Kleurengenetica pintaloosa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Kleurengenetica pintaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:59

Hallo allemaal!

Sinds 2024 zijn wij trotse eigenaar van Primrose. Een (inmiddels) 4 jarige Appaloosa X Tinker kruising.

Prim haar moeder is een zwart bonte tinker, haar vader is de homozygote Appaloosa few spot hengst Meander vd Heimeriete.

Even voor het beeld, dit is Prim:

Afbeelding

Prim is echt een fantastisch paard, we zouden wellicht in de toekomst nog eens met haar fokken. Ik zou haar graag laten testen op kleur, maar waar kan ik dan het beste op testen?

Ze is overduidelijk bont, maar vanwege haar few spot vader ook Appaloosa.
Wij vroegen ons af, omdat Prim op dit moment alleen enkele stippen bij haar kroonranden heeft, of het mogelijk is dat Prim ook few spot is, ondanks dat ze ook bont is.
We begrijpen dat ze nog jong is, ze ziet er ook elk seizoen anders uit maar echt permanent stippen op haar hele lijf heeft ze (nog) niet. Ze heeft wel de duidelijke Appaloosa kenmerken zoals gevlekte geslachtsdelen en mond en ogen.
Daarbij vragen wij ons ook af of ze ook nog eens homozygoot bont kan zijn.

Wie weet, als wij haar kleur willen testen, wat we dan mee moeten nemen (bijv. PATN en Lp)?

Even wat foto’s voor een beter beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je de enige permanente stippen die ze nu heeft

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken :D

MWvd_konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Ik heb er onvoldoende verstand van om met je mee te denken helaas.
Maar wat een onwijs leuk dier om te zien zeg! Prachtige uitkomst uit zo'n combinatie.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Homozygoot kan alleen als ze zowel van vader als moeder het betreffende gen meegeeft. Bij bont kan dat dus alleen als ook de vader bont was én dat gen meegegeven heeft. Ik denk dat dat niet het geval is vanuit je beschrijving. En dat je merrie dus heterozygoot is voor bont.
Ik ben niet heel erg thuis met appaloosa. Ik weet wel dat er niet altijd vlekken hoeven te ontstaan, soms kun je ook een wat lichtere kleur krijgen, alsof er wit door gemengd is bijv. Few spot is homozygoot (zover ik weet, ik ben er niet zo in thuis, dus correct me if I'm wrong :D ). Dat kan alleen als moeder ook appaloosa was. Vanuit je omschrijving denk ik van niet.

Sansa

Re: Kleurengenetica pintaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Je merrie heeft overduidelijk leopard (LP), want ze heeft kenmerken daarvan: pigment vlekken op de neus, rond de ogen en lady parts. De stippen op de kroonrand worden "ermine spots" genoemd en zijn geen kenmerken van LP. Een fewspot ziet er echt anders uit!

Op haar rug zie je ook wat witte haren, dus mijn guess is LP/n, zonder patroon. Als je echt stippen wilt, moet je een hengst vinden die ook patroon doorgeeft.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Op basis van haar ouders kun je al met zekerheid zeggen dat ze heterozygoot is voor zowel bont als appaloosa. Dit hoef je niet te testen. Homozygoot kan namelijk alleen als beide ouders bont/appaloosa zijn en dat is niet zo. Qua appaloosa patroon is ze marmerbont of snowflake en kan nog verder doorkleuren.

Patn1 hoef je ook niet te testen. Als ze dat had, had je duidelijk stippen gezien.
Daarnaast is jouw merrie duidelijk bruin. Met een zwarte moeder betekent dit dat ze heterozygoot is voor agouti.

De enige onzekerheid is of ze vos draagt. Dit kun je testen, maar als het je niet uitmaakt of er misschien een vos uitkomt zou ik het lekker laten.

Qua veulen kan er bruin of zwart (misschien vos) uitkomen en het veulen kan bont, appaloosa, pintaloosa of effen zijn.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:47

Bedankt allemaal!
Achteraf wist ik ook wel dat homozygoot in beide gevallen niet kon, beetje te simpel gedacht van mijzelf.

Maar genoeg kleur kansen met deze dame, ook qua ogen dus dat is altijd leuk :)

Voor zover ik weet bepaalt het Lp gen of er stippen zijn en PATN de hoeveelheid wit?
Zo is het mij ooit uitgelegd.
Ik heb nog een Appaloosa kruising die effen is, maar haar heb ik bij geboorte laten testen en zij draagt alleen het PATN1 gen (PATN/n).

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

zoals hier boven al werd gezegd. Homozygoot voor zowel bont als apaloosa kan niet.

ivp LP gen en PATN. Normaal gezien heb je geen apaloosa stippen als ze beide niet hebben. Dat is me zo altijd vertelt geweest. Maar die van mij (ook een pintaloosa) haar vader heeft alleen het LP gen. Dus weet ik dat die van mij ook enkel LP zal hebben. Moet ze ook nog eens testen. :p

Hier die van mij als veulen
Afbeelding
en hier nu als twee jaarse. (heb momenteel geen beter foto :p
Afbeelding

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:50

Wat een knapperd ook Anso! En ook een blauw oog!
Zo te zien begint die van jou ook te schimmelen?

Ingewikkeld ook al die genetica, maar wel super interessant.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Mijn heterozygote bonte merrie heeft ook stippen op de benen. Ik vind het wel leuk :D

Afbeelding
Afbeelding

Knap paard hoor! Heel benieuwd hoe die uiteindelijk kleurt!

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

NibbitLotus schreef:
Wat een knapperd ook Anso! En ook een blauw oog!
Zo te zien begint die van jou ook te schimmelen?

Ingewikkeld ook al die genetica, maar wel super interessant.

Dankje :) die van jou natuurlijk ook!
Ja, eigenlijk is het niet echt schimmelen. want ze is geen schimmel, Dat is puur het appaloosa gen.

Dus ze zal ieder jaar wel wat lichter komen. En ja dat blauwe oog. Dat heb ik pas de dag er na gezien _O- ze was toen al dag oud haha. En in der ander oog zie je ook een blauwe schijn soms maar is op foto niet te zien.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:21

Wat leuk die stipjes en aftekeningen Kabayo, omgekeerde van normaal die zwarte kroonrandjes.

Ja ik noem het schimmelen Anso maar weet dat dit het niet echt is :D
Ben benieuwd hoe snel dat verkleuren gaat. Zal ook per paard verschillen. Zou het bij Prim persoonlijk leuker vinden als de bruine plekken voornamelijk bruin blijven maar daar heb ik lekker niks over te zeggen haha.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Hahah nee. Die van mij is zwart maar heeft hier en daar een bruine vlek en lijken er ook meer te worden. Ochja leuke toverballen zijn het!

Afbeelding
Afbeelding