2027 verwacht Gelders x ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eddie_L_

2027 verwacht Gelders x ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:09

Hii allemaal!

Bijna 6 jaar geleden heb ik mijn lieve Gelderse merrie als 2 jarige gekocht bij haar fokker.

Tijdens die 6 jaar hebben we alles samen gedaan en heel veel bereikt. Van de eerste keer hoefjes uitkrabben tot een oefenparcours en zonder zadel en hoofdstel rijden <3

Nu ze 8 jaar is wil ik graag een veulen met haar fokken.
Mijn doel: Een opvolger voor mijn lieve Ices <3

Maar dan komt nu toch echt de moeilijkste keuze... Welke hengst gaat het worden? *D

Eerst wat informatie over mijn topper :o Met wat punten waar ik gek van ben en punten die ik hoop te kunnen verbeteren.

Naam: Ices (Narcis)
Afstamming: Gloriant x Victory
Ras: KWPN Gelders paard
Stokmaat: 1.62m
Wat we doen: Alles! Springen, crossen, bosritten, zonder en met zadel, zonder en met hoofdstel, vrijheidsdressuur, achterste voren en onderste boven :):)
Karakter:
+ Onwijs lief
+ Dol op aandacht, staat graag(!) in de spotlight (snel jaloers wanneer een ander paard ook aandacht krijgt)
+ Heel meewerkend (wil zichzelf graag uitsloven)
+ Zet haar beste beentje voor en heeft nog nooit een voet verkeerd opgetild (niet in de omgang en ook niet onder het zadel)
- Snel wat nerveus en af en toe een hittepetit (echt een dametje xd)
Bouw:
+ Mooi sprekend hoofd
+ Sterk achterbeen
+ Ontzettend gespierd en bouwt makkelijk bespiering op
+ Rechte benen
- Iets wat korte beentjes
- Iets brede Gelderse bouw
Beweging:
+ Mooie ruime stap
+ Krachtige draf
+ Springt met gemak en kracht
- Galop is iets kort
- Mag iets meer soeplesse

Mijn doel:
Hopelijk een gaaf nuchter allround crosspaard te fokken met lekker veel energie en werkwilligheid. Een open lief en eerlijk paard. Mooie ruime galop en sprong. Hopelijk een stokmaat tussen 162-170m.
Geen bruine. Nee een goed paard heeft geen kleur. Mee eens, mar er zijn meer dan genoeg fantastische paarden om uit te kiezen zonder dat er een bruine uit komt. (Ik heb Ices laten testen op genetica en met een zwarte hengst kan er geen bruin uitkomen, alleen vos of zwart)

Mijn eerste keuze was om bij het Gelders paard te blijven. Dat aanbod is niet enorm groot, maar er zitten zeker leuke hengsten bij.
Hengsten die mij aanspreken zijn:
- Edmundo
- Ojee-B
- Odin
- Floris BS

Wat ik jammer vind van de Gelderse hengsten is dat ze enorm veelzijdig door de keuring moeten, maar er bij de nakomelingen weinig bekend is over het springvermogen.
Edmundo heeft enorm leuke veelzijdige nakomelingen, geeft grote paarden en ook wat stevige nakomelingen. Mijn twijfel is of er dan niet te veel body is icm met mijn merrie.
Ojee-B helemaal fan van! Eerlijk gezegd een kopie van mijn merrie. Kwa karakter en uiterlijk. Maar hij is zelf maar 1.63 en ik twijfel of het veulen dan groot genoeg wordt. En kwa springen weet ik niet of hij kan bijdragen aan verbetering. Souplesse zeker, maar Ices is al behoorlijk gespierd en zijn nakomelingen ook.
Afbeelding

Na een tip van een Gelderse fokker ben ik ook eens verder gaan kijken.
Een hengsten houderij die al langer in mijn hoofd spookt is HS Meijer. Ik ben enorm fan van Krem en Mc Jonnas en ze hebben nu een interessante hengst staan waar ook wat springbloed (Kannan) achter zit.
Dit is President Perry. Een perlino hengst waarbij er kans is op een palomino of een valk.

Nog iets verder gekeken en zo ben ik ook naar wat andere type hengsten gaan kijken waaronder springgefokt, maar ook bijvoorbeeld dressuurgefokt, tuigpaarden en zelfs naar eventing hengsten.

Och wat een keuze is er zeg!

Mijn oog is nu gevallen op:
- President Perry
- Edmundo
- Ojee-B
- Vanilla Ice de Temuse
- L'Avenir
- Macho

Lekker afwisselende selectie om het makkelijker te maken :j

Ik ben enorm benieuwd hoe hebben jullie de keuze gemaakt. Deel vooral je tips en tricks hihi.

