Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 00:49

Waarom 6 pagina's dicussie en een artikel in Ids zonder overtuigende beargumentering?
Waarom niet gewoon de zaak staven adhv alle verzamelde lineair scores in het verleden en deze gegevens in relatie brengen met de sportprestaties van deze paarden.

Pak b.v. 500 (inter)nationaal springende paarden waarvan deze scores bekend zijn en we hebben het in beeld. Dat is informatie naar de fokkers toe daar kun je keuzes op baseren. Dit levert je tevens een duidelijke onder en bovengrens op zodat het 'grijze' gebied duidelijk is.

Op deze manier houden we de dicussie zuiver.

Persoonlijk heb ik zeker geen moeite met een korte steile schouder en dus van zelf een horizontale halsrichting (Het zou een diskwalificatie van Jasper en Concorde betekenen, twee grote ambassadeurs van onze fokkerij).
Wel dient de hals naar mijn idee voldoende lengte te hebben oa. voor de balanceerfunctie.
Is de halsrichting vertikaal dan dient deze zonder meer goed gebruikt te worden wat zich uit in het bukken.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 01:00

Ik ben niet zo'n voorstander van die "franse" halzen.

Ik vind dat Gurk een punt heeft als je dan al zonodig naar een onderdeel van een paard wilt kijken. Eigenlijk vind ik dat je een paard in zijn geheel moet bekijken. Ik kan ook wel een ferraristuur in mijn golf zetten maar dan rijdt ie nog niet als een ferrari.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:44

Bedankt Gurk OK dan! . Ik hoopte al dat iemand zoiets zou melden. Als volledige buitenstaander t.a.v. warmbloedpaarden van groter dan 1.22m weet ik niet precies welke meetpunten en statistieken er zijn.

Er zijn blijkbaar zeer veel gegevens bekend over de onderdelen. Het is dan een relatief simpele taak om bepaalde eigenschappen te correleren met sportprestaties in bepaalde richtingen.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:40

joostvangestel schreef:
Bedankt Gurk OK dan! . Ik hoopte al dat iemand zoiets zou melden. Als volledige buitenstaander t.a.v. warmbloedpaarden van groter dan 1.22m weet ik niet precies welke meetpunten en statistieken er zijn.

Er zijn blijkbaar zeer veel gegevens bekend over de onderdelen. Het is dan een relatief simpele taak om bepaalde eigenschappen te correleren met sportprestaties in bepaalde richtingen.

Het KWPN houdt niet van echt evalueren. Zie uit 1996 : "Evaluatie Paardenfokkerij KWPN" http://home.iae.nl/users/lijssel/nederlnd/evlf.htm Het feit dat ondanks herhaald aandringen niet wordt gepubliceerd hoe de sportindexen worden berekend komt daar nog bij; iedereen werkt er mee, maar niemand heeft enig idee voor hoeveel M-paarden een Grand Prix paard telt. Eerlijke evaluatie dat is pas fokkerij-informatie.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:31

Citaat:
Is de halsrichting vertikaal dan dient deze zonder meer goed gebruikt te worden wat zich uit in het bukken.


Dat lijken me persoonlijk 2 tegenstrijdige dingen Lachen

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:18

Franske schreef:
Citaat:
Is de halsrichting vertikaal dan dient deze zonder meer goed gebruikt te worden wat zich uit in het bukken.


Dat lijken me persoonlijk 2 tegenstrijdige dingen Lachen

Jou stelling is dus dat een paard met vertikale hals kan niet bukken?

Mocht dit juist zijn dan moet je hem/haar ook niet zo strak invlechten Franske. Haha! Haha!

Een paard met de hals in vertikale richting wat niet bukt springt zonder rug. Doordat het paard bukt kan hij/zij dus rond worden boven de sprong naar mijn idee.

We zitten hier wel allemaal over de voorkant te praten, maar is het gebruik en de bouw van de achterhand niet van vele grotere invloed voor het wel of niet zijn van een goed springpaard?

Persoonlijk verwacht ik n.l. daar veel meer overeenkomsten en een mindere spreiding wat betreft de liniairere scores tussen de verschillende paarden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:44

Gurk schreef:
[
We zitten hier wel allemaal over de voorkant te praten, maar is het gebruik en de bouw van de achterhand niet van vele grotere invloed voor het wel of niet zijn van een goed springpaard?

.
[/quote]


Eindelijk,daar heb ik op zitten wachten. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:51

ceasario"]
[quote="Gurk schreef:
[
We zitten hier wel allemaal over de voorkant te praten, maar is het gebruik en de bouw van de achterhand niet van vele grotere invloed voor het wel of niet zijn van een goed springpaard?

