[VOLG] Hoeve Noordenwind topic '26: 4 dressuurgefokte veulens verwacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

[VOLG] Hoeve Noordenwind topic '26: 4 dressuurgefokte veulens verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:49

~~~

Het veulenseizoen van 2026 staat voor de deur, dus hoog tijd voor het...

Hoeve Noordenwind veulentopic 2026

Een kort voorstel rondje:

Samen met mijn man heb ik een kleinschalige dressuurstal en fokkerij in Oud Gastel, Noord-Brabant, genaamd ‘Hoeve Noordenwind’.
In 2018 fokte ik mijn eerste veulen, een hobby die al snel uit de hand liep en steeds serieuzer werd.
Inmiddels fokken we met vier verschillende stammen, waarbij we telkens een zo goed mogelijke match proberen te vinden voor onze merries.
Onze speerpunten zijn een fijn karakter, gezondheid en een functioneel lichaamsgebruik.

Een korte terugblik op vorig jaar:

In 2025 hebben wij twee hele fijne veulens mogen verwelkomen.
Een zwart hengstveulen met de naam Victory Dance NW een Pitch Perfect nakomeling,
in combinatie met onze nieuwste Grand Galaxy Win merrie Playa de la Victoria.
Dit was het eerste veulen van deze merrie, maar de jonge Playa is een geboren moeder.
Vic is eind vorig seizoen verkocht en heeft een superfijn nieuw plekje.

Kersverse elite merrie Efeera kreeg een heel wijs en lief merrieveulen genaamd Virginia Gold NW, een Mauro Turfhorst.
'Ginny' houden we voorlopig aan om eventueel de lijn mee voort te zetten.

Topic Victory Dance NW:
[FA] Zwart hengstveulen Victory Dance NW (v. Pitch Perfect) 1 week oud
Topic Virginia Gold NW:
[FA] Prachtig vosje Virginia Gold NW (v. Mauro Turfhorst) 1 week oud

Ook hebben we een heel vruchtbaar keuring seizoen gehad.
Ruby Rose NW, het eerste merrieveulen uit Efeera, ontving tijdens de stamboekkeuring haar sterpredikaat.
Maar ook haar moeder kreeg een prachtige waardering;
op de Centrale keuring in Delft werd Efeera op 16-jarige leeftijd en met een veulen aan de voet elite!
Wat het extra bijzonder maakte is dat we beide merries zelf klaargemaakt hebben voor de keuring.
Ruby hebben we zelfs gefokt, opgefokt, klaargemaakt en voorgebracht.
We willen graag handiger worden ik het keuringsklaar maken zodat we onze paarden,
om ze zo naar onze maatstaven te kunnen voorbereiden op keuringen.
Na veel observeren, is ervaring opdoen de manier om hierin te verbeteren.
Dat het zich dan gelijk zo uitbetaald is natuurlijk erg gaaf!

~~~

Het seizoen van 2026 gaat ook een bijzondere worden.
Niet alleen verwachten we maar liefst vier veulens dit jaar,
ook gebruiken we voor het eerst een zelfgefokte merrie en hebben we in de zomer dus hopelijk drie generaties in de wei lopen.

Mag ik je voorstellen, onze merries en de gekozen hengsten:

Playa de la Victoria
Grand Galaxy Win x elite sport v. Idocus x keur prestatie v. Lester
2020
1,71 m

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Playa is een grootramige, langgelijnde merrie met een mooi front en veel techniek in de benen.
Ze komt voort uit de combinatie Grand Galaxy Win x Idocus x Jester, wat haar voor de fokkerij uiterst interessant maakt.
Helaas kan ze waarschijnlijk zelf de sport niet in door een zware blessure die ze op heeft gelopen in de opfok. Gelukkig ondervindt ze hier geen last van als fokmerrie en past moederschap haar helemaal.

Verbeterpunten zijn schouderligging (ze heeft een stijlere schouder) en haar beenwerk (wat fijntjes).
Verder nemen wij bij de hengstenkeuze karakter en gezondheid mee, zoals we dat bij al onze merries doen.
Haar pluspunten zijn haar beentechniek en buiging in de gewrichten, waarbij ze een sterk achterbeen toont.

Afbeelding

Zoals je ziet heeft Playa een zeer interessante moederlijn.
Haar moeder Victoria liep succesvol internationaal Grand Prix en ook Playa's oudste halfzus (v. Tuschinski) liep Zware Tour.
Met ouder bloed verder terug, denk ik dat het een hele solide merrie is om deze lijn mee uit te bouwen.

