Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:06

adriana schreef:
Afbeelding

Rubinstein


Afbeelding

Haha!

Kon ook nog goed springen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 03-05-04 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:08

Wat is er met Rubinstein?? Foto's plaatsen zonder toelichting slaat nog steeds nergens op, tenzij het een antwoord is op een kennelijke vraag, maar dat is hier niet zo.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:11

Jawel, want er wordt gevraagd om een verschil tussen de halsrichting van top dressuur paarden/ verervers en springpaarden.
Vraag van Joost, om het verschil te zien.
En zo vind ik dat er bij de halsrichting van Carolus I en Rubinstein I weinig verschil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:14

Zet dat er dan bij!
Bijvoorbeeld: dit is Rubinstein en ik vind dat hij een zusenzo hals heeft en dat ie dat bladiebla vererft en zijn kinderen presteren hummenehum en dat zijn hals ongeveer net zo is als die van Carolus I.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:30

Afbeelding

4 jarig Holsteiner paard, ik vond dit zelf een zeer mooie foto.
Van een paard wat naar mijn mening zeer veel balans heeft.
Ik weet de afstamming niet, maar die probeer ik op te zoeken.

Ik zelf denk ook dat dit paard de hals op een correcte manier gebruikt.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:19

Persoonlijk vind ik dat dus geen mooie foto , maar goed, smaken mogen verschillen Lachen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:21

adriana schreef:
Jawel, want er wordt gevraagd om een verschil tussen de halsrichting van top dressuur paarden/ verervers en springpaarden.
Vraag van Joost, om het verschil te zien.
En zo vind ik dat er bij de halsrichting van Carolus I en Rubinstein I weinig verschil is.


Welk paard zou men dan gebruiken om sport (spring) paarden te fokken? Het KWPN gefokte springpaard met de ideale horizontale springpaardenhals (de arme stumper) of de goed gebouwde Holsteinerhengst Carolus I?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:33

Franske schreef:
Persoonlijk vind ik dat dus geen mooie foto , maar goed, smaken mogen verschillen Lachen


Je mist het trapezewerk. Knipoog

Vandaar dat er twee soorten springpaarden zijn.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:02

Franske schreef:
Persoonlijk vind ik dat dus geen mooie foto , maar goed, smaken mogen verschillen Lachen


Het gaat niet om de foto Knipoog Maar die hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:30

Tja en wie moeten we dan gaan geloven. Franske waarvan bij iedereen bekend is wat hij zoal op stal heeft staan thuis en hoe dat toch wel enigzins verdienstelijk presteert. Of de anderen Verward

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:04

Pipo schreef:
Tja en wie moeten we dan gaan geloven. Franske waarvan bij iedereen bekend is wat hij zoal op stal heeft staan thuis en hoe dat toch wel enigzins verdienstelijk presteert. Of de anderen Verward


Waarbij het dan altijd, even los van Franske, of wie dan ook, de vraag is of het dankzij of ondanks een zus of zo halsrichting is, dat ze verdienstelijk springen. Het is hier een ideaaltypische discussie, zo lijkt het wel en ik heb nog geen "middenhals' of zo kunnen ontdekken. Dus niet vertikaal, maar ook niet horizontaal.

Even een uitstapje richting theorievorming omtrent Leiderschap. Er was op een x-moment een benadering die de persoonskenmerken van succesvolle leiders in kaart bracht. Vervolgens poneerde men, dat wanneer je personen met dezelfde kenmerken aantreft, je vanzelf goede leiders te pakken had. De praktijk wees dat echter niet uit. Je kon Churchill bijna kopieren, maar daarmee had je nog geen tweede Churchill. Ik geloof dat men in IDS eenzelfde denkfout begaat door een of meerdere succesvolle springers te ontleden en daarmee bewijzen dat als je dezelfde bouw hebt in een paard, er automatisch meteen goede springers geboren zijn. Dat werkt niet. Je kunt m.i. niet een paard ontleden en een onderdeeltje daarvan verantwoordelijk maken voor succes. En over de hals"hoe die eraan zit is volgens mij niet zo belangrijk, als hoe ze hem gebruiken. Ik ken zeer goede paarden die met het hoofd omhoog richting sprong denderen en er goed overheen komen. Mooi laten zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:05

Of om kort samen te vatten Excuseme............het verhaal is dus zoals gewoonlijk weer grijs. Ipv zwart wit.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:14

Citaat:
Je mist het trapezewerk.

Vandaar dat er twee soorten springpaarden zijn.


Ja misschien nog wel meer soorten, ieder heeft toch zijn eigen visie ?
Kijk maar op concours, lopen er 200 mee, en iedereen denkt dat zijne de beste is, maar zijn misschien wel 100 verschillende types Lachen

Op die foto zie ik dat paard gewoon niet springen op de manier zoals IK dat graag zie, zeg niet dat dat heilig is. In tegenstelling tot Anna42's zijn denkwijze.


