Beginnen met een dekbok

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Svdsport

Beginnen met een dekbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 01:30

Beste bokt leden,

Na jaren natuurlijk dekken zitten wij erover na te denken om een dekbok aan te schaffen en vers willen aanbieden. Nu houden we het even bij denken en gaan niet allemaal dingen aanschaffen die niet nodig zijn. Vandaar deze topic dus.

Waarom ga je niet naar een dekstation om daar vers te laten versturen? Helaas zit ik doordeweeks qua werktijden veelste krap in tijd om er helemaal heen te rijden en te laten springen. In het weekend rij ik er met alle plezier heen alleen veel merriehouders willen dit niet alleen maar in het weekend, maar ook doordeweeks, Wat ook erg begrijpelijk is, ook qua kosten.

Tja, waar begin je met zoiets..
Wat moet ik allemaal aanschaffen?
Zijn er merken die beter zijn dan andere?
Werken jullie met verdunning?
En niet geheel onbelangrijk.. wat zijn de kosten en heb ik certificaten o.i.d. nodig?
Hoe werkt dit met versturen via bijvoorbeeld hippoxpress?

En natuurlijk ga ik ook nog langs dekstations om dit na te vragen maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe jullie ervaringen hier in zijn! Dit wordt heel veel inlezen voordat ik er geld en tijd in ga steken

Elisa2

Re: Beginnen met een dekbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 09:21

Dit is nog wel ingewikkeld hoor, want de meeste hengstenhouders hebben hun dekbok in een afgesloten ruimte staan met een stal erbij of in de buurt met een schouwmerrie. Daarnaast heb je denk ik een voorplantingscursus of opleiding nodig. Dan moet je denk ik geregistreerd hengstenhouder worden. En zul je certificering nodig hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 19:24

Elisa2 schreef:
Dit is nog wel ingewikkeld hoor, want de meeste hengstenhouders hebben hun dekbok in een afgesloten ruimte staan met een stal erbij of in de buurt met een schouwmerrie. Daarnaast heb je denk ik een voorplantingscursus of opleiding nodig. Dan moet je denk ik geregistreerd hengstenhouder worden. En zul je certificering nodig hebben.

Dit. Dit mag niet zomaar, moet aan allerlei hygienevoordschriften voldoen.

_San87_

Re: Beginnen met een dekbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 19:28

Je moet een gecertificeerd station worden, de dekbok staat in een aparte ruimte waar ook een schouwmerrie veilig kan staan, aangesloten aan de ruimte met dekbok heb je een (klein) laboratorium nodig om het sperma te onderzoeken, testen, verwerken en op te slaan.

Particulier totaal oninteressant.