eigendomsakte. In Duitsland zit die gewoon bij het paspoort en wordt uitgegeven door het stamboek én is wettelijk. Dus zou je zo met je chip nummer ook direct de eigenaar nakijken (want daar ging het toch over).

Vandaar dat ik zeg dat die raadgevers en pipo's (niet persoonlijk Knipoog ) er effe niet aan gedacht hebben dat paarden internationaal verhandeld worden. Hopelijk komt er snel een Europese regelgeving zou ik zeggen!

petraaken

Berichten: 44226
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:39

Hoe ga je het hen in Straatsburg duidelijk maken?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:42

Ik heb het even opgezocht. Ook in Duitsland is het paspoort geen eigendomsbewijs Lachen

Benutzerhinweise für den Pferdepass
Was ist der Pass? Was ist er nicht?
Das Dokument "Pferdepass" oder "Equidenpass" hat eine ähnliche Bedeutung, wie Sie es vom privaten Personen- und Reiseverkehr her oder als Halter eines Autos kennen. Es ist in erster Linie ein Dokument zur Identifikation Ihres Pferdes beziehungsweise Ihrer Pferde.

Ein Eigentumsnachweis ist der Pferdepass nicht. Dass ein Pferd Ihr Eigentum ist, wird durch Kaufvertrag, Eigentumsurkunde oder Abstammungsnachweis (Geburtsschein, Fohlenschein) nachgewiesen. Den Eigentumsnachweis bewahren Sie auf. Bei Verkauf des Pferdes übergeben Sie den Eigentumsnachweis dem neuen Pferdebesitzer bzw. -eigentümer.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:59

Anya schreef:
Ik heb het even opgezocht. Ook in Duitsland is het paspoort geen eigendomsbewijs Lachen

Benutzerhinweise für den Pferdepass
Was ist der Pass? Was ist er nicht?
Das Dokument "Pferdepass" oder "Equidenpass" hat eine ähnliche Bedeutung, wie Sie es vom privaten Personen- und Reiseverkehr her oder als Halter eines Autos kennen. Es ist in erster Linie ein Dokument zur Identifikation Ihres Pferdes beziehungsweise Ihrer Pferde.

Ein Eigentumsnachweis ist der Pferdepass nicht. Dass ein Pferd Ihr Eigentum ist, wird durch Kaufvertrag, Eigentumsurkunde oder Abstammungsnachweis (Geburtsschein, Fohlenschein) nachgewiesen. Den Eigentumsnachweis bewahren Sie auf. Bei Verkauf des Pferdes übergeben Sie den Eigentumsnachweis dem neuen Pferdebesitzer bzw. -eigentümer.

Het paspoort niet maar er is een apart document de zogenoemde
"Eigentumsurkunde" Daar kan ik je er enkele van doorfaxen als je wil.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:14

@ Alabastro, dus in Be is het ook al verplicht, dat stukje heb ik gemist. Ik heb dus een BWPer maar zit in NL, weet jij of ik hem dan via een NL instantie moet chippen of via Be?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:16

Chippen kun je gewoon in NL laten doen... (ben ook niet met mijn engelse welsh naar Engeland gegaan om te chippen Haha! )
Door een aangewezen instantie... bijv. KWPN, KNHS, of ander stamboek

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:28

Zannekin schreef:
Jij bent Nederlandse Alane. Als een Fransman z'n paard niet op naam zet, is hij geen eigenaar en is de naam op de eigendomsakte eigenaar. In Nederland en België kennen ze geen eigendomsakte. In Duitsland zit die gewoon bij het paspoort en wordt uitgegeven door het stamboek én is wettelijk. Dus zou je zo met je chip nummer ook direct de eigenaar nakijken (want daar ging het toch over).

Vandaar dat ik zeg dat die raadgevers en pipo's (niet persoonlijk Knipoog ) er effe niet aan gedacht hebben dat paarden internationaal verhandeld worden. Hopelijk komt er snel een Europese regelgeving zou ik zeggen!


Het hebben van een paardenpaspoort bij een paardachtige is EU regelgeving... men zit alleen nog met de identificatie methode.
aangezien Duitsland, Oostenrijk, tjechie slowakije en slovenië weigeren te stoppen met branden (mede vanwege status symbool, en dat is geen uitspraak van mij) en willen daarom niet chippen...

Als ik mijn stamboek westfaal niet op naam heb staan kan ze 40 brandmerken hebben, weten ze nog niet wie de rechtmatige eigenaar is...

1 van mijn welshjes is gechipt en staat via stamboekpapier op mijn naam. Het transponder nummer correspondeerd met het levensnummer, en via haar levensnummer ben ik als eigenaar te achterhalen... dit staat geheel los van het paspoort....Je mag ook zelf geen wijzigingen toebrengen in een paspoort.

een brandmerk ter identificatie....
[FA] Brandmerk (met foto)

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 15:18

chantal1 schreef:
@ Alabastro, dus in Be is het ook al verplicht, dat stukje heb ik gemist. Ik heb dus een BWPer maar zit in NL, weet jij of ik hem dan via een NL instantie moet chippen of via Be?