Playa heeft ons dit jaar haar eerste veulen gegeven van:
♂ 2025: Victory Dance NW (v. Pitch Perfect) (verkocht)

Gedekt door:
Kyton
Ferguson x Ferro x Weyden
2015
1,69 m
KWPN en Oldenburg goedgekeurd
Internationaal Grand Prix

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kyton is de eerste goedgekeurde zoon van de goed fokkende en helaas te vroeg overleden Ferguson.
Zijn keur preferente moeder Wilbria is een opvallende, correct gebouwde merrie die naast Kyton al 9 predicaat nakomelingen bracht.
Overgrootvader Weyden is als vererver minder bekend, maar de Hannoveraan deed het in de sport misschien nog wel beter dan Ferro.
Op de Olympische Spelen van Atlanta won Weyden met Sven Rothenberger individueel brons en zilver met het Nederlandse team.
Grootmoeder Silbria is de halfzus van Olymbria, de moeder van de hengst Don Olymbrio.
Een prachtig gefokte hengst dus!

Ook al is Playa's Pitch Perfect zoon echt een plaatje met fijne bewegingen, heb ik bewust voor een ander type hengst gekozen.
Een hengst met body en veel bot, met een flinke scheut Duits bloed.
Hoe Playa fokt is na één veulen natuurlijk nog lastig te zeggen,
maar ik hoop dat ik volgend jaar met deze combinatie wat meer informatie heb.
Daarnaast denk ik dat Kyton onder Emmelie Scholtens echt zal excelleren op het hoogste niveau.

~~~

Diwanda elite ibop prok
~ Florencio I x elite prestatie sport v. Flemmingh x ster preferent prestatie v. Ferro
2008
1,64 m
Z1 dressuur

Afbeelding

Afbeelding

'Deja', zoals we haar op stal noemen, is een merrie met veel uitstraling en een heel zachtaardig karakter.
Ze heeft een sprekend hoofd en laat in beweging veel lossigheid en lichaamsgebruik zien,
waarbij ze het achterbeen goed buigt en onderbrengt.
Haar galoppade is haar beste gang. Hiervoor scoorde ze op de Ibop ook een 8,5, net als voor rijdbaarheid.
Op de pinken te rijden, een droom aanleuning, intelligent en op de juiste manier gevoelig.

Bij het kiezen van een hengst moet ik letten op voldoende rechthoeksmodel, maat en formaat.
Daarnaast is het belangrijk dat de hengst voldoende bot vererft en goede verbindingen heeft in de rug,
dit omdat met Flemmingh achterin ik wil voorkomen dat het verloop van de lendenen minder is.
Uiteraard blijven goede gezondheid en een fijn karakter belangrijke eigenschappen die de hengst moet hebben.

Afbeelding

Deja komt uit een predikaatrijke stam met veel sport.
Uit deze Wanda-stam komt een hele rits aan internationale sportpaarden, zowel dressuur als springen.
Enkele namen zijn Nicky (internationaal 1.60 springen), Revelation (internationaal Lichte Tour in Amerika), Google (internationaal GP in Polen) en aangewezen KWPN hengst Imperio (internationaal GP met Juliette Ramel).

Deja heeft ons eerder al fijne veulens gegeven van:
♂ 2019: Obsidian NW (v. Ebony) - overleden
♀ 2021: Rise And Shine NW (D-OC STB-EXT v. Desperado) - in ons bezit
♀ 2022: Safe Haven NW (D-OC v. Expression) - verkocht
♂ 2023: Tokyo Bay NW (v. Livius) - in ons bezit

Gedekt door:
Roman Empire
Romanov x Sir Sinclair x Cabochon
2020
1,75 m
Oldenburg goedgekeurd
Reserve kampioen VSN, Pavo Cup & Subli Cup 2024

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roman Empire is een imponerende hengst met een interessante pedigree.
Zijn moeder Zolena bracht al vier goedgekeurde hengsten.
Het is een goed ontwikkelde en sterk gemodelleerde hengst met laag verwantschap.
Daarnaast is het een heel lief dier die zich fijn laat rijden.
Zijn volle broer Red Viper won in 2024 en 2025 goud op het WK jonge dressuurpaarden.
Roman Empire beweegt met veel balans, een goede ruimte en een opvallend voorbeengebruik.
Ik hoop dat Roman Empire maat en formaat gaat toevoegen, met een imposant front.

