Zijn er al merries drachtig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:19

Mijn merrie is vandaag weer gescand: 75 dagen drachtig! Het schiet al op Cool

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:26

knap hoor.............. een scanner die op de dag nauwkeurig de draagtijd aangeeft..... Knipoog

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:27

CGJ12 schreef:
knap hoor.............. een scanner die op de dag nauwkeurig de draagtijd aangeeft..... Knipoog


Haha, ik kan zelf tellen...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:36

Als ie al 75 dagen dragend is heb je wel een groot probleem.............
Dan wordt het veulen vér voor 1 april geboren en krijgt dat veulen geheid beenproblemen en haalt ie de PROK niet (volgens Anna42 dan)......


Als ik tijd heb zal ik alle ELITE merries eens naast elkaar uitdraaien en vergelijken of de verdeling van de geboortedatums (voor of na 1 april) ook afwijkt van de verdeling van de geheel populatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:38

CGJ12 schreef:
Als ie al 75 dagen dragend is heb je wel een groot probleem.............
Dan wordt het veulen vér voor 1 april geboren en krijgt dat veulen geheid beenproblemen en haalt ie de PROK niet (volgens Anna42 dan)......


Als ik tijd heb zal ik alle ELITE merries eens naast elkaar uitdraaien en vergelijken of de verdeling van de geboortedatums (voor of na 1 april) ook afwijkt van de verdeling van de geheel populatie.


Zijn er niet zo gek veel, dus zolang ben je daar niet mee bezig.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:46

Wát zijn er niet veel?
Elite merries, of veulens geboren vóór 1 april.........

Om een vergelijking te kunnen maken met de totale populatie ben hoe dan ook de gegevens van die gehele populatie nodig.
(Er zijn in totaal per jaar trouwens 12.000 veulens, waarvan 1800 geboren vóór 1 april)
Niet echt grote hoeveelheden dus.
Daar ligt het probleem niet.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:48

CGJ12"]
Als ie al 75 dagen dragend is heb je wel een groot probleem.............
Dan wordt het veulen vér voor 1 april geboren en krijgt dat veulen geheid beenproblemen en haalt ie de PROK niet (volgens Anna42 dan).......
[/quote]

Ze is inderdaad begin maart al uitgerekend, ben vroeg begonnen want dan "mag" het nog een keer mis gaan. De merrie komt overigens zelf al uit januari, en is helemaal goed op de foto´s. Hoe verklaart Anna42 dit?
Bovendien komen ze bij mij niet in een stalletje van 3x3 meter en krijgt het veulen zo veel mogelijk beweging. Heb mijn paarden zelf eigenlijk altijd al vanaf maart dag en nacht buiten.

[quote="CGJ12 schreef:
Als ik tijd heb zal ik alle ELITE merries eens naast elkaar uitdraaien en vergelijken of de verdeling van de geboortedatums (voor of na 1 april) ook afwijkt van de verdeling van de geheel populatie.


Interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:49

CGJ12 schreef:
Wát zijn er niet veel?
Elite merries, of veulens geboren vóór 1 april.........

Om een vergelijking te kunnen maken met de totale populatie ben hoe dan ook de gegevens van die gehele populatie nodig.
(Er zijn in totaal per jaar trouwens 12.000 veulens, waarvan 1800 geboren vóór 1 april)
Niet echt grote hoeveelheden dus.
Daar ligt het probleem niet.

Blijkbaar ligt dat probleem in Duitsland wel, als ik het goed begrepen heb Blond

Ik had het even over Elite merries, daar zijn er maar heel weinig van. Gurk heeft dat procentueel een tijd geleden berekend. Kwam op 3% uit geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:52

MissHIS schreef:
Interessant!



Volgens mij heeft Anna het over het duitse onderzoek. Dat er bij 70% van de veulens een extreme verhoogde kans is op OCD. Daarbij word aangegeven dat de oorzaak waarschijnlijk is, dat veel mensen hun veulentje dan TE veel binnen houden ivm met het weer. Of je nou in februari je veulen laat komen of in juli, als je het veulen teveel binnenhoud verhoog je de kans op OCD. Daarnaast inderdaad het teveel voeren van veulens waardoor ze te snel groeien, dat speelt ook nog eens mee.

Vind het een vrij logische conclusie die uit het onderzoek komt. Maar goed, blijkbaar ben ik de enige........

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:52

MissHIS schreef:
Ze is inderdaad begin maart al uitgerekend, ben vroeg begonnen want dan "mag" het nog een keer mis gaan. De merrie komt overigens zelf al uit januari, en is helemaal goed op de foto´s. Hoe verklaart Anna42 dit?

Heel simpel gok ik:

A. De uitzondering bevestigt de regel.........
B. Het gaat om een statistisch verband, niet om het individule geval........ Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:54

Pipo schreef:
Ik had het even over Elite merries, daar zijn er maar heel weinig van. Gurk heeft dat procentueel een tijd geleden berekend. Kwam op 3% uit geloof ik.


Das toch wel erg weinig!! Waar zou dat door komen dan?? Er zijn genoeg Keurmerries toch?? Zoveel niet goed op de foto dan?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:56

CGJ12 schreef:
Heel simpel gok ik:

A. De uitzondering bevestigt de regel.........
B. Het gaat om een statistisch verband, niet om het individule geval........ Haha!