.
[/quote]

Eindelijk,daar heb ik op zitten wachten. OK dan!


Jij misschien wel, maar Anna heeft er nog steeds hele andere ideen over. De discussie Anna / Gurk lijkt mij nou wel een leuke. Daar ga ik echt ff voor zitten als die komt Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:42

Gurk schreef:
We zitten hier wel allemaal over de voorkant te praten, maar is het gebruik en de bouw van de achterhand niet van vele grotere invloed voor het wel of niet zijn van een goed springpaard?


helemaal mee eens, het lijkt mij duidelijk dat de afzet van de achterhand belangrijker is dan die van de voorhand. Maar, kunnen we daar niet beter een nieuw topic over openen? Dit wordt onoverzichtelijk als we er weer van alles bij gaan halen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:30


Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:16

natuurlijk is de acherhand van het grootste belang, maar om een fijn springpaard te hebben behoord de voorhand ook correct gebouwd te zijn. anders krijgen we die zelfde ferrari van annegeti, alleen deze keer zijn ze hem vergeten uit te lijnen.

voor een springpaard heb ik het liefst een horizontale halsrichting, omdat het paard dan makkelijker kan bukken boven de sprong. en zich makkelijker laat rijden tussen de hindernissen.

een paard met een vertikale halsrichting, zal zijn hoofd hoger dragen en zijn onderhals naar buiten drukken tijdens het aanrijden naar de hindernis. hierdoor verlies je dus controle over de houding, maar ook vaak over het tempo.

Bovendien vind ik een paard met horizontale hals, vaak nageefelijker, volgt makkelijker de hand naar beneden en kan zijn rug dan ook eerder ontpannen als een paard met vertikale hasrichting.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:01

Dank je schoentje, ik volg jou inbreng Haha!

Overigens staat er WEER een gehandicapt paard in 'DeHoefslag' , mooie standfoto van een gehandicapte, en die willen ze dan ook misschien nog naar de Olympische Spelen sturen , Anna, hoe moet dat nou ?

Van mij mag ie er trouwens naar toe hoor , kwaliteit!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:06

Go Franske, go franske! OK dan!

Ik vind dit zo'n zinloze discussie, als een paard goed springt en goed wil springen dan is het toch prima! Maakt het dan uit dat ie een beetje niet een perfecte hals heeft???

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:27

Citaat:
Ik vind dit zo'n zinloze discussie, als een paard goed springt en goed wil springen dan is het toch prima! Maakt het dan uit dat ie een beetje niet een perfecte hals heeft???


Vind het beetje 2 dingen die afhankelijk zijn van mekaar, halstype en goed springen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:14

Citaat:
KWPN
07-05-2004: Duitsers winnen La Baule

In het hol van de Franse leeuw in La Baule won Duitsland de eerste wedstrijd van het seizoen van de Superleague Samsung Nations Cup voor springruiters. Nederland eindigde op een teleurstellende zesde plaats.

Na de eerste manche waren de ijzersterk rijdende Duitsers (Marcus Ehning-Anka, Marco poedersuiker-Montender, Christian Ahlmann-Cöster en Ludger Beerbaum-Goldfever) en de luidbejubelde Fransen (Michel Robert-Galet d'Auzay, Christian Hermon-Ephebe Forever, Florian Angot-First de Launay HN en Michel Hécart-Quilano de Kalvarie) zéér aan elkaar gewaagd. De een na de ander reed fabuleus foutloos rond. Alleen Christian Hermon liet twee tijdfouten noteren. De laatste ruiter Ludger Beerbaum hoefde Goldfever alleen binnen te rijden voor een kennismaking met de eerste helft van het parcours.
In de tweede omloop bleef Marco poedersuiker met de door Johnny Visschedijk gefokte KWPN-er Montender (Contender x Burggraaf) voor de tweede keer foutloos, een prestatie die alleen door Michel Hécart en Nick Skelton met Arko III werd geëvenaard. Europees kampioen Christian Ahlmann hield de schade tot 1 springfout beperkt. De nummer 1 van de wereld Ludger Beerbaum maakte zijn reputatie waar en scoorde een nulronde.

Een totaal van vier strafpunten in de tweede omloop zette de Fransen op achterstand omdat Michel Robert met Galet d'Auzay (12 ft) door het ijs ging en ook Christian Hermon (4 ft) en Florian Angot (8 ft) niet tegen de spanningen bestand bleken. Het Belgische team eindigde op de derde plaats (22 ft), gevolgd door Groot-Britannië (29 ft), de VS (32) en Nederland met een met Ierland gedeelde zesde plaats (33 ft). Italië werd hekkesluiter (44 ft).

