Hoe ziet een goed veulen eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:20

Ik vind dat gewrichten best wat grof mogen zijn, de veulens met wat grovere gewrichten worden over het algemeen ook wat groter, verder heb ik liever niet al te fijn en teer beenwerk.
Ik zie graag een halsje in iets verticalere richting, met al een natuurlijk ronde welving erin, welke niet te diep uit de borst komt, en welke genoeg ruimte heeft bij de nek zodat het koppie mooi gedragen kan worden. Het hoofd met mooie ronde kaakjes welke niet al te zwaar mogen zijn, liefst wat breder tussen de ogen maar verder smal. Een groot oog vind ik ook belangrijk en het liefste zo, dat je geen oogwit ziet aan de randjes.
Verder zie ik graag wat kniegebruik, liever een wat rechtere rug dan te week, een mooie ronde kont maar met een niet te lage staartaanzet, liever wat langere koten als korte.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:51

de gewrichten mogen idd best wat zwaarder zijn , is ook heel normaal , zeker als het een groot paard word!
maar met fijn beenwerk bedoel ik eerder dunne pijpbenen oa. Knipoog

verder ga ik ook met sjuimpje mee, met wat ze nog aan mij heeft toegevoegd.


beoordeling eerste veulen :
idd een leuk type veulen IMO
mooie schuine lange croupe,
redelijk mooie hals, wel helaas een wat zware hoofdhals verbinding en een wat korte nek
voorbeen lijkt ook iets krom?
maar dit zijn dingen die zeer zeker nog kunnen veranderen. halsrichting en hals aanzet zijn iig zeer gunstig
de schouder is volgensmij zeer gemiddeld, niet steil, maar ook niet superschuin,


tweede veulen:
halsrichting is goed, alleen lengte is vrij kort,ook de nek is erg kort, maar kan bij het ras horen he Haha!
ik ga uit van de wpners
schouder is schuin maar wel kort
verder heb ik er niet veel op aan te merken omdat ik niet weet wat de raseigenschappen van dat ras zijn Knipoog

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:19

Dit vind ik nou een super interessant topic. Ik wil hier graag nog heel veel over leren, ben gewoon nog een leek hierin maar interesseer me hier erg voor.

Wie wil dit veulen eens beoordelen?
Het is een hengstveulen van Gribaldi x Zeoliet x Tolbert. Op de foto 16 dagen oud.

Afbeelding

Meer foto's onder deze link:
[KS] Zennadu (grib.) 3 weken oud.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:24

Overigens, als mijn veulentje wat over 6 weken geboren moet worden, net zo knap is als mijn veulen van afgelopen jaar ben ik zeer tevreden! Party!!
Dat vind ik echt een ontzettend mooi en knap dier. (usericon + profiel voor grotere foto)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:39

Grappig: het Gribaldi veulen in dit topic heeft ook al zo'n golvende bles, is dat toeval, of heeft Gribaldi daar nog wat over te vertellen??

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:44

Nou, ik heb dit jaar al 3 gribaldi veulens gezien met zo'n golfbles. Dus ik ga er vanuit dat het papa zijn schuld is. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:48

Het veulen van de merrie van Bettine heeft het ook al zag ik.

Als je over 3 - 4 jaar ergens langs een ring staat en er komt een golfbles binnen: " da's een grib, kijk maar naar zijn bles" Haha! Haha!.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 11:45

Dankzij Crossmonster haar theorie lesje begrijp ik het een stuk beter nu en heb ik ook een idee waar jullie allemaal over praten.
Heel fijn dat er hier aan de hand van een foto verder op in word gegaan.
Ik kijk heerlijk mee, naar wat ik hier dus ook moet gaan bekijken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:00

Wat een fijn topic. Ik kijk op het moment iedere keer naar mijn eigen veulen met een blik van "als dat maar goed komt".
Wiz was met drie maanden een mooi veulen (dat vond ik niet alleen, maar ook mensen die er verstand van hebben). Op het moment ziet hij er niet uit. Uit proporties, een steeknekkie, overbouwd, grove beentjes (wel hoog op de benen). Alweer volgens kenners komt dat allemaal helemaal goed Lachen
Dus ik wacht af. Hij blijft een lief koppie hebben...Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:02

Mijn enter ziet er nu ook niet uit...
Ach, het hoort bij de leeftijd zeggen we dan maar Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:21

Anya schreef:
Wat een fijn topic. Ik kijk op het moment iedere keer naar mijn eigen veulen met een blik van "als dat maar goed komt".
Wiz was met drie maanden een mooi veulen (dat vond ik niet alleen, maar ook mensen die er verstand van hebben). Op het moment ziet hij er niet uit. Uit proporties, een steeknekkie, overbouwd, grove beentjes (wel hoog op de benen). Alweer volgens kenners komt dat allemaal helemaal goed Lachen
Dus ik wacht af. Hij blijft een lief koppie hebben...Lachen


Die van mij ziet er ook niet uit, het enige wat leuk is dat is zijn koppie!! Hij heeft zo'n lingh blik Lovers

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:26

dat gribveulen is een leuk ding!!!

hij heeft een mooie schuine croupe,wel ietwat kort. schouder is ook mooi gelegen, en volgensmij word de schouder wel redelijk lang
halsaanzet is iets minder, halsje lijkt wat ingestoken maar richting en vorm zijn positief

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:31

ik vind dit zelf een heel mooi veulen ('goede' kleur, knappe aftekening, mooie halsaanzet en halsgebruik): ooseven x cabochon:

