Wanneer gaan bij jullie de pasgeboren veulens voor het eerst naar buiten en hoe pakken jullie het aan om ze met het stroomband vertrouwd te maken ??
Hier is het gebruikelijk, dat de a.s. mama in de box ( 4x6m²) wordt opgesloten, als het duidelijk is dat het veulen geboren gaat worden.
Na de geboorte, blijven moeder en kind (afhankelijk van het weer

Bij ons zijn de weiden/paddocks met stroomband afgezet en ze zeggen hier
*dat het veulen de eerste paar dagen nog niet zó goed de dingen kan onderscheiden,
*dat het eerst helemaal stevig op de beentjes moet staan en
*dat het volledig vertrouwd met de moeder moet zijn, voordat ze naar buiten gaan.
Op de dag dat moeder en kind voor het eerst naar buiten gaan, zorgen we ervoor dat we zeker met een man of 4 (liefst nog meer) rond de paddock staan, voor het geval het veulen door het stroomband rent

Vorig jaar, gebeurde bijna hetzelfde met mijn veulen, als wat afgelopen woensdag met het nieuwe veulentje op stal gebeurde:
Moeder stond al zo´n 1 1/2 dag te chagerijnen, dat ze naar buiten wilde

Na een paar minuten, won de nieuwsgierigheid van de jongeman het van de angst

Na een minuut of 10, gebeurde waar we allemaal met spanning op hadden gewacht: hij wilde dat witte band eens nader inspekteren en... pats, daar kreeg ´ie een flinke opdonder

Aan beide kanten van de box, is nog een stukje padock van zo´n 1,5 m breed, waar de merries ook naar de andere kant kunnen kijken. Hij schoot dus precies daar naartoe -waar z´n moeder ook niet was- en rende zó dwars door het stroomband heen en kwam dus áchter de box terecht! De eigenaresse stond wel-is-waar precies op dat punt, maar kon hem niet tegenhouden. Ik kwam al van de andere kant aangerend, maar de jongeman was echt in paniek en ik kon er dus alleen voor zoren, dat hij niet nóg verder van de box weg liep.
De eigenaresse was inmiddels bij de merrie, die volledig over de zeik was en had de grootste moeite om haar aan het halstertouw vast te krijgen.
Uiteindelijk kwam ze met de merrie naar buiten en was het veulen ook binnen 5 sec. weer met z´n moeder herenigd

(overgens: haar veulen van vorig jaar, presteerde het om door 3 paddocks -met paarden én stroomband!!- door te scheuren, voordat we hem uiteindelijk op de wei te pakken kregen

Het is iedere keer weer vreselijk aandoenlijk om te zien als ze voor het eerst naar buiten gaan, maar ik het is natuurlijk wel hardstikke sneu, als je ziet aankomen dat het diertje binnen een paar sec. de eerste slechte ervaring in z´n leventje gaat opdoen

Hier een foto van de paddock situatie: de box is dubbelgroot van wat je hier ziet en links en rechts is dus dat stukje paddock. Hier zit de jongeman trouwens nog -de laatse dag- bij z´n mama in de buik