Een lief kindje uit mijn Farrington merrie TIPS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:01

Volgens de indexen werkt Houston verkleinend, -1.16 om precies te zijn.
Ik heb van Houston ook veel kleintjes gezien.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:10

Mettetje schreef:
Greetje schreef: Klopt GertJan maar zo'n rekenfoutje brengt al snel 5x125 Euro op

Greetje jij begrijpt het net zo goed als ik. Die subsidie is lekker, vandaar dat ik heb overwogen een gelderse hengst te gebruiken. Maar je hebt het risico dat als je met een gelderse hengst fokt, het veulen door kan slaan naar het tuig, of juist een verschrikkelijk goede beweger is. Groot risico, en dat vind ik het niet zo waard.

Over Rubintstein: ik bedoelde Rubiquil, dus de afstammeling Lachen

Een voordeel is dat als je met Rubiquil fokt je kunt kiezen voor het stamboek NRPS of KWPN (of is dat niet zo?)
Wat Kost een dekking van Rubiquil?
Wat weten jullie trouwens verschrikkelijk veel van al die hengsten!!
Leuk hoor! OK dan!

Maar klein puntje: Ik vind 1000 euro toch echt maximaal voor een dekking, vandaar mijn eerdere lijst Amsterdam, Democraat, Inspecteur (prijzen rond de 800 euro) Geld, geld!

En dan nog een lichtpuntje. BELISAR. Vind zijn zoon Houston (en in mindere mate kroonjuweel) erg mooi. Alleen schijnen houstons etters te zijn. Ervaringen? Je hoort zoveel van die onzin. Belisar staat nog steeds ter dekking en heeft aardige kindertjes voortgebracht en dekt ook nog natuurlijk en dat voor maar 500 euro. Ik heb contact met meneer Morssink gehad en deze dacht dat mijn Mette wel bij Belisar zou passen. Dit zijn natuurlijk de woorden van de eigenaar, die zijn hengst (die nog maar 10 dekkingen per jaar doet, alleen in Duitsland schijnt hij nu in trek te zijn) probeert op te hemelen. Is dat iets?


Rubiquil is 900 euro zonder BTW. Rubiquils zoon Radetzky is 450 euro excl BTW. Voor beide hengsten geld NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.

Bij Rubiquil kan je inderdaad kiezen NRPS of KWPN.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 08:31

zat net op kwpnstallion.com en zag inderdaad dat Houston verkleinend werkt, Inspekteur helemaal -3,15, Belisar niet +0,2. Rubiuil staat er nog niet bij, Amsterdam +0,9. Even serieus

Iemand ervaringen met Belisar, of zijn kleinzoon SAMSAM, schijnt ook een goeie te zijn.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 08:31

zat net op kwpnstallion.com en zag inderdaad dat Houston verkleinend werkt, Inspekteur helemaal -3,15, Belisar niet +0,2. Rubiuil staat er nog niet bij, Amsterdam +0,9.
Iemand ervaringen met Belisar, of zijn kleinzoon SAMSAM, schijnt ook een goeie te zijn.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 08:32

Radetzky?

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:43

Mettetje schreef:
Radetzky?


Radetzky is de eerste goedgekeurde zoon van Rubiquil en komt uit een Ravel STV x Uniform x Variant moeder. Qua uiterlijk lijkt hij zeer veel op z'n moeder maar van karakter en gangen een echte Rubiquil. Lief, zeer hoog knuffelgehalte (is heel graag geknuffeld Haha! ) en stukken goedkoper. Radetzky is slechts 450 euro. Er zijn al een paar bokkers bij hem geweest met merries oa. Levi en Issy. er staan foto's van Radetzky op m'n website. Zijn moeder staat er ook op evenals zijn halfzus en 3/4 zus.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:54

Sam Sam is een van mijn favorieten, prachtige hengst en als ik me niet vergis heb ik over die hengst nog wel het een en ander aan info. Hoe zijn de maten in de moederlijn van je merrie?

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 15:42

Hai,

Mijn merrie is 163, vader Farrington 1,70, moeder 1,58, vader moeder(visoen) 164, moeder moeder 1,60. De ouders van Farrington waren 1,64 en 1,66. Waarom denk je dat Sam Sam geschikt is?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:15

Ze zijn dus allemaal vrij klein, idd een hengst zoeken die vergroot.
Ik zeg niet dat Sam Sam geschikt is voor je merrie maar ik zelf vind het wel een leuke hengst!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:24

Bij deze hengst loop je risico dat je te klein fokt. Dat is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar jouw paard is zelf al niet zo groot, en Houston zelf fokt ook niet groot. Voor hetzelfde geld fok je natuurlijk wel een goede maat (Hoeft ook geen kasteel te worden toch?). Sam Sam zelf is 1.69m

Video Sam Sam (Houston x Zandigo)

Informatie van De Dalhoeve:
Sam Sam is een goed in het model staande hengst van de bekende dressuurvererver Houston. Van Houston zijn al meerdere Nationaal kamioenen voortgekomen.