Citaat:
Tja en wie moeten we dan gaan geloven. Franske waarvan bij iedereen bekend is wat hij zoal op stal heeft staan thuis en hoe dat toch wel enigzins verdienstelijk presteert. Of de anderen


Lief dat je het zegt Pipo, maar gaat verder ook niet over de paarden die wij hebben , tis niet zo dat er bij ons allemaal goeden op stal staan Knipoog Bij wie wel ? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:05

Franske schreef:

Lief dat je het zegt Pipo, maar gaat verder ook niet over de paarden die wij hebben , tis niet zo dat er bij ons allemaal goeden op stal staan Knipoog Bij wie wel ? Haha!


Het gaat mij meer om het feit dat woorden bij daden worden gevoegd. Deze keer ben jij het, de volgende keer is het Ruchet die bovenstaand als onzin beschrijft. Beide toch mensen die echt wel wat verstand hebben van een goed springpaard.

Al die lijntjes maken geen springpaard. Zoals door Excuseme ook al is aangegeven: Het is niet zwart, het is niet wit, het is grijs!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:14

Een horizontale hals zoals de KWPN voorstaat geeft niet alleen een vroeg versleten paard maar ook een moeilijk te rijden paard en een hopeloze beweger. De beste mondiale springverevers hebben daarentegen geen grijze of horizontale hals, maar een fraai naar boven gewelfde en goed aangezette hals. En aanmerkelijk meer in de verticale richting.
De KWPN filosofie rammelt op dit terrein en creert paarden met een beweging en onharmonische springmanieren waarvoor je als fokker en zeker als fokkerijorganisatie diep zou moeten schamen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:15

Pipo"]
[quote="Franske schreef:

Lief dat je het zegt Pipo, maar gaat verder ook niet over de paarden die wij hebben , tis niet zo dat er bij ons allemaal goeden op stal staan Knipoog Bij wie wel ? Haha!


Het gaat mij meer om het feit dat woorden bij daden worden gevoegd. Deze keer ben jij het, de volgende keer is het Ruchet die bovenstaand als onzin beschrijft. Beide toch mensen die echt wel wat verstand hebben van een goed springpaard.

Al die lijntjes maken geen springpaard. Zoals door Excuseme ook al is aangegeven: Het is niet zwart, het is niet wit, het is grijs!
[/quote]


het is grijs

Dat denkt de fiscus inmiddels ook. (Paspoort)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:15

Anna42 schreef:
Een horizontale hals zoals de KWPN voorstaat geeft niet alleen een vroeg versleten paard maar ook een moeilijk te rijden paard en een hopeloze beweger. De beste mondiale springverevers hebben daarentegen geen grijze of horizontale hals, maar een fraai naar boven gewelfde en goed aangezette hals. En aanmerkelijk meer in de verticale richting.
De KWPN filosofie rammelt op dit terrein en creert paarden met een beweging en onharmonische springmanieren waarvoor je als fokker en zeker als fokkerijorganisatie diep zou moeten schamen.



Anna...........je doet alsof bovenstaand feiten zijn. Maar het is natuurlijk gewoon een mening. En meningen hoeven geen waarheid te bevatten.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:22

Jij zegt het is grijs. Dat is ook een mening. Het lijkt me wel duidelijk dat dit een mening is. Kunnen we het niet beter bij de discussie houden?

Ik ben het overigens wel eens met dat grijs hoor, maar snap gewoon niet zo waar je naartoe wil met zo'n opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:26

caranthir schreef:
Jij zegt het is grijs. Dat is ook een mening. Het lijkt me wel duidelijk dat dit een mening is. Kunnen we het niet beter bij de discussie houden?

Ik ben het overigens wel eens met dat grijs hoor, maar snap gewoon niet zo waar je naartoe wil met zo'n opmerking.


ok! Ik DENK dat het grijs is.

Met paarden kun je volgens mij bijna niet dingen uitspreken die waarheid zijn. Er zijn meestal teveel uitzonderingen die de regel bevestigen. En daarnaast noem ik geen paarden gehandicapt.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:31

Laten we het erop houden dat het allemaal meningen zijn, maar ik ben in ieder geval bereid mijn meningen te veranderen ( Kan ik nog niet van iedereen zeggen), maar ik ben nog steeds niet van mening verandert overigens Knipoog

Citaat:
Een horizontale hals zoals de KWPN voorstaat geeft niet alleen een vroeg versleten paard maar ook een moeilijk te rijden paard en een hopeloze beweger. De beste mondiale springverevers hebben daarentegen geen grijze of horizontale hals, maar een fraai naar boven gewelfde en goed aangezette hals. En aanmerkelijk meer in de verticale richting.
De KWPN filosofie rammelt op dit terrein en creert paarden met een beweging en onharmonische springmanieren waarvoor je als fokker en zeker als fokkerijorganisatie diep zou moeten schamen.


Misschien heb je het al eens uitgelegt, maar waarop baseer je dat eerder versleten ? Voorbeelden ? of Eigen ervaring ?

Verder moeilijk te rijden ?? Kijk ik kan genoeg paarden met vertikale hals aanwijzen hier in de buurt of uit eigen ervaring die moeilijk te rijden zijn.

