Kruisingscombinaties Fjord X ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:35

ebonytje schreef:
Ik wil eigenlijk mijn 5 jarige fjord laten dekken, maar ik heb helemaal geen verstand van fokken. Bij mijn Fjord zitten geen papieren, ze is alleen overduidelijk een fjord, kan ik ook kruisen met wat anders en wat is dan slim. Ik wil wel fijn wedstrijden rijden dus..... Verward


Als jij weinig geld hebt waarom zou je dan een veulen fokken?

Er zijn al genoeg papierloze paarden op de werld, die voor een prikje te koop staan, en die volwassen zijn, dan weet je wat je koopt. En als je uitrekent hoeveel dekken en laten opgroeien kost ben je net zo duur uit.
Straks zit jij met een paardje waar je niets mee kan en die niemand wil..

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 00:27

Nou in ieder geval bedankt voor de vele info. ken ik wat mee en als ik iets slankers wil zal ik misschien toch ook eens moeten nadenken over kopen in plaats van dekken

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:50

Dat lijkt me een goed idee. Ga eerst maar eens aan het rekenen wat een veulen je gaat kosten. DA, dekgeld, opfok,etc...

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:38

Helga schreef:
Citaat:
laatst was hier iemand dat had het over een nieuw ras. de henson
kruising fjord met volbloed/arabier enz..


HENSON

Afbeelding

HERKOMST : Frankrijk.
TYPE : rijpaard.
SCHOFTHOOGTE : 1,45 tot 1,50 m.
KLEUR : izabel
GEBRUIK : recreatie, buitenritten
BESCHRIJVING : De Henson is een Frans paard, dat op het einde van de jaren zeventig gefokt werd door een arts en ruiter, Lionel Berquin. Hij wou een ras met een homogene kleur creƫren. De Henson zag het levenslicht in een klein dorpje in de baai van de Somme. Hij was het resultaat van verschillende kruisingen, voornamelijk op basis van Fjords. De resistente, geharde Henson is taai en fors gebouwd. Deze paarden worden halfwild gefokt op de diepliggende zandvlakten van het Parc du Marquenterre. Ze bezitten verschillende kwaliteiten, maar het zijn vooral wilskrachtige en sterke buitenpaarden van prima kwaliteit.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:13

ha ha ze wil juist een slanker paard fokken. en dan zetten ze er een Henson op waarbij in het verhaal al het wordt fors staat. denk niet dat dat helpt om een slanker paard te fokken.
fokken is idd een dure grap dus denk er eerst eens goed over na. waarom verkoop je je 'fjord' niet en koop je er een leuk rijpaardveulen of jaarlinger voor. kan je wel even niet rijden maar als je zelf fokt kan je dat ook niet. je weet dan wat meer wat je hebt. zo te horen is dat toch meer wat je wilt.