Wat zouden de kleurgenen achter mijn merrie zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_Jolene

Wat zouden de kleurgenen achter mijn merrie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 23:13

Hai allemaal!
Ik ben in bezit van een 3 jarige haflinger x arabofries. Schat van een paard. Maar ik vroeg mij af wat haar genetische opmaak zou kunnen zijn? Ik heb haar nu 2 jaar en ze verkleurd vaak. Van een levervos grauwige tint tot knal oranje. In de zomer heeft ze ook donkere gewrichten en vlekjes/streepjes op haar billen en benen, maar altijd fel blonde sokjes en blondje plukjes in haar manen en staart. Maar in de winter ziet ze er wel echt uit als een vos. Zou haar vader dan toch vosfactor dragen? Of is ze bruin met een vos tint? En kan ik haar zweetvos noemen of is ze daar niet duidelijk blond genoeg voor? Ik ben heel nieuwschierig en zal wss ooit wel een test uitvoeren, maar ik ben benieuwd wat jullie denken?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:36

Dit is overduidelijk een vos, wat maakt dat je denkt dat ze bruin is? Op de foto's zie ik namelijk geen enkel kenmerk/zwarte punten.

Arabofriezen voeren arabisch bloed, dus zijn niet per definitie vosfactor vrij. Deze vader was dat dus niet (of het is niet de vader), haflingers geven natuurlijk altijd vosfactor mee.

Lisa_Jolene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:42

mooney schreef:
Dit is overduidelijk een vos, wat maakt dat je denkt dat ze bruin is? Op de foto's zie ik namelijk geen enkel kenmerk/zwarte punten.

Arabofriezen voeren arabisch bloed, dus zijn niet per definitie vosfactor vrij. Deze vader was dat dus niet (of het is niet de vader), haflingers geven natuurlijk altijd vosfactor mee.

Ik dacht inderdaad al dat ze vos was. Maar omdat ik niet zeker wist of vader een vosfactor heeft en ze donkere gewrichten heeft die in de zomer echt donker zijn, twijfelde ik een beetje of haar voetjes dan niet een aftekening konden zijn en ze gewoon een rare tint bruin is... Ook omdat ze veel donkere plukken in haar manen heeft en donkere vlekjes en haren heeft in haar zomervacht. 1 van haar volle broers was ook een soort koperachtig bruin, maar wel duidelijke zwarte benen en manen die een bruin paard heeft. Waarschijnlijk een gevalletje blindstaren en een twijfelaar zijn van mijn kant haha.

Dennis

Re: Wat zouden de kleurgenen achter mijn merrie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Een bruine heeft zwarte benen, zwarte staart en zwarte manen.
Dat heeft deze allemaal niet, dus is het een vos.

Zoals Mooney zegt, een arabo fries hoeft niet vos factor vrij te zijn. En als je die met een haflinger = vos kruist heb je dan prima kans op een vos.