~~~

Ruby Rose NW ster prok D-OC
Desperado x elite sport prok v. Zjengis Khan x Montecristo
2021
1,72 m
zadelmak

Afbeelding

Afbeelding

Ruby is de eerste dochter van Efeera, onze fokmerrie waar het allemaal mee begonnen is.
Het is een grootramige merrie met een evenwichtig model en een mooie voorhand.
Ze heeft drie sterke gangen en met name in galop toont ze veel balans.
Destijds heb ik Desperado gekozen voor Eef omdat ik de romprichting en het fundament wilde verbeteren.
Ook hoopte ik op een sterkere galop met meer bergopwaartse tendens.
Op al die punten is Ruby dan ook zeker beter dan haar moeder, een geslaagde combinatie dus!
Wat ik in de volgende generatie wil verbeteren zijn de verbindingen in de rug en ook wil ik wat ras toevoegen.
Daarnaast let ik op de bloed spreiding.

Ruby is een hele lieve merrie die heel graag haar best doet.
Ze is scherp op kleine hulpen met veel zelfhouding, met een fijne aanleuning en is niet kijkerig.
Als ze nog wat meer vertrouwen krijgt onder het zadel, wordt dit een heel fijn paard.
Voor nu is ze met zwangerschapsverlof.

Gedekt door:
McLaren OLD
Morricone I x Sir Donnerhall I x Akzent II
2017
1,70m.
KWPN, Oldenburg, Westfalen, Rheinland, Hannover goedgekeurd
Winnaar hengstencompetitie L en M (2021 en 2022)
Succesvol internationaal Lichte Tour onder Dinja van Liere

Afbeelding

Afbeelding

McLaren, wie kent hem niet.
Eerlijk is eerlijk:
toen hij voor het eerst als dekhengst gepresenteerd werd en iedereen ermee wegliep, vond ik het maar een poppetje.
Een prachtig en lief paard, maar een vaderdier? Ik zag het nog niet gebeuren.
Gelukkig had ik het mis, want ik ben erg te spreken over zijn nakomelingen.
Niet alleen drukt hij zijn stempel wanneer het aankomt op model en ras, hij geeft ook nog eens hele fijne karakters.
Nu ik een merrie heb die wel een scheutje sjiek kan gebruiken, heb ik toch voor hem gekozen als eerste hengst voor Ruby.

de moderne McLaren stamt af van de Oldenburg kampioenshengst Morricone I en de staatspremie-merrie Samatha.
Samatha bracht naast McLaren nog twee Lichte Tour paarden en het Grand Prix paard Tokayer die in Amerika actief is.
Ook McLaren heeft al laten zien talent te hebben voor het hoge werk onder Dinja van Liere.

~~~

Efeera elite sport prok
Zjengis Khan x Montecristo x ster v. Nurprimus
2009
1,71 m
Z2 dressuur

Afbeelding

Afbeelding

Efeera is een lieve merrie met veel ijver en wil om het goed te doen.
Ze heeft drie correcte en bewerkbare basisgangen, een sterk achterbeen en een charmant voorbeen.
Daarnaast kan ze ook makkelijk tot dragen komen en heeft ze talent voor de zware oefeningen.
Ze heeft een mooi gevormde hals, een goede schoft en genoeg maat en formaat.
Verbeterpunten zijn fundament (kleine voeten, hoge verzenen).
Daarnaast let ik ook altijd wel op het verloop van de rug en de lengte van de koten bij haar.
Romprichting neem ik mee, maar de merrie geeft tot nu toe veulens die bergop lopen en kunnen zitten,
dus als het achterbeen een fractie lang is, vind ik dat geen ramp.
Ik kies liever geen grote hengsten meer, gezien ze groot en wat zwaarder fokt.

Afbeelding

Uit deze kleine stam komt o.a. de bij het KWPN goedgekeurde Ufo (Metall x El Corona x Nurprimus) voort.
Zelf geeft Efeera grootramige veulens met mooie modellen en veel uitstraling.

Efeera heeft ons eerder al fijne veulens gegeven van:
♂ 2018: North West Express NW (v. Expression) - verkocht
♂ 2020: Phoenix NW (v. Rubin Royal) - verkocht
♀ 2021: Ruby Rose NW (v. Desperado) - in ons bezit
♀ 2023: Tennessee River NW (v. Giano) - verkocht
♀ 2024: Utah Sundance NW (v. Mauro Turfhorst) - overleden
♀ 2025: Virginia Gold NW (v. Mauro Turfhorst) - in ons bezit

Gedekt door:
Real Dream
Dynamic Dream x Negro x Ulster
2021
1,71m.
KWPN goedgekeurd
3e plaats Pavo Cup 4-jarigen 2025, reserve-kampioen KWPN hengstencompetitie 2025/2026

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Real Dream was eigenlijk niet plan A.
Na een aantal pogingen met een andere hengst van Van Olst werd ik op dit paard gewezen.
We zaten op dat moment al begin augustus, dus ik wilde met Real Dream als alternatief het nog één keer proberen.
's Ochtends is hij op de bok gegaan en ‘s middags werd hij derde in de Pavo Cup.
Twintig dagen later bleek Eefje mooi drachtig.

Real Dream (v. Dynamic Dream) is een hoogbenige hengst met een goede rug/lendenen partij.
Hij beweegt met charmante manieren en kan extra galopperen en stappen.
Hij wordt gereden door Charlotte Fry en heeft indrukwekkend veel sport in het lijntje.
In zijn moederlijn zien we de voorlopig keur merrie Fivanny (v. Negro),
die ook de moeder is van de NRPS gekeurde hengst Love Just Mickey, die tevens Lichte tour loopt.
Grootmoeder Dolly bracht o.a. het bekende Grand Prix paard Just Mickey,
waar Tinne Vilhemson twee maal Zweeds kampioen mee werd.
Tijdens het EK in Hagen van 2005 droegen zij bij aan team brons.

