Ik zit met een paar vragen en ik hoop dat jullie even de tijd nemen die voor mij te beantwoorden. Ik heb n.l. zelf helemaal geen ervaring met het krijgen van een veulen, en voor mijn merrie is het ook de eerste keer.
Dus dat maakt het dubbel zo spannend. Zie mijn onderwerp ik ben nieuw voor foto`s en het verhaal van mij en m`n paard.
Maar ik maak me nu al druk om de bevalling en ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn op alles, ik heb al heel wat boeken gelezen, maar nu zit ik toch nog met een aantal vragen. Dus wie o wie heeft even tijd?
Mijn eerste vraag:
Mijn merrie is op 4 juli uitgeteld. Nu heb ik vanaf 25 juni een geboorte alarm besteld. Is dit op tijd of vinden jullie dit te laat of te vroeg?
Mijn tweede vraag:
Als de merrie toch in een hoek komt te liggen van de stal die niet goed is, lees ik dat je haar moet verleggen of op moet jagen? Maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn want dat kan de bevalling weer stop zetten met allerlei nare gevolgen voor het veulen. Mijn merrie is 1.71m dus aardig groot, die verleg je niet zomaar even, stel ik kom in die situatie wat moet ik dan doen?
Mijn derde vraag:
Als het veulen geboren wordt, zit er nog een vlies om het neusje. Stel het gaat iets langer duren de bevalling en het vlies breekt niet vanzelf, hoe snel mag ik dat er dan al af halen? Direct?
Mijn vierde vraag:
Stel het veulen ligt niet goed, dan moet ik nog een dierenarts bellen, maar wat kun je zelf in de tussen tijd doen, en hebben merrie en veulen nog wel zoveel tijd dan om op een dierenarts te wachten? Moet je het veulen er dan zelf uit proberen te halen? Ik las net weer een verhaal van een meisje bij wiens ( ex ) paard dat gebeurt is. Maar ik zou niet weten hoe ik dat dan zou moeten doen.
Mijn vijfde vraag:
Wat is beter, in de wei bevallen of op stal? Ik heb n.l. de keus, al is mijn wei niet helemaal ideaal, want er zit veel zand in helaas, en als het s`nachts gebeurt is het natuurlijk vrij donker, en word het zaklantaarn werk. Maar ze kan niet vast in een hoek of wat komen te liggen. Dus waar zouden jullie voor kiezen? In de stal of in de wei?
O wat een vragen he? Ik weet dat ik van het negatiefste verhaal uitga en dat misschien wel helemaal niet moet doen, maar ik kan me best zorgen maken. En ik wil zeker niet voor de situatie komen te staan dat ik wat had kunnen doen maar dat er door onwetendheid van mij er iets mis is gegaan!
Ik heb ook nog een afspraak met mijn dierenarts omdat mijn paard voor de laatste keer nog geent moet worden en ik zal hem zeker ook nog alles vragen, maar jullie hebben allemaal ook ervaring en ik hoor het liefst zoveel mogelijk advies.
Ik hoop niet dat jullie het "raar" vinden, maar ik kan het zo eng vinden allemaal. Juist omdat ik geen enkele ervaring heb.
Nou, voor degene die een of meerdere vargen van mij wil beantwoorden, alvast heel erg bedankt!!

Groetjes,
Natasja