Uiteindelijk moet je een knoop doorhakken en voor een hengst gaan.
Ik ben al bij een paar hengsten geweest en ik wil zoiezo nog bij de hengsten gaan kijken.

Hieronder nog een paar fotos van mij topper <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Bowien en Ices
Laatst bijgewerkt door Eddie_L_ op Gisteren, 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:27

Ik heb een nakomeling nu van dit jaar 2 jaar van Edmundo x springpaard. Wel ingeschreven in gelderslijn maar kon dan ook voor kiezen bij springpaarden in te schrijven.
Mooi groot grof veulen, hebben nog niks ermee gedaan want loopt in opfok.

Haar half broer hebben we ook uit de zelfde moederlijn gefokt maar dan met goedhart bk. Ook een groot sterk veulen met een kleurtje. Deze wel ingeschreven bij springpaarden.

Nu fokt onze merrie wat “ouderwets” door in hals/hoofd en borst en hebben alle veulens dit. Ook het andere veulen met alleen springbloed x springbloed de kap, hals en grove kaken vanuit moeders geërfd.

Ik zou er gewoon een springpaard opzetten als je richting eventing wilt fokken. Maar ik hou van gokjes.

Goedhart nakomeling 1,5 maand oud.
Afbeelding

Edmundo nakomeling 2/3 weken oud.
Afbeelding

Moeder, halfbroer (spring x spring ) en Edmundo nak. Paar weekjes oud
Afbeelding

Edmundo nakomeling 2,5 maand ongeveer.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op Gisteren, 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Leuke merrie!

Omdat je fan bent van Ojee, zou ik eens kijken naar zijn aangewezen zoon Tobias:
https://www.facebook.com/KWPN.nl/videos ... 898108661/

Ojee B x Floris is de afstamming en imo een nog betere hengst dan Ojee. Met Floris er achter heb je Negro en Elegant bloed. Beide konden ook goed springen en springpaarden geven.

Omdat er tuigpaarden bloed achter je merrie zit zou ik niet fokken met een hengst met tuigpaarden bloed zoals Edmundo. Dat gaat geen betere springpaarden geven. Als je echt een eventer wilt fokken dan is het zinvol om bloed (Engels volbloed) toe te voegen maar ik denk persoonlijk dat dit zonde is en dat het veel interessanter is om hier een leuke allround Gelderse uit te fokken.

Aanvulling: de moeder van jouw paard heeft twee internationale menpaarden gegeven en Z dressuur NL menpaard. Er zitten weinig springgenen in de moederlijn. Als je echt een eventer wilt dan is het wellicht beter om er een te kopen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op Gisteren, 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: 2027 verwacht Gelders x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Ik zou richting gelders, spring of dressuur blijven. Met wat je zegt, richting eventing, zou ik spring kiezen.
En dan niet tweederangs hengsten van meijer.. maar eerder richting nijhof of vdl etc. Oftewel geen aes gekeurde hengsten, maar kwpn of Duitse stamboeken, zangersheide etc.

De hengsten shows komen er echt net aan deze en volgende maand. Ga daar vooral kijken!

Tijn8

Re: 2027 verwacht Gelders x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Hoi Bowien,
Wat leuk dat je wilt gaan fokken.
Ik zit een beetje met een vergelijkbaar ding. Wil met mijn Gelderse merrie (wel meer springbloed dan jouw Ices) ook een leuk veelzijdig veulentje.
Zelf kijk ik op dit moment erg naar New Pleasure. Kijk ook eens naar hem.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:00

Spaansepony schreef:
Ik heb een nakomeling nu van dit jaar 2 jaar van Edmundo x springpaard. Wel ingeschreven in gelderslijn maar kon dan ook voor kiezen bij springpaarden in te schrijven.

Haar half broer hebben we ook uit de zelfde moederlijn gefokt maar dan met goedhart bk. Ook een groot sterk veulen met een kleurtje. Deze wel ingeschreven bij springpaarden.

Nu fokt onze merrie wat “ouderwets” door in hals/hoofd en borst en hebben alle veulens dit. Ook het andere veulen met alleen springbloed x springbloed de kap, hals en grove kaken vanuit moeders geërfd.

Ik zou er gewoon een springpaard opzetten als je richting eventing wilt fokken. Maar ik hou van gokjes.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een knappe veulens!
Wat is voor jou de reden geweest dat je de nakomeling van Edmundo ingeschreven hebt bij het Gelders en die van Goedhart bij het springen? Zie je een groot verschil in beweging en bouw?