~~~

Due-dates (Uitgaande van 335 dagen dracht)

Playa:
6 maart 2026
Deja:
20 maart 2026
Ruby:
3 juni 2026
Efeera:
4 juli 2026

Ik heb er onwijs veel zin in en duim voor 4 gezonde veulens en gezonde moeders dit seizoen!
De eerste komt al snel, dus we zijn volop met de voorbereidingen bezig.
In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden met updates en foto’s.
Natuurlijk sta ik open voor vragen en interessante fokkerij gesprekken.
Schroom niet om een berichtje te sturen!

Volgen jullie ons dit veulen seizoen?

~~~
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op Gisteren, 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [VOLG] Hoeve Noordenwind topic '26: 4 dressuurgefokte veulens verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

Wat een mooie combinaties zeg! <3
Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.

Is alles voor de verkoop?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:02

Bellatrix: Dankjewel! Helaas zijn ze alle 4 voor de verkoop ja, ongeacht of het hengsten of merries zijn. Met de steigende kosten en de moeilijke markt kunnen we het ons niet permitteren om aan te houden. Plus, ik heb er al veelsteveel :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

:')
Je wilt niet een merrie houden om een andere te vervangen? Of zijn de merries daar nog te jong voor?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:10

Van Eefje heb ik Ruby al, Playa en Ruby zijn nog jong. Deja moet ik nog even kijken, maar dat zou betekenen dat ik Deja zelf dan moet verkopen, en dat wil ik eigenlijk niet doen. De oudere merries mogen gewoon oud worden bij ons.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op Gisteren, 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Dat begrijp ik volkomen. :j

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:25

Niet zo zakelijk, en wellicht voor de ontwikkeling van onze fokkerij niet de meest wijze keuze, maar wij blijven erbij dat soms verkoop gewoon geen optie meer is. Ze hebben ons al die jaren zoveel gegeven, dan vindt ik niet niet eerlijk om ze met 17 a 18 jaar eruit te doen. Daarvoor heb ik ze echt te dichtbij staan. Als er een blijvend 5 sterren huisje op hun pad komt, is het wat anders, maar die zijn schaars of al druk bezet :D

Roco hebben we ook nog staan. - Hard afkloppen - maar die lijkt onsterfelijk. 29 jaar en staat nog steeds recht overeind te steigeren met de jonkies en is nog altijd even fris. Geen pijnstilling, geen speciaal voer, lekker 24/7 buiten met de jaarlingen en 2 jarigen. Op buitenrit houden de andere paarden hem niet bij :')

Dus ja, de oudjes mogen hier echt oud worden. Dat ben ik ze wel verschuldigd :+:

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Ik volg ook mee! :)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:06

Leuk, Shanna!

Playa zit op 328 dagen, dus het schiet aardig op. Ze is lekker bezig met het uier, maar als ik het zo bekijk denk ik dat ze netjes richting de datum gaat zitten.

Gister en vandaag haar stal aangepakt met de hogedruk reiniger, daarna flink geboend en ontsmet. Altijd weer even werk en niet mijn meest favoriete klusje zo eind februari, maar een schone kraamstal is toch wel zo hygienisch.

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Wat leuk! Ik volg :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Ook ik ben benieuwd naar de veulens en ga lekker meelezen. Spannend !

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Wat leuk! Ik heb je helemaal in het begin op YouTube gevolgd.
Ga je weer vloggen? :))

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:54

Leuk leuk, welkom allemaal :D

N_B_N: Ik wil wel, maar ik heb gewoon geen tijd :') . Het opnemen is één ding, maar het editen kost gewoon zoveel uren. Met m'n stal, de verbouwing (ja, die is nog steeds bezig) de paarden, alle concoursen, bestuurslid van de vereniging, m'n vrienden, familie, manlief... ik heb amper tijd om te slapen :Z