In draf maakt Sam Sam zich groot en kijkt de wereld in. De draf wordt gekenmerkt door ruimte en lossigheid, wat zeer belangrijk is voor een dressuurpaard. Sam Sam is ingeschreven in het Deense stamboek en nam met succes deel aan het Verrichtingsonderzoek met voor stap 9.25, draf 8.25 en voor galop 9.00. Sam Sam voldoet aan de röntgenologische eisen van het KWPN.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:26

Mettetje schreef:
Iemand ervaringen met Belisar, of zijn kleinzoon SAMSAM, schijnt ook een goeie te zijn.


Belisar fokt op zich wel leuke sportpaarden, maar alle Belisar-nakomelingen die ik heb gezien waren schijtbokken, en dat is misschien nog wel zachtjes uitgedrukt.
Ik zou persoonlijk niet met Belisar fokken, hij wordt vaak gezien als een 'misschakel' in een mooie bloedlijn, zo hadden wij op stage een Concorde x Belisar x Joost, waarin Belisar ook als absolute misser werd gezien.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:58

Heb net het filmpje van Sam Sam bekeken. Erg mooie stap en draf (wat mijn merrie nou net nodig heeft). Mooi vanuit de achterhand. Ik ben geen verschrikkelijke kenner:), maar was zeker nietw eg van zijn galop erg op ed voorhand. Fokt hij dit door? Mijn merrie heeft een hele mooie gedragen galop met veel sprong, dus hoeft op zich geen probleem te zijn). Het is trouwens een mooie hengst! Wel fijntjes, maar ik hoef ook niet zo grote te hebben, dat scheelt.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 19:02

excuses voor mijn schrijffouten hoor, als ik het zo na lees zijn het er wel veel (:)), en ik word nog wel juf!!! OHOHOHOH

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:08

Mettetje schreef:
Heb net het filmpje van Sam Sam bekeken. Erg mooie stap en draf (wat mijn merrie nou net nodig heeft). Mooi vanuit de achterhand. Ik ben geen verschrikkelijke kenner:), maar was zeker nietw eg van zijn galop erg op ed voorhand. Fokt hij dit door? Mijn merrie heeft een hele mooie gedragen galop met veel sprong, dus hoeft op zich geen probleem te zijn). Het is trouwens een mooie hengst! Wel fijntjes, maar ik hoef ook niet zo grote te hebben, dat scheelt.



Citaat:
maar was zeker nietw eg van zijn galop erg op ed voorhand. Fokt hij dit door? Mijn merrie heeft een hele mooie gedragen galop met veel sprong,


Sterke punten moet je behouden en iets niet op gaan zoeken wat het kan verzwakken.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:26

qua gangen zou ik inderdaad zoals ceasario zegt niet willen toegeven. Op dat gebied zit je save met Rubiquil of Radetzky.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:39

Ik zou toch voor Stedinger of OO Seven gaan.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 09:58

ik ga nu eerst eens wat meer info over stedinger en oo7 opzoeken. Heb die namen zo vaak voorbij zien komen! Ga trouwens zaterdag naar de Dalhoeve. Zou daar eigenlijk concours rijden, maar start toch niet. Om 1500 is er een kleine show van UB40 en Olivi. Daar ga ik wel even heen. Misschien zijn er wat meer hengsten thuis, kan ik eens gaan kijken. Maar ik ga nu eens kritisch naar Stedinger kijken.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:03


Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 16:24

Heb de catalogus aangevraagd, zodat ik rustig op mijn gemak Stedinger kan beoordelen. het is een prachtige hengst! Alleen hoe werkt dat met het stamboek en verzenden? Krijg je een KWPN veulen, en kan je hier in nederland sperma van die hengst krijgen?
Heb ook de folder van de Dalhoeve nog eens bekeken. Ben nog steeds niet weg van 007, ik vind de hengst heel mooi, maar ik denk niets voor mijn merrie.
Ik zit toch nog steeds heel erg met Inspecteur hoor! Overal om me heen zie ik grote afstammelingen uit een gewone (165) merrie. Mijn merrie is 163, maar als je haar rijdt toont ze enorm. Ik lijk een dwergje op haar (ben 1,70). Jammer dat ik geen foto kan plaatsen, want het lukt me niet! Dan kunnen jullie zelf oordelen!
Daarbij fokt Inspecteur aparte bewegingen door, sterk gebruik van het achterbeen (waar ik echt aan moet werken bij mijn merrie), mooie types met mooi front en maat (daar valt over te speculeren dan als ik jullie heb gehoord). Een bijkomend voordeel is dat hij geen vossen fokt (staat in de folder van Van Manen ede).

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 19:07

OO Seven fokt ook geen vossen trouwens. Voor het stamboek moet je op kwpn.nl kijken...volgens mij krijg je een register A veulen. Stedinger is beschikbaar via dekstation de Havikerwaard.