Afbeelding
Afbeelding

in mijn profiel is te zien hoe ze er op 1 en 1.5 jarige leeftijd uitziet, inmiddels heeft ze een heel enge lange hals en ziet ze er niet meer uit als het chique veulentje van weleer Haha!

ps, ik ben maar een klein beetje bevooroordeeld hoor Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door astridh op 28-04-04 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:33

Mijn Wiz (niet de tinker Lachen ). Nu precies een jaar oud.... Hij is wel eens mooier geweest Lachen

Afbeelding

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 12:42

Oke ik wil het graag proberen op het veulen van Javmo.
Naar mijn idee prima veulen, maar zo op het eerste gezicht een wat korte nek en wat naar voren gebogen voorbenen.
(over hals hoofd durf ik nog niks te zeggen, want dat heb ik nog niet onder de knie)
Iemand die mijn idee wil nakijken?
Wil iemand mij ook een uitleg geven over zijn schoft?

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:42

Whiz valt nog mee. Ik zou wel foto's willen plaatsen maar mijn uploadsites werken blijkbaar geen van allen. Heb chique veulens gezien waarvan ik ze achteraf als 3 jarige dacht. Het zijn maar gewone beestjes. Niet echt lelijk maar ook niet om bij te kwijlen. Ik zie graag een heldere blik (mag ondeugend kijken), recht op de beentjes staan, chique hoofd (hoewel geen echte must), een hals die hoog gedragen wordt met een mooie ronding. Al hangt dit af van het ras dat ik bekijk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:44

In mijn onderschrift staat de link met foto's van mijn jaarling!!

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:49

crossmonster schreef:
dat gribveulen is een leuk ding!!!

hij heeft een mooie schuine croupe,wel ietwat kort. schouder is ook mooi gelegen, en volgensmij word de schouder wel redelijk lang
halsaanzet is iets minder, halsje lijkt wat ingestoken maar richting en vorm zijn positief


Leuk dat je hem beoordeeld, bedankt! Vind het leerzaam om de beoordelingen van anderen te lezen.
Ik heb 1 vraagje (misschien beetje dom) maar hoe kan ik zien dat het halsje wat ingestoken is?

Voor de andere kenners, brand maar los over mijn veulen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:50

youngster schreef:
In mijn onderschrift staat de link met foto's van mijn jaarling!!


Dat gaat goedkomen hoor. Hij heeft net zo'n nekkie als Wiz en die proporties komen qua lijf ook wel goed. Hij staat nog netjes gelijk voor en achter.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 13:05

Javmo schreef:
Vind het leerzaam om de beoordelingen van anderen te lezen.
Ik heb 1 vraagje (misschien beetje dom) maar hoe kan ik zien dat het halsje wat ingestoken is?



Idd erg leerzaam, ik probeer er ook zoveel mogelijk van op te steken
Tevens voor mij dezelfde vraag.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 14:05

Ik vind de jaarling er nog niet zo verkeerd uit zien hoor Anya.
Je weet nooit wat dat nog gaat doen, een jaarling vind ik zoiezo moeilijk eigenlijk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:26

javmo
een ingestoken hals wil zeggen dat de hals als het ware in de schoft gestoken is, liever zien we een hals die vanuit de schoft omhoog welft, en dus dat je tussen schoft en hals geen kuiltje ziet Knipoog
maar t is bij de foto van jou veulen best moeilijk te zien dus ik kan het mis hebben

dat tweede bruine veulen
van astridh meen ik,
die heeft duidelijk een mooie hals en halsrichting
wel nog een zware hoofdhals verbinding, maar dat kan zeer zeker nog bijtrekken !
een mooie schuine,lange croupe,wel met een iets hoge staartimplant. fijn beenwerk, schouder is normaal, niet recht en niet steil en voldoende van lengte
wel vind ik m wat iel.maar ook dat kan bijtrekken!

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:47

crossmonster schreef:
javmo
een ingestoken hals wil zeggen dat de hals als het ware in de schoft gestoken is, liever zien we een hals die vanuit de schoft omhoog welft, en dus dat je tussen schoft en hals geen kuiltje ziet Knipoog
maar t is bij de foto van jou veulen best moeilijk te zien dus ik kan het mis hebben


Ja, nu is het me duidelijk, bedankt. Ik ga er eens op letten! OK dan!

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:07

Erg interessant topic! OK dan!
Is er iemand die zijn mening over het onderstaande veulen wil geven? de foto is wat donker, als hij te onduidelijk is kan ik ook wel nieuwe maken.

Afbeelding

Ik zie zelf een schuine schouder, ronde kont en eeeh... als ik de uitleg van de hals heb begrepen is de hals niet ingestoken (zie iig geen kuiltje Knipoog )

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:35

schouder is normaal, maar wel mooi lang,kont is niet rond maar hoekig.. Haha!
sterk afhellend kruis en normaal van lengte(misschien ietwat kort)
hij lijkt wat bokbenig te staan, maar t is echt een superonvoordelige foto ( voor het veulen)
zijn hals is volgensmij kort en diep uit de borst ( zien ze liever niet)
idd is ie niet ingestoken ! OK dan!
achterbeen lijkt wat sabelbenig

om een betere beoordeling te krijgen moet je een duidelijkere foto maken, op rechte ondergrond, waarbij hij het gewicht goed over 4 benen verdeeld.