Kwa springhengsten vind ik het zelf een lastige keuze. Er zijn er enorm veel, maar zelf heb ik er niet veel kennis van.
Ik ben van plan om bij Ojee-B te gaan kijken bij Stal van Vliet. Dus hopelijk krijg ik daar wat meer informatie over een geschikte match.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:01

Je kan alle hengsten houders mailen of bellen over een keuze.
Daarnaast op die shows veel info opdoen.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:05

Elisa2 schreef:
Leuke merrie!

Omdat je fan bent van Ojee, zou ik eens kijken naar zijn aangewezen zoon Tobias:

Ojee B x Floris is de afstamming en imo een nog betere hengst dan Ojee. Met Floris er achter heb je Negro en Elegant bloed. Beide konden ook goed springen en springpaarden geven.

Omdat er tuigpaarden bloed achter je merrie zit zou ik niet fokken met een hengst met tuigpaarden bloed zoals Edmundo. Dat gaat geen betere springpaarden geven. Als je echt een eventer wilt fokken dan is het zinvol om bloed (Engels volbloed) toe te voegen maar ik denk persoonlijk dat dit zonde is en dat het veel interessanter is om hier een leuke allround Gelderse uit te fokken.

Aanvulling: de moeder van jouw paard heeft twee internationale menpaarden gegeven en Z dressuur NL menpaard. Er zitten weinig springgenen in de moederlijn. Als je echt een eventer wilt dan is het wellicht beter om er een te kopen.

Jaa Tobias is echt een droompaard!
Ik ben heel benieuwd naar hem op de hengstenshow 17 april.
Ik ben verliefd geworden op Ojee B tijdens de hengstenshow een paar jaar terug waarbij hij over vuur sprong. Fantastisch!

Mijn voornaamste doel is een veelzijdig paard, dressuur, springen en enthousiast in een cross.
Ik ben bewust dat er achter de merrie lijn weinig springbloed zit en wil het springvermogen van mijn merrie koesteren en hopelijk iets verbeteren.

Ik ben zelf niet goed thuis in de springhengsten. De spring gefokte paarden die wel eens hier op stal voorbij komen zijn allemaal heethoofden met enorm veel bloed en niet altijd eerlijk (steigeren en lelijk bokken). Dus ik sta zeker open voor informatie over een springhengst met goed karakter.
Ik wil binnenkort bij Ojee B langs bij Stal van Vliet. Ik denk een goede start om meer informatie te winnen over een goed match.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:10

Cioccolato schreef:
Ik zou richting gelders, spring of dressuur blijven. Met wat je zegt, richting eventing, zou ik spring kiezen.
En dan niet tweederangs hengsten van meijer.. maar eerder richting nijhof of vdl etc. Oftewel geen aes gekeurde hengsten, maar kwpn of Duitse stamboeken, zangersheide etc.

De hengsten shows komen er echt net aan deze en volgende maand. Ga daar vooral kijken!

De hengstenshows staan in mijn agenda, onwijs leuk om er mee bezig te zijn en meer te leren over bepaalde lijnen en keuzes die fokkers maken.

Ik ben heel erg benieuwd waarom jouw voorkeur zou gaan naar een KWPN of Duits stamboek ipv een aes gekeurde hengst.
Ben je misschien bekend met het zangersheide? Daar had ik ook een paar interessante hengsten gezien. Maar ik kom zelf uit de tuigpaarden en ben zelf nog niet goed bekend met de springhengsten.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:13

Tijn8 schreef:
Hoi Bowien,
Wat leuk dat je wilt gaan fokken.
Ik zit een beetje met een vergelijkbaar ding. Wil met mijn Gelderse merrie (wel meer springbloed dan jouw Ices) ook een leuk veelzijdig veulentje.
Zelf kijk ik op dit moment erg naar New Pleasure. Kijk ook eens naar hem.

Ohhh wat leuk dat je ook een veulen wil gaan fokken! Met Katoo?
Wat is de keuze geweest dat je voor New Pleasure gaat?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Eddie_L_ schreef:
Spaansepony schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een knappe veulens!
Wat is voor jou de reden geweest dat je de nakomeling van Edmundo ingeschreven hebt bij het Gelders en die van Goedhart bij het springen? Zie je een groot verschil in beweging en bouw?

Kwa springhengsten vind ik het zelf een lastige keuze. Er zijn er enorm veel, maar zelf heb ik er niet veel kennis van.
Ik ben van plan om bij Ojee-B te gaan kijken bij Stal van Vliet. Dus hopelijk krijg ik daar wat meer informatie over een geschikte match.

Die van goedhart is wat ronder gebouwd en de edmundo wat geblokter en langer in de rug lijn.
En net wat jezelf zegt ze moeten best een hoop presenteren bij Gelders stamboek. Springers is makkelijker voor keuringen.