Oh ja, op die manier valt alles wat de eigen theorie tegenspreekt te verklaren...was ik even vergeten! Cool

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:57

Vandaar dat die Duitse paardenpopulatie ook zoveel "verrotter" is dan de Nederlandse en worden de hengsten daar veel minder streng gekeurd op de foto's.............
Daar worden de meeste veulens namelijk geboren in de winter! Dan kún je ook niet op botwerk selecteren...... de exterene invloed van de winter is te groot.


Aanbeveling voor Johan Knaap:
Spendeer het onderzoeksgeld alleen aan de veulenpopulatie geboren na 1 april.
Anders kun je nooit causale verbanden leggen zonder het KNMI (of Piet Paulusma) bij het onderzoek te betrekken!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:59

Suzanne F. schreef:
Das toch wel erg weinig!! Waar zou dat door komen dan?? Er zijn genoeg Keurmerries toch?? Zoveel niet goed op de foto dan?

Dat kun je alleen zeggen bij fokkers die EN keurmerries op stal hebben EN elitemerries.
Alleen in DIE gevallen kun je er vergif op innnemen dat die keurmerries NIET GOED zijn. (Dat geldt trouwens ook voor keurmerries die van eigenaar zijn verwisseld NA 3-jarige leeftijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:10

Suzanne F. schreef:
Das toch wel erg weinig!! Waar zou dat door komen dan?? Er zijn genoeg Keurmerries toch?? Zoveel niet goed op de foto dan?


Ik vermoed dat fokkers er van uitgaan dat de eigen merrie gezond is, veel fokkers hechten volgens mij geen waarde aan het prokcertificaat, die vinden Keur in principe voldoende.

Want hoeveel merries worden geprokt? ( Ook het gedeelte waarvan er na de foto's word gezegd: Stuur de boel maar niet naar Utrecht)

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:26

Pipo schreef:
Want hoeveel merries worden geprokt? ( Ook het gedeelte waarvan er na de foto's word gezegd: Stuur de boel maar niet naar Utrecht)


Ja maar dat zou ik ook doen. Ik laat Lotje ook binnenkort prokken maar als ze niet goed is hoeft t ook niet naar die commissie.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:43

Prokken, ik vind het allemaal wel goed hoor, maar vinden jullie het niet ontzettend duur. Ik wel.

Ik denk ook dat er veel mensen zijn met een oudere merrie die het gewoon niet echt meer nodig vinden. Zo is het ook bij ons. Merrie ies 18 j oud... Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:02

nou die van mij is nog niet eens hengstig. zucht......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:05

Jan_VT schreef:
Prokken, ik vind het allemaal wel goed hoor, maar vinden jullie het niet ontzettend duur. Ik wel.



Het is ook duur. Als eigenaar van een A registermerrie zal ik over 2 jaar wel moeten als ik haar opgenomen wil hebben in het stamboek. En dat wil ik dus Haha! Maar de hengst word ook gewoon gekeurd als hij drie is. Want eigenlijk heb ik helemaal geen zin om tijd/energie te stoppen in een ongezond paard.

dappie
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:26

Onze kwpn-merrie (rex magna x joost) is gedekt door Kroonjuweel.
De eerste keer is mislukt Boos! 29 juni wordt ze gescand en weten we of ze drachtig is of dat we voor een 3e poging moeten gaan.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:51

Pipo schreef:
Gurk heeft dat procentueel een tijd geleden berekend. Kwam op 3% uit geloof ik.


Maar 3% ja??
Nu wordt ik nóg blijer van het feit dat mijn merrie inmiddels voorlopig keur en PROK is, dus niet meer zo heel ver verwijderd van het elite predikaat.

Even terug naar het onderwerp: mijn merrie is drachtig van Rousseau, alleen er zit helaas een tweeling in dus ze gaat maandag naar de kliniek om te kijken of er 1 weg gehaald kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:56

Cute schreef:
Maar 3% ja??


Volgens mij wel, kan iets meer zijn, of iets minder. Maar het was in ieder geval een zeer laag aantal. Het wachten is tot ie online komt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:01

Ben even gaan zoeken in Gurk zijn berichten:

8% van de driejarige merries is geprokt.

En in Drenthe is 3% van de 3 jarige merries Prok gekeurd. Dus die drie procent stond er inderdaad ergens.

Dit is over het jaar 2000. In zijn totaliteit is dit natuurlijk extreem weinig.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:03

Pipo schreef:
Ben even gaan zoeken in Gurk zijn berichten:

8% van de driejarige merries is geprokt.

En in Drenthe is 3% van de 3 jarige merries Prok gekeurd. Dus die drie procent stond er inderdaad ergens.

Dit is over het jaar 2000. In zijn totaliteit is dit natuurlijk extreem weinig.


Dan vraag ik mij toch serieus af of er zo weinig geprokt wordt of dat er zo weinig foto's opgestuurd worden (omdat ze niet goed zijn). Maar helaas zullen we daar niet zo snel achter komen. Tja de dierenartsen weten het natuurlijk wel.

Quincylady

Berichten: 168
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:32

(Eefje is woensdag gedekt door Bachelor NH
dus moet nog even afwachten.......
ze wordt over 18 dagen gescand)

En jaaaa ze is gister gescand en drachtig Haha!
vandaag 19 dagen om precies te zijn.