In Belgie is het nog niet verplicht maar ik bedoelde dat elk paard wat in Nederland wil starten, gechipt moet zijn of het nu een binnen -of een buitenlander is.
Als ik dat juist begrepen heb moet elke behandeling die toegediend wordt door de DA in de chip worden opgeslaan, dit om te kunnen volgen of het dier voor consumtie kan worden gebruikt of niet. Dit is ook weer iets wat zich enkel voor de particulier richt vermits de meeste handelaren en grote staleigenaren het meeste spuitwerk zelf doen, zeker als het gaat over verboden middelen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:21

alabastro schreef:
In Belgie is het nog niet verplicht maar ik bedoelde dat elk paard wat in Nederland wil starten, gechipt moet zijn of het nu een binnen -of een buitenlander is.
Als ik dat juist begrepen heb moet elke behandeling die toegediend wordt door de DA in de chip worden opgeslaan, dit om te kunnen volgen of het dier voor consumtie kan worden gebruikt of niet. Dit is ook weer iets wat zich enkel voor de particulier richt vermits de meeste handelaren en grote staleigenaren het meeste spuitwerk zelf doen, zeker als het gaat over verboden middelen.


De handeling van de DA wordt niet in de chip opgeslagen maar in het paspoort wordt aangegeven welke entingen het dier heeft gehad en of het dier wel of niet voor consumptie geschikt moet zijn.

In Duitsland kun je al kiezen of je paard naar de slacht gaat later of niet. Al naar gelang van die keuze zijn ook andere (soms levens reddende medicamenten toegestaan). In Nederland heeft die keuze nog geen effect op de medicanten die toegestaan zijn.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 16:02

Bij ons moet je ook reeds bij het inplanten van de chip zeggen of het over een consuptiepaard of een sportpaard gaat. Nu kan je je voorstellen dat vele hobbyfokkers hun veulen dan al als sportpaard laten chippen bijgevolg dat nooit nog iemand het dier kan laten slachten. Dat was ook een van de domme dingen die het BWP-magazine aanhaalde in datzelfde artikel wat ik voorheen al aanhaalde. Ook dat van die behandelingen en toegediende medicatie stond in die tekst. Ik moet het echt eens zoeken, normaal heb ik die tijdschriften nog wel ergens liggen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:11

In het europese paspoort kan worden aangegeven geschikt voor menselijke consumptie of niet geschikt voor menselijke consumptie...
De eerste is ten aller tijde terug te draaien naar de 2e en heeft te maken met de mogelijkheid van het toedienen van andere medicijnen die dus er voor zorgen dat het betreffende paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie. De gebruikte transponders voor dieren zijn 1 weg transponders, zij kunnen alleen gelezen worden....
Het I&R systeem is voor de voedselveiligheid maar ook voor het afstemmen van regels bij een eventuele uitbraak van een besmettelijke dierziekte... en een telling van het totale bestand van paardachtigen in Nederland.
Zou dit zijn om eventuele belasting te kunnen heffen...hondebelasting is een gemeentelijke belasting...Dit krijgen de gemeentes niet onder controle, wel paarden???? moeten we dadelijk naar het postkantoor om een paard over te laten schrijven op naam...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:30

alabastro schreef:
In Belgie is het nog niet verplicht maar ik bedoelde dat elk paard wat in Nederland wil starten, gechipt moet zijn of het nu een binnen -of een buitenlander is.



Niet met een buitenlands paspoort.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:15

Anya schreef:
Dass ein Pferd Ihr Eigentum ist, wird durch Kaufvertrag, Eigentumsurkunde oder Abstammungsnachweis


Heel juist, dat is ook wat ik schreef hé. Daar heb ik er dus 1 te weinig van en moet via notaris etc.... Daarop staat de nummer van het paspoort en de afstamming van het paard, ook de eigenaar. Bij verplicht chippen is dus ook de eigenaar bekend. Het is een A4 tje dat ze samen met het paspoort opsturen.
Dit is er ééntje, staat op de site: http://users.pandora.be/kleineheide/kle ... %20ped.jpg

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:42

In Nederland is het zo dat de nederlandse stamboeken bij tenaamstelling je verplichten lid te worden van het betreffende stamboek.....Ze willen wel graag dat je doorgeeft wie de eigenaar is van het betreffende paard maar het is niet verplicht...tenzij je deel wilt nemen aan evenementen...en dan nog. (onze Busty is vorig jaar voorgesteld op de keuring en stond niet op naam, heeft zelfs ontzettende veel moeite gekost die op naam te krijgen...)
En waar laat ik een gechipte papierloze tenaam stellen? want die zijn er ook...

Wat wat zijn dan nu de voors om te blijven brandmerken? Identificatie niet, anders had een KNHS dit wel voorgesteld en geaccepteerd. EU ook niet vergeten.
Status symbool
winstbejag
en ????

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 18:11

ceasario schreef:
Niet met een buitenlands paspoort.

Oh, dan heb ik Rio toen voor niets laten chippen.