De openingswedstrijd van de Samsung Nations Cup leerde dat de Nederlandse paarden Joël, Grande Dame, Lowina en Fleche Rouge zeer goed in vorm zijn. Maar aan de accuratesse bij hun ruiters moet nog worden geschaafd...


Afbeelding

De laatste ruiter Ludger Beerbaum hoefde Goldfever alleen binnen te rijden voor een kennismaking met de eerste helft van het parcours.


Afbeelding

Dit is een kleinzoon van Goldfever. door ons gefokt uit de stam van It's Otto (lang het vlaggeschip v/h KWPN)

Afbeelding

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:16

Maar die paarden op jouw foto's springen dan toch met een holle rug, tenminste dat is hoe ik het zie. En dat was juist toch niet goed??
Ik snap het niet meer hoor Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:26

Rinske schreef:
Maar die paarden op jouw foto's springen dan toch met een holle rug, tenminste dat is hoe ik het zie. En dat was juist toch niet goed??
Ik snap het niet meer hoor Verward



dan toch met een holle rug

Daarom is het ook de top van de Wereld. Haha!

Je hebt ook nog zo iets als een lendenmechanisme maar daar begrijpt deze generatie blijkbaar niks meer van. Tong uitsteken

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:57

Afbeelding

Soms vergroeid.
Dus moet je andere soort springpaarden hebben die op een andere manier springen.

Zoals die franse,maar die hebben achter ook geen beweging meer in de kont .
Hoe zou dat dan komen.? Ach gut

p.s.
d.w.niet zeggen dat het verkeerde paarden zijn,maar andere paarden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:28

Afbeelding

Moet je eens kijken waar die knieen heen gaan.

Dit zijn vertegenwoordigers van het huidige KWPN.
En toch wil men een ander soort paard fokken op de sprong.


Afbeelding

Tinka's Boy

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:43

Mag je daaruit concluderen dat er te weinig kennis en kunde bij het KWPN is, onder de verantwoordelijken?
Je kunt zeggen van die Fransen wat je wil, ze zijn in staat om twee volwaardige landenteams samen te stellen, die meedoen om de topplaatsen. Dat Franse team van La Baule zie je waarschijnlijk niet in Athene,m.u.v. Ephebe for ever) terwijl de Duitsers wel op volle sterkte aantraden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:45

Afbeelding

Tinka's Boy

Excuseme schreef:
Mag je daaruit concluderen dat er te weinig kennis en kunde bij het KWPN is, onder de verantwoordelijken?
Je kunt zeggen van die Fransen wat je wil, ze zijn in staat om twee volwaardige landenteams samen te stellen, die meedoen om de topplaatsen. Dat Franse team van La Baule zie je waarschijnlijk niet in Athene,m.u.v. Ephebe for ever) terwijl de Duitsers wel op volle sterkte aantraden.


Nee ik wil zeggen en herhaal voor de duizendste keer
"" Er zijn twee soorten spring en dressuurpaarden"
En ieder kiest voor zichzelf.


Dat Franse team van La Baule zie je waarschijnlijk niet in Athene,m.u.v. Ephebe for ever) terwijl de Duitsers wel op volle sterkte aantraden

Vergeet de Belgen niet die op een super plaats 3 uitkwamen.

Maar met welk team was Nederland dan aan de start???
Het tweede team ook?

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:58

ceasario schreef:
Citaat:
" Er zijn twee soorten spring en dressuurpaarden"


Degene die het grote werk aankunnen en degene die het grote werk niet aan kunnen? Schijnheilig

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:05

annegti schreef:
ceasario schreef:
Citaat:
" Er zijn twee soorten spring en dressuurpaarden"


Degene die het grote werk aankunnen en degene die het grote werk niet aan kunnen? Schijnheilig


Aan daar blijft ieder persoonlijk naar op zoek .
En dat is het leuke van fokken ,iets creeren naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid zonder de dwang opgelegd door welke fokkerijorganisatie ook.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:10


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:13

Excuseme schreef:
Zoiets qua halsrichting??

http://www.gerd-sosath.de/pics/quality2_lg.jpg

(Quinar x Lantaan x Carneval) rechtstreeks terug op Dorette.



Dat is in mijn ogen een echte.

Kan gekoppeld worden aan ferro,nimmerdor,farnbloed etc.
Afbeelding

-----
Afbeelding

Farn zoon van Dorette.