Germus, Namelus of Mermus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Germus, Namelus of Mermus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 22:38

Sta op dit moment in twijfel over hengstenkeus.
Het gaat om mijn stermerrie Elberton x Irenus x Safari.
Wij kiezen in principe voor een hengst van Roelofs vanwege bloedaansluiting (via Irenus - Anblick - Antonio). Ik wil liever geen jonge hengst aangezien Elberton vorig jaar is afgekeurd en ik liever niet nog meer gaten in het papier wil.

Wie kan iets zeggen over nakomelingen van de verschillende R-hengsten; ik vind het op papier een beetje 'een pot nat'.


xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 07:29

Ik had een mermus, deze bleef vrij klein, 1.63m. Pittig beestje en behoorlijk goed springen. was wel een echte laatbloeier! beetje lang in het lijf en iel op de benen. mooi koppie, maar beetje slungel en zo kon hij zich ook gedragen. Verder super eerlijk en betrouwbaar! succes ermee!

(Heb zelf overigens ook een paard uit een ELberton moeder.)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 08:22

Het hangt een beetje af van wat je wil en hoe de merrie is. Ik heb met alle drie gefokt en de laatste 2 hebben toch mijn voorkeur.
Het zijn wel, ( bij ons althans) allemaal laatbloeiers. Germus doet wat klassiek aan en geeft dat vaak ook door, normaal in de beweging, goed aan de maat, maar niet extreem en goed springen.
Namelus, gaf bij ons hoog in het bloed staande veulens met ruim voldoende maat, extra beweging, bloed mooie koppies, vriendelijk maar wel een beetje ril. In het karakter komt duidelijk abgar even om de hoek kijken. Of ze ook gaan springen moet ik nog afwachten.
Mermus gaf bij ons alleen hele groters en daar is pappa aan schuldig. Zeer vrolijke, zeer goed bewegende veulens met mooie koppies maar naar mijn smaak af en toe iets teveel maat wel goede springers. Mijn fokmerries varieerde van hoog in het bloed staand klein KWPN tot zeer klassieke (Lees ouderwetse) Hannoveraanse sportmerries, maar de uitkomst was gelijk, stuk voor stuk bloed mooie veulens. Op 2 na (een koffievos en een schimmel, die merrie gaf alleen maar schimmels) allemaal donker tot zwartbruin met geen of zeer weinig aftekening. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 08:26

xtvax schreef:
Ik had een mermus, deze bleef vrij klein, 1.63m. Pittig beestje en behoorlijk goed springen. was wel een echte laatbloeier! beetje lang in het lijf en iel op de benen. mooi koppie, maar beetje slungel en zo kon hij zich ook gedragen. Verder super eerlijk en betrouwbaar! succes ermee!

(Heb zelf overigens ook een paard uit een ELberton moeder.)


Hier op stal is ook net een jonge mermus van 4 jaar binnengekomen. Heel mooi type, hard op de benen, maar idd ook wat onder de maat. Hij moet 1.62 zijn, maar volgens mij haalt hij net de 1.60. Voor zover ik heb gezien redelijk braaf en kan leuk bewegen En idd een heel mooi koppie! Lachen

valori
Berichten: 466
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:35

Mermus heeft mijn voorkeur. Ik heb zelf een merrie van Mermus gefokt, het zijn inderdaad laatbloeiers. Ze heeft een bloedmooi hoofd, hard op de benen en is nu 1.65 m. Nu fokt de moeder ook erg luxe bloederige veulens. Ik heb van Mermus ook verschillende grote en langgelijnde paarden gezien, ik heb hem destijds gekozen omdat ik een grote hengst zocht en niet te klein uit wilde komen en ik ben zeer tevreden. Mijn merrie kan overigens goed bewegen en zeer goed springen en heeft een lief maar wakker karakter. VAn Namelus en Germus kan ik weinig zeggen, ik heb er te weinig van gezien overigens is de aangewezen hengst van Germus heb ik op de show gezien een heel mooi paard. Ook Odermus is te overwegen, daar heb ik ook mooie veulens van gehad, karakter goed en goed bewegen.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:53

Ik werk met 7 nakomelingen van Mermus. Het zijn allemaal paarden met een werkwillig karakter en sprekende hoofdjes. Ook kunnen ze allemaal erg goed bewegen. Of ze ook allemaal goed kunnen springen weet ik niet, want de meeste paarden zijn nog maar net onder het zadel. De paarden zijn (of worden) allemaal rond de 1.70m. (Van een aantal paarden heb ik wel foto's...)

.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 19:43

valori schreef:
Ook Odermus is te overwegen, daar heb ik ook mooie veulens van gehad, karakter goed en goed bewegen.

Heb ik ook aan zitten denken, maar ja, ik heb liever een hengst die zich al iets meer heeft bewezen.

Grappig trouwens dat iedereen toch een voorkeur heeft voor Mermus - ik vind 'em zelf namelijk ook de mooiste, maar op papier leek Namelus de beste (voor deze merrie dan). Ik ga nog even wat rondkijken, maar denk dat ik toch voor Mermus ga! Bedankt voor alle reacties.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers