F.G. Grote Velds Sommar Love ( V: Patty's Sommartiden, M: Skaergardens Do It For Love)
En om deze gelegenheid te vieren én met weer een veulen op komst leek het me leuk om een volgtopic te maken over onze bescheiden Connemara fokkerij met de prefix F.G. Grote Veld’s.
Eerst maar eens wat achtergrond informatie en wat terug in de tijd. Al een hele tijd had ik samen met een vriendin een Deense merrie op het oog die we graag als fokmerrie wilden gaan gebruiken. We kenden de fokker/eigenaar van deze merrie redelijk goed en hadden haar gevraagd om áls de merrie ooit te koop zou komen, of ze dan aan ons wilden denken.

Skaergardens Do It For Love (V: Wirtsmühle Delaney's, M: Skaergardens Secret Love uit Marvel van Graaf Janshof
Op dat moment stond ze niet te koop en waren er ook geen verkoop plannen, maar de eigenaresse wist van onze belangstelling voor , en onze plannen met deze merrie. En ongeveer twee jaar na de vraag was daar ineens op 17 april 2021 dat telefoontje.. Of we nog steeds belangstelling hadden voor de merrie. Ik kon van schrik bijna niet meer ademen. We hadden namelijk al best wat andere merries bekeken voor onze fokplannen, maar steeds waren er dan toch dingen waardoor we er vanaf zagen.
En dan nu dit telefoontje.. “Onze” droommerrie werd aan ons aangeboden. Ik durfde niet te vragen naar de prijs. Denkend dat nu ze dan toch verkocht werd, ze waarschijnlijk heel erg boven budget zou zijn. Maar voorzichtig toch vissend naar de prijs weer een schok… Ze was heel erg binnen het budget wat we voor onszelf gesteld hadden, de prijs was meer dan redelijk, waarmee ook duidelijk werd dat ze ons ook echt gegund werd. Als een idioot contact gezocht met mijn vriendin, om bij haar dezelfde reeks van reacties te horen, die verkoopster waarschijnlijk van mij te horen had gekregen . Lang verhaal iets korter: We kochten de merrie en het grote wachten begon.
Bij de koop zat namelijk ook een dekking/drachtig zijn van de palomino Connemarahengst Rickamore Surf Sparrow in. We moesten dus even wachten op de drachtigheids- en even daarna de hartslag scan voordat we onze merrie konden ophalen.
Op 16 juli vertrokken we met trailer en al naar Denemarken, overnachtten ergens in de buurt van de Duits Deense grens om de 17de vroeg in de ochtend aan te komen bij Skaergarden om onze merrie Skaergardens Do It For Love, aka Lotte op te halen.

Ze laadde probleemloos, waarop we met natuurlijk chauffeurs wissels en eet en drinkpauzes onderweg in 1 dag terug gereden zijn naar Nederland, waar ze aan het begin van de avond volledig relaxed uit de trailer stapte om haar nieuwe leven in Nederland te beginnen.

Een nieuw begin voor haar, en een start voor ons als vriendinnen om al heel lang bestaande plannen vorm te gaan geven: op (zeer) bescheiden schaal Connemara’s fokken die zowel rastypisch zijn ( voldoende massa, echte pony uitstraling) én ook in de sport mee kunnen komen ( goede beweging, goed kunnen springen)
Ik hoop hier in een aantal post, vanaf dat aller eerste moment dat Lotte bij ons in Nederland aan is gekomen, bij te schrijven tot nu, waarna het mijn bedoeling is om dit topic als volgtopic rondom onze kleine fokkerij / onze ponys bij te gaan houden. In de hoop natuurlijk dat dat ook een beetje leuk is om te volgen