Stal Muronia: nieuw veulengeluk in 2027?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Stal Muronia: nieuw veulengeluk in 2027?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:39

De dagen worden langer, het gras begint te groeien en de vogeltjes verraden met hun lied dat het voorjaar onderweg is. Dat betekent dat ook het nieuwe dekseizoen weer voor de deur staat en we gaan er weer voor om volgend jaar hopelijk opnieuw een (of misschien zelfs 2) veulen te mogen verwelkomen.

Na vorig jaar zowel merrie als veulen te hebben verloren tijdens en na de bevalling doe ik dat wel met knikkende knieën en samengeknepen billen, maar het is te mooi om het niet meer te doen, dus dat gaan we nu doen.

Op dit moment ben ik nog bezig met het in kaart brengen van de cyclus. Aangezien Veronia niet meer hengstig toont sinds ik mijn ruin heb verkocht, laat ik haar volgende week scannen om te zien waar we nu staan in de cyclus. Het is wel de bedoeling om wat op tijd te beginnen dit jaar en ik hoop dat dat ergens in april gaat zijn.

Even voorstellen, voor wie ons niet kent:

Veronia is mijn inmiddels 11-jarige zelfgefokte Groninger merrie van de hengst Macho Polo. Ze heeft ons tot nu toe drie prachtige veulens gegeven, waarvan de jongste nog in mijn bezit is. Veronia is 1.70 groot, loopt onder het zadel en voor de wagen. Een merrie met een fijn, maar duidelijk karakter. Ze heeft een prachtig hoofd en front, maar ze is wat strak in de ruglijn en zou verbeterd kunnen worden voor wat betreft de ruglengte en draagkracht in het achterbeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan.. de hengst die ik voor haar heb gekozen. Dat is de 7-jarige Duitse Schweres Warmblut Sachsen-Thüringen (of kortweg gezegd Moritzburger) hengst Lancelo. Lancelo (Loriot x Elbcapitän) heeft twee kampioenstitels op zijn naam en doet het in de mensport op dit moment zeer goed. Hij is 1.64 groot. Ik heb hem 2 jaar geleden van dichtbij mogen zien toen we naar de Moritzburger Hengstparade waren en was meteen verkocht. Dus nu gaat het dan eindelijk toch gebeuren *\o/* .

Een veulen uit deze combinatie kan en ga ik inschrijven in het Groninger stamboek (av-boek) omdat dit Duitse stamboek als aanverwant wordt gezien. Een mooie gelegenheid voor bloedspreiding in ons kleine Groninger stamboek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem jullie graag weer mee in ons hele proces dit jaar en natuurlijk hopelijk volgend jaar het resultaat :j

Rocamor

Re: Stal Muronia: nieuw veulengeluk in 2027?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:07

Wat vroeg, maar ik haak weer aan.

Ik weet dat Veronia groot fokt, maar ik weet nog niet wat ik nou van de hengst vind. Prachtig! Maar ik krijg zo'n pony-vibe van hem waar hij voor de wagen staat. Ik ben benieuwd of Veroon dat compenseert.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:07

Ik volg weer, de Groninger paarden hebben een plaatsje in mijn hart.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Wat een mooie hengst! Ik duim mee voor een prachtig veulen en geen complicaties komend jaar!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:23

Rocamor schreef:
Wat vroeg, maar ik haak weer aan.

Ik weet dat Veronia groot fokt, maar ik weet nog niet wat ik nou van de hengst vind. Prachtig! Maar ik krijg zo'n pony-vibe van hem waar hij voor de wagen staat. Ik ben benieuwd of Veroon dat compenseert.

Ik denk dat dat komt omdat de foto's van boven genomen zijn, dan lijkt hij wat kleiner. Ik vind hem knap. <3

Wel een kritische vraag, mag ik vragen waarom je toch weer je merrie kiest die je elke bevalling moet helpen met het veulen er uit krijgen? Is het eerlijk dit weer door te fokken naar een (hopelijk?) nieuwe merrie?

