vragen over onze hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

vragen over onze hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:16

Ik heb een paar vragen over onze hengsten. Heb zoekmachines al bekeken, maar toch nog paar vraagjes.
De ene hengst is drie en heeft heel duidelijk maar een bal. DA zei dat het niet meer zou komen. Nu zitte we te denken over castratie, maar vinde het niet nodig om die bal uit zijn buik weg te halen (ivm meer gevaar enzo) Heeft castratie dan eigenlijk wel nut? En als die ene bal weg is gehaald mogen we dan wel op wedstrijden starten? Met een bal kan een hengst niet goedgekeurd worden, maar mogen ze dan ook helemaal niet meedoen?

Nog even over de tweejarige. Die had ook maar een bal maar zag wel al heel duidelijk plaats van de tweede zitten. Laatst gevoeld maar zat er maar 1 en hier moesten we ook maar niet te veel van verwachten. Nu paar weken lijkt het mij dat die andere bal toch ook aan het indalen is :S? Het is nu net alsof hij anderhalve bal heeft, dus een grote en een hele kleine. Kan het zijn dat die bal toch nog komt?
En met die tweejarige is het eigenlijk de bedoeling dat we dit najaar op keuring gaan (het gaat trouwens om fries). Zitte goede papieren bij en we willen het toch proberen. Welke eisen moet een paardvoldoen om mee te mogen doen aan een hengstenkeuring? En als laatste, is er iets dat het indalen van de ballen kan bevorderen?

miss domme vragen maar ben nog nooit met een hengst opkeuring geweest en had toch wat vraagjes!
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 13-05-04 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:34

Bij een cryptorch (één bal) is het risico bij castratie iets groter afhankelijk van waar de bal zich juist bevindt: zit hij in het lieskanaal of echt in de buik. Afhankelijk van de plaats moet het dier onder volledige narcose: rechtstaand castreren gaat bijna nooit( soms na uitzakken uit the lieskanaal . Na inspuiten van de premedicatie gebeurt dit soms wel. Je kunt het best beide testikels weghalen want degene die in de buik zit heeft veel kans om kanker te ontwikkelen, daarbij komt nog dat de bal in de buik geen sperma kan produceren( wegens te warm) maar dat hij wel testosteron kan blijven produceren.

Voor de hengstenkeuring bij warmbloeden in Belgie wordt dacht ik een maximale afwijking van 10% getolereerd en één bal is sowieso afgekeurd.

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:00

ik had ook een klophengst, heb hem laten ruinen in de kliniek in gent. is een relatief kleine ingreep. ik heb hem maandag gebracht en mocht hem donderdag weer ophalen. hij heeft er bijna geen last van gehad en ook geen ontstekingen of opgezwollen balzakken.
ik heb het laten doen omdat ik ergens had gelezen dat klophengsten waarbij de bal is blijven zitten relatief meer kans op kanker hebben, dit vormt zich op 6,7a8jarige leetijd en kan dodelijk zijn.
de ingreep opzichzelf was niet duur, ik heb er 260 euro voor betaald en dat is met onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:09

Wij hebben een 3 jarige op stal waarbij onlangs, tegen alle verwachting in, de 2e bal alsnog is ingedaald. Het kan dus wel, maar moet in regel idd al eerder gebeuren.

Overigens hangen beide ballen bij geen enkel mannetje op exact dezelfde hoogte Haha! dat hangt niet lekker Knipoog