Fokken op kleur.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Akimbootje

Fokken op kleur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 13:45

Nu gaat het wel gevaarlijk voor mij worden, ik probeer zo netjes mogelijk te blijven, wil niemand kwetsen maar het gaat mij toch echt om de dieren zelf. Als paraveterinair verbaas ik me al jaren over platte neuzen bij honden, platoren, naakthonden en -katten, doorfokken met alle ( leden van )rassen waar erfelijke afwijkingen eerder de norm dan een uitzondering zijn. Zelf ben ik gestopt met fokken met mijn ridgebackreu toen bleek dat o.a. hij via zijn opa met 4000 nakomelingen de eerste generatie juveniele epilepsie doorgaf. ( 2006, nu te testen). Verder waren er op dat moment nog meer erfelijke ziekten bv cardiomyopathie, vergrote prostaat, gevoeligheid voor huidkanker in ons ras. Mijn hond was een zorgenkindje en heeft vooral zelf veel te veel geleden.
20 jaar later nu. Voorzichtig komen er verboden op fokken met eigenschappen waar het dier last van heeft. Bij katten en honden. Waarom nog niet op het fokken van schimmels met G3 en maar liefst 70-90 procent kans op melanomen, die echt ongemak geven. Waarom cremello s met blauwe ogen en meer kanker aan de oogleden die beschermd moeten worden met UV maskers. Paarden met zilvergen en cystes in de ogen. De Friezen met al hun problemen. Gerust 10 veulens erin en eruit, vaker aan de nageboorte staan en het risico dat het een keer faliekant mis gaat. En het gebeurt en men is ontroostbaar. Arabische paarden met ademhalingsproblemen door een te concaaf hoofd. Renpaarden van 2 jaar oud, steeple-chases met elk jaar zoveel gesneuvelde paarden. Waarom, waarom, waarom al dat leed omdat wij zo graag willen genieten ?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:49

PW --> FA

SolarHertog

Re: Fokken op kleur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:51

Sorry maar mis een beetje het doel van je topic. Ik gok dat iedereen die fokt het volgende doel heeft (althans dat hoop ik)

1. Gezonde dieren

Persoonlijke voorkeuren op uiterlijk is een trend. En ja omdat wij als mens dat mooi of leuk vinden.. maar imo sluit het 1 het ander niet uit. Wanneer is het ethisch genoeg om wel op uiterlijke kenmerken te fokken? Juist, als het gezonde dieren betreft. Helaas kunnen we niet altijd alles voor zijn en voorkomen of testen. Gelukkig gaan we steeds meer die kant op. Vind het persoonlijk soms zo raar dat we alles moeten voorkomen. Bij de mens zou het raar zijn als we zeggen dat roodharigen geen kinderen meer mogen krijgen omdat ze sneller huidkanker kunnen ontwikkelen. Of mijn man met een erfelijke hartafwijking verbieden om kinderen te krijgen. Waarom willen we dat met dieren wel? Omdat het zielig is als ze wat ontwikkelen?

Maar wie bepaald wat wel of niet mag of wenselijk is? Heb hier raskatten en htk katten. Ras konijnen en htk konijnen. Ras paarden en htk paarden. En allemaal zijn ze gezond en vrolijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:20

Waarom? Omdat er vraag naar is. Gecreëerde vraag of spontaan ontstane vraag. U vraag? Wij leveren. En dat levert geld op.
Dus de korte versie: Geld. Euro's.
Het oude adagium "een goed paard heeft geen kleur" is allang niet meer van toepassing.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:48

Je heb gelijk .Mensen willen dieren om mee te pronken of interessant te doen .
Er zijn ook zo veel honden die een baasje zoeken maar nee mensen willen een pup van een hun gekozen ras.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:59

rien10 schreef:
Het oude adagium "een goed paard heeft geen kleur" is allang niet meer van toepassing.

En een paard "met een hip kleurtje" zit lang niet altijd goed of gezond in elkaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:04

Ik kijg hier echt dier & fluppie vibes van, brr.