(Sorry, ik zit nog met Elonia in mijn hoofd..)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:48

Ik vind het heel dapper van je. Ik ben voorlopig genezen := Ik wens je veel succes en hopelijk snel drachtig! Ik vind de combinatie heel knap <3 hele mooie hengst ook

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:52

Captain bij Veronia weten we precies wat we moeten doen. Elonia leek qua bouw in niets op haar moeder, ze was veel forser en breder en waarom dit bij haar is gebeurd staat helemaal los van Veronia. Als ik daar ook maar iets over had getwijfeld, dan zou ik het ook niet aangedurfd hebben.

Pony-vibes, dat heb ik eerder gehoord bij een hengstenkeuze (Eckstein's Eminenz, de schimmelhengst). Ik zie het er zelf niet helemaal in :D .

Elina heel begrijpelijk, dat was ook precies wat ik de eerste weken erna heb gezegd. Maar uiteindelijk gaat het weer kriebelen, want de pech die wij hebben gehad is niet "normaal" en "normaal" is het zoiets prachtigs. Maar als je het niet weer aandurft vind ik dat ook echt super begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door Muronia op Vandaag, 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Ik duim met je mee en inderdaad, ieder paard is anders. Dus ik snap je wel. Als je je leven door angst moet laten regeren kom je nergens. En niemand kan in de toekomst kijken. Dus goed dat je de draad weer oppakt. En ik hoop op een geweldig veulen volgend jaar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

Mooie hengst! En Elbcapitäns afstamming lijkt van vaderskant veel op die van Eendracht (Elton x Capitän), en die gaf over het algemeen erg goed bewegende veulens. In vaderslijn een heel stel beroemdheden. Op rimondo.com staat een andere standfoto van Lancelo, daar zie je eigenlijk beter hoe goed hij is gebouwd.

Ben een aantal keren naar een keuring van Schweres Warmblutpferde geweest, vind die hengsten vaak erg mooi.

Mooie combi!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Ik volg mee en duim voor een goede dracht en mooi veulen. Slim dat je geen kasteel van een hengst op Veronia zet. Ik vind deze mooi bij haar passen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Ik vind het echt heel dapper dat je er weer voor gaat, maar ik begrijp het ook wel, want het kan ook zo mooi zijn.

Hier is het 2 jaar geleden mis gegaan. Dit jaar begon het eigenlijk wel weer te kriebelen, maar met het hele verhaal van Zilver van Kabayo ben ik weer doodsbang geworden dus ik doe nog ff helemaal niks. Misschien volgend jaar :') Maar, superleuk dat je er weer voor gaat en je hengstkeuze vind ik heel tof! :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Mooie hengst hoor, waardevolle aanvulling van het Groninger bestand.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Ik volg ook weer mee. Fokken blijft erg spannend! Ik vind de keuze voor je hengst wel erg mooi.
Op naar verrijking van het Groninger stamboek!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Prachtige hengst, snap die keuze wel!

Tja wat ik van fokken vind doet er verder niet toe en ik hoop vooral dat het bij elke merrie houder goed gaat!

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Ik volg ook weer mee. Ik vind het zelfs spannend Muronia! Kan me niet voorstellen hoe dat voor jou is!

Cintje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Ik heb het hele gebeuren met Elonia gevolgd en kan me zo goed voorstellen dat het enorm spannend is. Ik wens je een prachtig, gezond veulen toe en een positieve ervaring met de bevalling, zodat je het vertrouwen weer een beetje terugkrijgt. Je merrie is beeldschoon!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Wat een leuke combinatie! Ik ga voor het eerst dekken en door deze ervaring en die van Kabayo dit jaar vind ik het wel erg spannend (als iemand die alleen beren op de weg ziet). Maar dit komt vast goed! Een mooie hengst trouwens, ik vind hem waanzinnig!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Hopen dat ze makkelijk drachtig wordt. Ik volg.