Bijna 6 jaar geleden heb ik mijn lieve Gelderse merrie als 2 jarige gekocht bij haar fokker.
Tijdens die 6 jaar hebben we alles samen gedaan en heel veel bereikt. Van de eerste keer hoefjes uitkrabben tot een oefenparcours en zonder zadel en hoofdstel rijden
Nu ze 8 jaar is wil ik graag een veulen met haar fokken.
Mijn doel: Een opvolger voor mijn lieve Ices
Maar dan komt nu toch echt de moeilijkste keuze... Welke hengst gaat het worden?
Eerst wat informatie over mijn topper
Met wat punten waar ik gek van ben en punten die ik hoop te kunnen verbeteren. Naam: Ices (Narcis)
Afstamming: Gloriant x Victory
Ras: KWPN Gelders paard
Stokmaat: 1.62m
Wat we doen: Alles! Springen, crossen, bosritten, zonder en met zadel, zonder en met hoofdstel, vrijheidsdressuur, achterste voren en onderste boven
Karakter:
+ Onwijs lief
+ Dol op aandacht, staat graag(!) in de spotlight (snel jaloers wanneer een ander paard ook aandacht krijgt)
+ Heel meewerkend (wil zichzelf graag uitsloven)
+ Zet haar beste beentje voor en heeft nog nooit een voet verkeerd opgetild (niet in de omgang en ook niet onder het zadel)
- Snel wat nerveus en af en toe een hittepetit (echt een dametje xd)
Bouw:
+ Mooi sprekend hoofd
+ Sterk achterbeen
+ Ontzettend gespierd en bouwt makkelijk bespiering op
+ Rechte benen
- Iets wat korte beentjes
- Iets brede Gelderse bouw
Beweging:
+ Mooie ruime stap
+ Krachtige draf
+ Springt met gemak en kracht
- Galop is iets kort
- Mag iets meer soeplesse
Mijn doel:
Hopelijk een gaaf nuchter allround crosspaard te fokken met lekker veel energie en werkwilligheid. Een open lief en eerlijk paard. Mooie ruime galop en sprong. Hopelijk een stokmaat tussen 162-170m.
Geen bruine. Nee een goed paard heeft geen kleur. Mee eens, mar er zijn meer dan genoeg fantastische paarden om uit te kiezen zonder dat er een bruine uit komt. (Ik heb Ices laten testen op genetica en met een zwarte hengst kan er geen bruin uitkomen, alleen vos of zwart)
Mijn eerste keuze was om bij het Gelders paard te blijven. Dat aanbod is niet enorm groot, maar er zitten zeker leuke hengsten bij.
Hengsten die mij aanspreken zijn:
- Edmundo
- Ojee-B
- Odin
- Floris BS
Wat ik jammer vind van de Gelderse hengsten is dat ze enorm veelzijdig door de keuring moeten, maar er bij de nakomelingen weinig bekend is over het springvermogen.
Edmundo heeft enorm leuke veelzijdige nakomelingen, geeft grote paarden en ook wat stevige nakomelingen. Mijn twijfel is of er dan niet te veel body is icm met mijn merrie.
Ojee-B helemaal fan van! Eerlijk gezegd een kopie van mijn merrie. Kwa karakter en uiterlijk. Maar hij is zelf maar 1.63 en ik twijfel of het veulen dan groot genoeg wordt. En kwa springen weet ik niet of hij kan bijdragen aan verbetering. Souplesse zeker, maar Ices is al behoorlijk gespierd en zijn nakomelingen ook.

Na een tip van een Gelderse fokker ben ik ook eens verder gaan kijken.
Een hengsten houderij die al langer in mijn hoofd spookt is HS Meijer. Ik ben enorm fan van Krem en Mc Jonnas en ze hebben nu een interessante hengst staan waar ook wat springbloed (Kannan) achter zit.
Dit is President Perry. Een perlino hengst waarbij er kans is op een palomino of een valk.
Nog iets verder gekeken en zo ben ik ook naar wat andere type hengsten gaan kijken waaronder springgefokt, maar ook bijvoorbeeld dressuurgefokt, tuigpaarden en zelfs naar eventing hengsten.
Och wat een keuze is er zeg!
Mijn oog is nu gevallen op:
- President Perry
- Edmundo
- Ojee-B
- Vanilla Ice de Temuse
- L'Avenir
- Macho
Lekker afwisselende selectie om het makkelijker te maken
Ik ben enorm benieuwd hoe hebben jullie de keuze gemaakt. Deel vooral je tips en tricks hihi.
Uiteindelijk moet je een knoop doorhakken en voor een hengst gaan.
Ik ben al bij een paar hengsten geweest en ik wil zoiezo nog bij de hengsten gaan kijken.
Hieronder nog een paar fotos van mij topper

Groetjes Bowien en Ices

Ik snap het wel, ik ben ook fan van Ojee. Vindt het een erg fijne hengst. Qua doel zou ik lekker bij de Geldersen blijven.