Verboden verbeteren niets.
Dat er serieus mensen zijn die er haast om smeken kan ik met de pet niet bij.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:06

Cayenne schreef:
rien10 schreef:

En een paard "met een hip kleurtje" zit lang niet altijd goed of gezond in elkaar.

Een bruin/zwart/vos paard ook niet altijd

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 18:32

Solarhertog, natuurlijk ligt het bij mensen anders. Bij dieren kun je kiezen voor de beste kans op een gezond dier. Dus ja ik vind dat als we het eerst maakbaar kunnen krijgen door dieren te fokken die in de natuur minder kansen zouden krijgen, minder lang leven of pijn of ongemak hebben, we dat ook terug mogen draaien. Het is zeker zielig als ze iets ontwikkelen waar je vooraf behoorlijk zeker van kan zijn. T is maar goed dat niemand kan en mag beslissen over of roodharige mensen of jouw man met een hartprobleem of ik met mijn ADHD zich mag voortplanten.
En ja er zijn genoeg rasdieren die gezond zijn. Waar ik ontzettend tegenaan loop is dat een dier niet kan praten en dus niet kan aangeven dat cystes in ogen of melanomen of benauwdheid of het koud hebben wel degelijk zijn kwaliteit van leven kan beïnvloeden. Bovendien zal hij het ongemak van zijn kwaal verbergen, wil niet zeggen dat hij/zij er niet onder lijdt. En de mens, wij, de liefhebbende baas is verantwoordelijk voor zijn welzijn.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:35

Je zou als mens ook geen erfelijke ziektes door moeten willen geven.Juist uit liefde voor je kind.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:45

Bieden schreef:
Je zou als mens ook geen erfelijke ziektes door moeten willen geven.Juist uit liefde voor je kind.

Volledig mee eens. Om die reden plant ik me ook niet voort. Ik snap niet waarom je een kind willens en wetens met 1-0 achterstand de wereld opzet terwijl je met ivf al heel veel genetische problemen kunt vermijden...

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:47

Bieden schreef:

Wat een onzin. Mijn man heeft een prima leven. Maar een hartafwijking en soms wat extra zorg nodig. Niks mis mee.

Verder hebben wij geen kinderwens. Maar wat een enorme poedersuiker opmerking eigenlijk. Als ik jou was zou ik uit liefde voor je kind ook geen kinderen nemen

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 18:51

BarbaLaia, ik begrijp niet wat jij bedoelt ? Ik denk zeker dat verbieden of goed voorlichten wat helpt. En anders kom je er zelf wel achter d.m.v. een hoge dierenartsrekening, of een ongelukkig beest of een die snel dood is, de boemerang komt wel terug. Ik vind het niet erg dat er geen pekineesjes, die letterlijk stikten bij mooi weer, of uitgeputte hyperseksuele dwergpoedelreutjes, of valse, epileptische rode spaniëls, een groot probleem in de jaren 70.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:54

Narcissa schreef:
Bieden schreef:

Volledig mee eens. Om die reden plant ik me ook niet voort. Ik snap niet waarom je een kind willens en wetens met 1-0 achterstand de wereld opzet terwijl je met ivf al heel veel genetische problemen kunt vermijden...

Tjah ivf is geen optie voor iedereen. En al die hormonen zijn minder erg dan de mogelijkheid op een hartafwijking?

Dat bedoel ik met ethische dilemma's rondom dit thema. Het een sluit het ander niet uit en iedereen denkt er anders over.

Terug naar de dieren. Cosmetisch fokken is imo niet wenselijk. En inderdaad het gaat vaak om geld. Maar dit zal altijd zo blijven. Dergelijke regels zijn onmogelijk omdat het niet zo zwart wit is. Naar mijn idee is dat iets positiefs. En laten we hopen dat gezond verstand nog altijd de overhand heeft in uitkiezen van welk dier je wilt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 19:10

Ik vind dat als een kleur een extra is en geen prioriteit je prima kleur kan fokken. Het blijft altijd verbeteren, en niet inleveren

