Zhenna is vorige week zondag geboren en afgelopen zondag is het navelstompje er al afgekomen. Er kwam en komt heel veel vocht uit druppelen en somt stromen. In eerste instantie dachten we aan wondvocht. We hebben de DA gebeld voor telefonisch advies. We moesten het goed schoon houden en 2 x per dag inspuiten met betadinespray. Verder ook goed in de gaten houden of er etter uit komt of als het dik wordt e.d..
Vanavond stroomde er weer behoorlijk vocht uit en ik heb toch de DA gebeld. Hij is inmiddels langs geweest.
Het blijkt urine te zijn wat via de navel naar buiten komt. Als het veulen nog in de merrie zit wordt dit altijd via de navelstreng afgevoerd. Op het moment dat na de geboorte de navelstreng knapt zijn alle vaten afgesloten. Bij Zhenna is dit niet goed. De urine komt nog steeds via de navel naar buiten. Bij hengstjes komt wel vake voor. Dit komt omdat die meer moeite hebben om de darmpek kwijt te raken. Ze staan daar dan zo op te persen dat het naveltje weer kan lekken. Het lijkt dan ook net of ze via de navel plassen.
De DA had sit nog nooit meegemaakt met een merrie en zou navragen of dit ernstig is of dat het zich vanzelf oplost zoals bij hengstjes ook vaak het geval is. We moeten haar in ieder geval goed in de gaten houden. Ze mag niet slomer worden of stoppen met drinken (logisch) want dan moeten we direct bellen. Ook als het met een week niet zichtbaar verbetert is moeten we de DA weer bellen. Ik hoop dat het zich vanzelf oplost. Ik had er nog nooit van gehoord en schrok enorm toen de DA zei dat het urine was.
Alles gaat verder toppie