Fokken... Hoe en Wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:30

Beste paardenvrienden,

Onlangs heb ik een zwarte merrie KWPN gekocht met de afstamming: ferro,calypso moeders vader:iglesias,rubenstein,afrikaner xx

Dit is volgens mij een redelijke afstamming en het lijkt me dan ook leuk om in de toekomst een veulentje met haar te fokken.

Nou zit ik met de volgenden vragen:

* Als je van een KWPN merrie een veulen wilt fokken met een papier
Moet de vader dan ook een KWPNer zijn?
*Hoe vraag je zo'n papier aan?

Nou dat was het even.

Groetjes,

Mirjam

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:49


Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:03

over die hengst weet ik niet of het kan, ik weet wel met papieren dat het veulen bij vaders stamboek ingeschreven kan worden (dit is mits vader goedgekeurd is) en het dekstation regelt dat je papieren krijgt, met de geboorte van jouw veulen wel ff stamboek bellen (geloof ik) dan wordt je veulen geschetst, en gechipt..... en dan krijg jij je papier.........
ik weet niet of dit met alle stamboeken zo werkt hoor.....
succes.....

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:07

He, da's Magic Ronaldo. Daar heb ik een prachtig veulentje van (hij is kampioen geworden op de CK van Overijssel ). Echt een schat. Maar dat terzijde.
Als je met je merrie wil fokken, dan gaat dat zeker niet alleen om het papier. Is je merrie opgenomen in het stamboek, en nog mooier heeft ze predikaten. Nog belangrijker; hoe ziet ze eruit, welke eigenschappen wil je behouden en welke verbeteren. Aan de hand daarvan kies je een hengst. Als dat een KWPN-er is, kun je er een veulenboekpapier van het KWPN bij krijgen. Als dat geen KWPN-er is maar wel goedgekeurd bij een door het KWPN erkend stamboek (zoals NRPS, SF, Oldenburger, etc) dan krijg je een A-register bij je veulen. Is de hengst niet goedgekeurd of bij een niet erkend stamboek, dan kun je een B-register krijgen. Met dit register mag je niet deelnemen aan KWPN evenementen.
Als het mijn merrie zou zijn, dan zou ik niet voor inteelt (want dat is het) kiezen. Het heeft wel voordelen (versterken goede eigenschappen), maar ook zeker nadelen (datzelfde maar dan andersom). Er zijn wel fokkers die hier bewust voor kiezen. Er zijn zoveel goedgekeurde hengsten ofwel de keuze is heel groot. Je kunt voor dit soort vragen natuurlijk ook altijd contact opnemen met het KWPN. Mijn ervaring is dat ze goed kunnen en willen informeren.

Succes met je keuze.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:22

Mijn merrie is wel opgenomen in het stamboek maar heeft geen predikaten, het is niet een super mooie merrie maar ze is wel helemaal zwart dat vind ik wel mooi.
Haar hoofd is best bol, een beetje een ramshoofd, dus ik zoek een hengst met een heel mooi klein gestroomlijnt hoofdje.

Zoiets:

Afbeelding

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:36

Van deze foto kan ik geen soep koken. De enige overeenkomst die deze met jouw merrie heeft is, dat ie zwart is. Praat met fokkers, informeer bij hengstenhouders, enz. en vraag hen om advies voor wat betreft je keuze. Om een hengst voor je merrie te kiezen, moet je haar zien (voor exterieur en beweging), een indruk van haar krijgen (karakter in omgang, onder het zadel), etc. Ik kan dan wel een kampioen hebben gefokt (ik ben zo trots op mijn vriendje, he), maar een hengstenkeuze bepalen adhv een foto van een hengst is onmogelijk. Ik neem aan dat je je merrie pas volgend jaar laat dekken (erg laat in seizoen, kan nog wel, maar zou 't niet doen), dus je hebt nog alle tijd.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Fokken... Hoe en Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:56

Ik laat haar inderdaad voorlopig nog niet dekken, maar vind het gewoon leuk om alvast te kijken.
En je ziet ik heb er de balle verstand van dus ik heb nog wel ff nodig om dingen te leren over het fokken en hoe je een geschikte hengst voor je merrie kiest.