Ik heb ook kleur gefokt. Een partbred Arabier op een Fries. Veulen is champagne van kleur. Maar de hengst heeft nu al duidelijk verbeterd op de Fries. Daarnaast is het een kruising die wel redelijk vaak wordt gedaan (arabo Fries).
Of ik op kleur heb gefokt? Ja dat durf ik best toe te geven. Heb ik de eerste de beste hengst gepakt die er was? Nee zeker niet. Ik heb wel 10 jaar gezocht en overwogen en genoeg laten varen. Pas vorig jaar was er een die aansloot op mijn paard. En die heb ik gebruikt. En zeer content met het resultaat tot zo ver (is net 4 dagen oud) . Op de foto is ze 1 dag oud dus nog niet zo ontvouwen haha
Er was een andere hengst met deze kleur die ik ook geprobeerd heb, maar dat was een ‘oké combinatie’. Het kon wel, en er waren punten die de hengst verbeterde. Maar het was wel wat een risico met wat er uit kwam. Die hengst had ook extra gangen wat ik niet wou. Maar heb dat dan evt voor lief genomen. Het is niet dat het dier zelf daar minder van wordt of last van heeft. Is gewoon voor je doel misschien lastig
Afbeelding
Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:22

Oh Kabayo! Is dat je veulen van Esperidion?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:25

Furst schreef:
Oh Kabayo! Is dat je veulen van Esperidion?

Ja klopt :D Hij staat nu in training voor goedkeuring voor het ZFDP, een Duits stamboek

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:32

Prachtig dier! Ik heb net je andere topic gelezen over de moeder van dit veulen.. Ik ben in shock. Ik was aan het wachten op deze combinatie omdat ik het zo bijzonder vond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Ik snap de openingspost wel, hoe vaak wordt er niet gefokt met een geblesseerde merrie? Bij sommige is het niet erfelijk en bij sommige wel en daar wordt dan toch mee gefokt omdat de merrie anders geen doel meer heeft. Qua kleur fokken, hoeveel hengsten zijn er ggk waar zonder hun kleurtje niet naar omgekeken zou worden? Neem nu de recent aangewezen Bonte bij de Geldersen..mensen lopen er achter aan vanwege de kleur maar was ie bruin geweest dan was hij niet eens aangewezen.

Qua schimmels, niet iedere schimmel krijgt melanomen..maar het risico is wel groter. Alleen dan kom je in een lastig vaarwater..want als dit genetisch is dan zullen er meer DNA testen beschikbaar moeten komen om op dit soort zaken te testen. Het experiment waar ze nu mee begonnen zijn in de Friezenfokkerij.

Volgens mij is dat van de Arabische paarden vooral een ding bij de showpaarden en meer in de Emiraten. Het waarom kan ik geen antwoord op geven aangezien ik het gruwelijk lelijk vindt maar als ik tussen de regels door lees dan staat er eigenlijk: Waarom bepalen mensen wat modefokkerij is terwijl dit ten koste gaat van de gezondheid van een dier. En dat is een hele goede vraag..

Fokken naar een specifiek fokdoel geeft snel een genetische versmalling, hoe meer inteelt..hoe ongezonder een ras uiteindelijk. Met DNA testen gaat er in de toekomst wel meer mogelijk worden. Voor de rest denk ik dat fokkers en stamboeken niet kritisch genoeg kunnen zijn en blijven op gezondheid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Ik begrijp de opening post absoluut maar ik verwacht dat het voor 99% van de actieve bokt fokkers gewoon niet op gaat. Tuurlijk zijn er die op kleur fokken. Begrijpelijk ook omdat daar nu eenmaal vraag naar is. Echter ik denk dus dat van die mensen zeker 99% ook gezondheid mee neemt. Niemand wil een bewust kapot dier fokken toch?

En ja soms is het giga slikken. Ik heb eindelijk de voor mij meest gave Duitse herder ooit. Onwijs fijne hond, prachtige bouw, mega tof karakter, goede afkomst, lijnen vrij van ontzettend veel afwijkingen......en zelf toch eenzijdig LPC dus dagdag alle toekomst plannen qua fokken/outcross enz enz. Zuur? Gigantisch maar alsnog mega blij met hem. Wil hem voor geen goud kwijt en hij is letterlijk en figuurlijk inmiddels onbetaalbaar :+ :D maar oh wat is het een droomhond om aan mijn zijde te hebben.
Oh hij is puur gekocht op foto zonder kennismaking met hem of ouders. Puur voor het uiterlijk en de genetisch verwachte gezondheid. Karakter ach alles kunnen wij aan maar deze is zo makkelijk dat had ik nooit durven dromen.