Neem ik weer iets uit eigen ervaring, Toklund ( ja sorry, die weer) , stuur ik met 2 vingers een parcours rond indien nodig, hoezo moeilijk te rijden ?
Of is het gewoon echt een uitzonderlijk paard Knipoog Knipoog Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:15

Anna42"]
Een horizontale hals zoals de KWPN voorstaat geeft niet alleen een vroeg versleten paard maar ook een moeilijk te rijden paard en een hopeloze beweger.
[/quote]
Ik ben bang dat je die stelling niet kan bewijzen, dat is hooguit een vermoeden, of op zijn best jouw mening. Bij springwedstrijden valt mij al te vaak op wat voor een "misbaksels" met gemak over die hindernissen komen en een goede tijd neerzetten. Mooi is het niet, maar effectief is het wel.

[quote="Anna42"]
De beste mondiale springverevers hebben daarentegen geen grijze of horizontale hals, maar een fraai naar boven gewelfde en goed aangezette hals.
[/quote]
Milton had een heel grijze hals Knipoog Maar goed, ik weet niet of Rosie iets zegt over de welving en de aanzet onder dit specifieke punt.

[quote="Anna42"]
En aanmerkelijk meer in de verticale richting.
[/quote]
Denk je dat Rosie dat verhaal zomaar uit zijn duim zuigt? Ik neem aan dat dat stoelt op enige observatie. Hetzij door hemzelf of door iemand die er een studie van gemaakt heeft.

[quote="Anna42 schreef:
De KWPN filosofie rammelt op dit terrein en creert paarden met een beweging en onharmonische springmanieren waarvoor je als fokker en zeker als fokkerijorganisatie diep zou moeten schamen.


Tja, dit stel je dus als een feit. Iets wat je niet kunt weten. Misschien tegen de tijd dat ik in het bejaardentehuis zit kunnen we terugkijken en bepalen wat de waarheid is. Feit is dat je iets onhomogeens als een gigantisch grote fokkerijorganisatie beticht van wanbeleid. De formulering is dus fout en lijkt er alleen maar op gericht om te kwetsen en haat op te wekken.

Misschien is dat onduidelijk voor jou, maar je stelt jezelf in een heel groot isolement. Echt geniale mensen durven ook ongelijk te hebben en geven dat ook direkt toe.

Ik denk dat de meesten het wel met me eens zijn dat springpaarden niet altijd beste bewegers zijn of zelfs mooi over die hindernis koment.

Wat ik heel dapper vind is dat iemand als Rosie de opsplitsing in partjes durft te maken. Iedereen weet dat het geheel groter is dan de som der delen. Die aanval is dus feitelijk irrelevant. Is het alleen de hals die springaanleg maakt? Natuurlijk niet. Alleen, het menselijke brein is niet zo goed in staat om gehelen te analyseren. Zo lang er paarden gejureerd worden, is er een roep om objektiviteit. Omdat juryleden hoe dan ook altijd van subjectiviteit beschuldigd worden. Het opdelen in objectieve meetpunten is dan een goede richtlijn. Ook omdat er dan generaties na nu nog bekeken kan worden wat die meetpunten waren en zien of een opgaande (of neergaande) lijn in prestaties overeenkomt met bepaalde veranderingen in de score.

Daarnaast, ik neem aan dat Anna42 geen God is en Rosie ook niet.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:38

Heb je wel eens opgelet hoe flexibel die hals gebruikt kan worden door de meeste paarden? In standfoto's wordt het paard meestal verderop ergens mee attent gemaakt en gaat die hals vertikaal. In stap of beweging vaker eerder horizontaal.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:18

Dat klopt en geldt alleen voor de stap omdat het paard dan niet draagt op twee benen maar op drie. In de stap wordt via de hals de romp naar voren aangetrokken en daarmee tegelijkertijd de gewrichten in beweging gezet. Daarom beweegt het hoofd heel licht zijdelings en naar boven en beneden. In de draf daarentegen brengt het paard de hals omhoog om dat de hals vanwege het voorwaarts stuwende gewicht van de romp als balanceerstok dient om als tegengewicht te fungeren. Als je de hals er al horizontaal aanzet, krijgt het paard nog meer gewicht op de voorhand. In de beweging kan een laag aangezette hals veel minder als balanceerstok fungeren en kan onvoldoende worden ingezet om in de beweging het gewicht naar 50/50 te brengen. Vandaar die korte en niet gedragen bewegingen van dergelijke gebouwde paarden.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:30

Je ontwijkt nog de vragen/opmerkingen van Joost en mij Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:34

Hallo, de inzet van de hals is zo'n beetje het eerste wat je leert in een jurycursus voor paardachtigen in Nederland. "Te diep uit de borst" is een uitdrukking die ouder is dan de weg naar Kralingen. Ik ben bang dat dat ook maar iets te maken heeft met de richting van de hals. Ik ben dus bang dat je een "horizontale" hals verwart met een hals die te diep uit de borst komt. Klopt dat?