Het is nog niet te vergelijken hoe ze bewegingen. Ik heb het Edmundo veulen al een tijd niet zien lopen. En de ander van bk die staat ook weer op een andere locatie.

Ik zou als je echt meer richting het springen wilt fokken er een springpaard opzetten.
Ik heb bewust Gelders erop gezet omdat deze makkelijker en koeler in hun koppie zijn dan de springers vaak. Moeder is erg heet onder het zadel.
Maargoed dat zegt niks, want de springer x springer uit dezelfde moederlijn is een “sukkeltje” eerste klas en daar kan werkelijk iedereen opstappen. Nou zit daar wel oud bloed op.

Dus kortom fokken blijft gokken.

Je kan gerust eens Marcel berichten die helpt je vast en zeker graag met een goede hengstenkeuze te maken voor je merrie.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Ohhh wat leuk dat je ook een veulen wil gaan fokken! Met Katoo?
Wat is de keuze geweest dat je voor New Pleasure gaat?[/quote]

Ja inderdaad met Katoo.
Ik wil graag een vos en van springruiters begreep ik dat New Pleasure een heel fijn karakter heeft en dat lijken de nakomelingen ook te hebben. Ik kijk naar springhengsten omdat ik vind dat de Gelderse hengsten over het algemeen niet goed genoeg kunnen springen , die fokkerij lijkt meer richting dressuur te gaan de laatste jaren. Er is een paar jaar geleden wel eens beter springende hengst goedgekeurd maar die is te nauw verwant aan Katoo.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Eddie_L_ schreef:
Cioccolato schreef:

De hengstenshows staan in mijn agenda, onwijs leuk om er mee bezig te zijn en meer te leren over bepaalde lijnen en keuzes die fokkers maken.

Ik ben heel erg benieuwd waarom jouw voorkeur zou gaan naar een KWPN of Duits stamboek ipv een aes gekeurde hengst.
Ben je misschien bekend met het zangersheide? Daar had ik ook een paar interessante hengsten gezien. Maar ik kom zelf uit de tuigpaarden en ben zelf nog niet goed bekend met de springhengsten.

Omdat daar veel meer kwaliteit zit.
Zangersheide valt ook onder betere kwaliteit.
En daarin zitten bloed gefokte maar ook wel iets minder bloed gefokte hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Eddie_L_ schreef:
Elisa2 schreef:
Leuke merrie!

Jaa Tobias is echt een droompaard!
Ik ben heel benieuwd naar hem op de hengstenshow 17 april.
Ik ben verliefd geworden op Ojee B tijdens de hengstenshow een paar jaar terug waarbij hij over vuur sprong. Fantastisch!

Mijn voornaamste doel is een veelzijdig paard, dressuur, springen en enthousiast in een cross.
Ik ben bewust dat er achter de merrie lijn weinig springbloed zit en wil het springvermogen van mijn merrie koesteren en hopelijk iets verbeteren.

Ik ben zelf niet goed thuis in de springhengsten. De spring gefokte paarden die wel eens hier op stal voorbij komen zijn allemaal heethoofden met enorm veel bloed en niet altijd eerlijk (steigeren en lelijk bokken). Dus ik sta zeker open voor informatie over een springhengst met goed karakter.
Ik wil binnenkort bij Ojee B langs bij Stal van Vliet. Ik denk een goede start om meer informatie te winnen over een goed match.

Het klinkt alsof je er goed over nadenkt in ieder geval en je goed verdiept. :) Ik snap het wel, ik ben ook fan van Ojee. Vindt het een erg fijne hengst. Qua doel zou ik lekker bij de Geldersen blijven.

Je zou ook nog bij het KGPS kunnen kijken, al weet ik niet of de hengsten daar ook getest worden op springvermogen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

ik denk dat met een (klassieke) springer je een paard kunt fokken die dicht bij je gebruikswensen ligt
In de moederlijn van rhodium (dus achter Lacorna), zit Ramiro Z, dat is een super spring vererver,
en in haar eigen lijn komt waterman 2x, die stond bij mijn springkanon van een gelderse ook op het papier.
ik ben hier ook nog niet super geleerd in, maar dat deze merrie een leuk rondje kan springen ben ik niet super verbaasd over, en als je die genen weet te targeten... Ik ben zelf niet genoeg in thuis nog, om echt een hengst aan te wijzen, maar met deze info naar een (spring)hengstenhouder stappen zou je misschien wel eens verder kunnen helpen.

denk dat je bij KGPS wel gaat inleveren op atletisch vermogen (qua springen)

krijg je met Ojee B niet een beetje veel Ahoy in het papier?