Het oog wil ook wat maar idd laten we alstublieft die extremen niet meer fokken. De extremen die door uiterlijk niet gezondheid kunnen zijn bedoel ik dan.
Zo heb ik 3 boxers gehad. Mega gaaf ras en nooit iets qua luchtweg problemen gehad. Echter verder mankeerden ze alle 3 zoveel dat ik helaas er nooit meer aan durf te beginnen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Het is wel makkelijk om naar de fokkers te wijzen, maar het echte probleem zit hem natuurlijk bij de mensen die deze paarden ‘gewoon’ kopen. Als zo’n fokker de veulens niet meer kwijt raakt, zal dat fokken vanzelf uitdoven.

Ik denk dat sommige dingen ook heel moeilijk zijn. Soms kunnen genen generaties lang verborgen aanwezig zijn voordat ze weer tot uiting komen.

Mijn merrie heeft 1 blauw oog, net als haar vader. Ik erken het ongemak en vind het niet wenselijk, maar veel mensen vinden het prachtig en betalen ervoor. Ik denk dat op dit punt een stukje voorlichting mist.

Echter komt haar vader uit een lijntje waar ik kan terug vinden dat het splash gen (wat dit blauwe oog veroorzaakt) vermoedelijk al minimaal 3 generaties aanwezig was, terwijl al die voorouders geen blauwe ogen hebben.

Verder is die merrie qua bouw, en met name bovenlijn echt de beste van de 4 die ik momenteel heb, om maar een voorbeeld te noemen. Ver bovengemiddeld wat gangbaar is binnen het ras, en dit eveneens dankzij haar vader.

Dus wat doe je dan? Met allemaal niet fokken is te makkelijk, dan blijft er geen gezonde genenpoel over (al heb ik voorlopig geen fok plannen).

Bewust kiezen van een juiste partner, met als resultaat een veulen wat een verbetering is op de ouders, dat is altijd het doel wat ik voor ogen heb. Naar mijn idee de enige realistische manier om fokkerij genetisch gezond te houden en tegelijk te verbeteren. (Uiteraard extreme of dominant erfelijke afwijkingen uitgesloten)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Akimbootje schreef:
Nu gaat het wel gevaarlijk voor mij worden, ik probeer zo netjes mogelijk te blijven, wil niemand kwetsen maar het gaat mij toch echt om de dieren zelf. Als paraveterinair verbaas ik me al jaren over platte neuzen bij honden, platoren, naakthonden en -katten, doorfokken met alle ( leden van )rassen waar erfelijke afwijkingen eerder de norm dan een uitzondering zijn. Zelf ben ik gestopt met fokken met mijn ridgebackreu toen bleek dat o.a. hij via zijn opa met 4000 nakomelingen de eerste generatie juveniele epilepsie doorgaf. ( 2006, nu te testen). Verder waren er op dat moment nog meer erfelijke ziekten bv cardiomyopathie, vergrote prostaat, gevoeligheid voor huidkanker in ons ras. Mijn hond was een zorgenkindje en heeft vooral zelf veel te veel geleden.
20 jaar later nu. Voorzichtig komen er verboden op fokken met eigenschappen waar het dier last van heeft. Bij katten en honden. Waarom nog niet op het fokken van schimmels met G3 en maar liefst 70-90 procent kans op melanomen, die echt ongemak geven. Waarom cremello s met blauwe ogen en meer kanker aan de oogleden die beschermd moeten worden met UV maskers. Paarden met zilvergen en cystes in de ogen. De Friezen met al hun problemen. Gerust 10 veulens erin en eruit, vaker aan de nageboorte staan en het risico dat het een keer faliekant mis gaat. En het gebeurt en men is ontroostbaar. Arabische paarden met ademhalingsproblemen door een te concaaf hoofd. Renpaarden van 2 jaar oud, steeple-chases met elk jaar zoveel gesneuvelde paarden. Waarom, waarom, waarom al dat leed omdat wij zo graag willen genieten ?

