Steeds meer begint het toch te kriebelen om uit mijn merrie (Valdez x Jetset D) een veulentje te fokken. Het is een ontzettend lieve merrie, ze heeft al een veulentje gehad en blijkt een super moeder te zijn.
Ik ben al enkele jaren aan het twijfelen om ze te laten dekken maar door een recente gebeurtenis (moeten laten inslapen van mijn lieve ruin), ben ik toch gaan beseffen dat de tijd sneller kan gaan dan je denkt. Toch even een wake-up call dat het leven niet eeuwig is en dat je er nu moet uithalen wat er in zit.
Ik zoek een hengst die volgende zaken verbeterd:
- Souplesse in het lichaam: een hengst die dit echt doorfokt, het 'losgelatenheid' in het lichaam. Malin kan vrij snel stug worden. Ik wil meer een 'elastiekje'.
- een zeer goede stap. Opzich kan ze heel goed stappen maar bij spanning gaat de kwaliteit van de stap echt heel hard achteruit
- een ongecompliceerde, makkelijke hengst: Malin is een heel braaf dier, niet zo bang, maar kan heel scherp uit de hoek komen (Jazz?). Er mag meer nuchterheid inzitten voor mij. Vooral belangrijk dat de hengst een heel nuchter, makkelijk karakter doorfokt.
- klein & fijn doorfokken (ik ben zelf maar klein en fijn van stuk, Malin is ruim 1.70m en behoorlijk aan de maat qua lichaamsbouw) - geen megakastelen of reuzen doorfokken, mag echt een typisch damespaardje uitkomen voor mij.
- het achterbeen mag krachtiger zijn, zou meer mogen afzetten van de grond
Linkje horsetelex: https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 1910/malin
vader Valdez: https://www.youtube.com/watch?v=sfteEaRutms
Ik weet nog niet goed waar ik vooral op wil inzetten: kiezen is tussen een lichtvoetige hengst met veel souplesse of een die kracht en afdruk kan geven?
Hengsten die nu op het lijstje staan zijn:
- Extreme US
- Escamillo of Omar Sharif
- McLaren
- For Ferrero
- Dante US
- Florida TN

Ik hoor graag bij jullie welke hengst jullie het beste vinden passen, mag uit het lijstje komen maar zeker ook andere suggesties!
Belangrijkste punten: braaf karakter, klein, goed achterbeen
Dankjewel!