Toch bijzonder dat je in je profiel hebt staan dat je een Ridgeback dekreu gehad hebt. Als er nu een ras is die bol staat van de genetische afwijkingen is het die wel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Waarom?

Het antwoord op die vraag is simpel zat lijkt me: geld

De enige drijfveer.

Mensen betalen meer voor bv kleur, voor de rastypische kenmerken,…
Of dat dan wel goed of niet goed is voor het dier is vaak bijzaak.

En zo lang dat zo is, zal dit altijd primeren tegenover het welzijn.
(Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik spreek nu over het algemene)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Ik zal even inhoudelijk op de problemen rondom kleurgenen ingaan, de rest van de discussie kom ik nog wel een keer op.

Die melanomen van schimmels zijn al testbaar, want dat hangt gewoon direct samen met het schimmelgen. Heb je het normale schimmelgen (G3) 1x dan is de kans op melanomen minder groot dan wanneer je een homozygote G3 schimmel hebt. Bij het nieuw ontdekte G2 gen dat voor traag schimmelen zorgt, lijkt er geen verhoogd risico op melanomen te zijn, wel met de kanttekening dat de aantallen onderzochte paarden nog kleiner zijn. Bij de G3 variant hebben 50-80% van de paarden boven de 15 jaar melanomen.
Bron: https://www.nature.com/articles/s41467-024-51898-2

Met een verhoogd risico op huidkanker bij dubbel creme ben ik trouwens niet bekend, tenminste niet vanuit de wetenschappelijke literatuur. Wel vind ik de impact van de blauwe ogen samen met roze huid inderdaad ook een ding waarom ik ze niet zou willen fokken.

Andere pleiotrope effecten van kleurgenen waar je in mijn ogen ook over na moet denken in willekeurige volgorde (sommige met grote impact, sommige met een kleinere impact):
- Homozygoot LWO = lethaal

- Homozygoot LP, dus het gen voor appaloosa zorgt voor nachtblindheid, ALLE homozygote appaloosa's zijn nachtblind (CSNB). Paarden kunnen zich soms ontzettend goed redden zonder zicht, dus het valt de houders niet altijd op dat het zo is. Daarnaast is LP gelinkt met een gevoeligheid voor maanblindheid (in dit geval specifiek ERU), ERU is waarschijnlijk een combinatie van meerdere geninteracties, maar LP is 1 van de factoren die een significant verschil maken, samen met een nog onbekend gen op het X chromosoom (dat zou in theorie dus riskanter zijn voor hengsten/ruinen uit een moederlijn met ERU als het recessief blijkt).
Bron: https://link.springer.com/article/10.11 ... 25-12099-3
Bron: https://vgl.ucdavis.edu/test/leopard-complex

- Doofheid bij Splash, voornamelijk bij dieren met een wit binnenoor.
Bron: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3325211/

- Oogproblematiek bij zilver: MCOA waarbij heterozygoot zilver kleine afwijkingen geeft waarbij er geen nadelig effect lijkt te zijn voor het functioneren, en homozygoot grote afwijkingen heeft die ook echt problemen opleveren.
Wat ik hier heel kwalijk vind is dat je in het doen en laten van deze paarden niet altijd merkt dat ze last hebben van MCOA en dat er dus fokkers zijn die beweren dat hun ras of hun dieren een uitzondering zijn op dit verschijnsel. Heel toevallig zijn de mensen die dat beweren altijd gebaat bij een reden hebben om wel zilver x zilver te kunnen fokken en kom ik nooit wetenschappelijke onderbouwing tegen.
Bron: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3781063/

Ik moet nu weer even aan de slag. Kan best zijn dat ik er wat vergeten ben, dan vul ik later wel aan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Wat is de genetische factor in steeple-chases?
En wat heeft dat te maken met fokken op kleur?