ik ben op zoek naar een leuke bonte pony hengst voor mijn merrie om dit jaar er mee te laten dekken.
eisen; maximaal d pony minimaal c pony sport pony vooral dressuur gericht gefokt leuk sprongtje kunnen maken is ook leuk meegenomen
ik zoek me suf naar een leuke en als ik niet iets passends kan vinden komt er gewoon een 'normaal' kleurtje op maar is wel leuk om toch te gaan zoeken naar een bonte
Je zoekt een homozygote hengst, anders heb je nog steeds kans op een saai kleurtje. Heb je ook meer info/stand foto's van de merrie? Dan kunnen de pony fokkers hier op het forum denk ik een gerichter advies geven dan alleen op kleur.
Lara
Geplaatst: 25-02-26 15:07
Ras? Wat voor merrie heb je? Moet hij verbeteren op bepaalde punten? Is je merrie bont of zoek je een homozygoot bonte hengst?
De hengst hoeft niet homozyngoot de merrie is zelf bont weet niet of ze dit door geeft maar dat hoeft ook niet het zou leuk zijn als het veulen bont is maar is geen mega harde eis.
Dit is de merrie ze is niet heel bijzonder. Het veulen fokken doe ik ook voor de hobby voor mezelf
Kabayo
Geplaatst: 25-02-26 19:48
Picasso van knedo?
Wel 4 cm te groot dan je eis zie ik nu, net een E
loulou
Geplaatst: 25-02-26 19:56
Met een bonte merrie heb je sowieso 50% kans op bont, ook met een effe gekleurde hengst
Een bonte hengst vergroot de kans volgens mij naar 75%
denisesilver
Geplaatst: 25-02-26 21:13
Moderatoropmerking:
Quote van verwijderd bericht weggehaald.
Ik ken weinig bonte ponyhengsten, TS, dus ik kan je helaas niet verder helpen.
mooney
Geplaatst: 26-02-26 08:56
Ik denk dat Picasso de enige bonte goedgekeurde hengst in Nederland is momenteel, inderdaad wel E maat.
De fokker van mijn pony is ook de fokker van Picasso, die heeft in Duitsland behoorlijk wat bonte hengsten staan die volgens mij ook (diepvries) in Nederland te krijgen zijn. Het zijn wel partbred Arabieren of Lewitzers, dus niet je standaard dressuursportpony. https://www.gestuet-lindenhof.de/deutsch/
In Belgie staat ook een homozygote Lewitzer: Apérol Spritz DC. Ik denk alleen dat je dan redelijk in hetzelfde type blijft als je merrie is.
Aan de andere kant kan je ook juist gaan voor het sporttype dat je zoekt met een 'gewoon' kleurtje, aangezien jouw merrie al 50% kans geeft op bont. Met een heterozygote hengst wordt die kans 'maar' 25% hoger en vanwege de beperkte beschikbaarheid van bonte hengsten zal je waarschijnlijk elders consessies moeten gaan doen op je eisen.
Of een Duitse rijpony hengst met een ander leuk kleurtje, qua kwaliteit en bouw zit je dan meestal wel goed en dan heb je kans op bont maar bv ook valk etc ligt er natuurlijk wel aan wat er verder achter je merrie zit en welke hengst.
Rex_Rolfo
Geplaatst: 26-02-26 11:50
ponyonly schreef:
De hengst hoeft niet homozyngoot de merrie is zelf bont weet niet of ze dit door geeft
Bont is een dominant gen. Als één van de ouders geen bonte is dan is de merrie sowieso heterozygoot bont (heeft één bont gen en één effen gen).
Kruis je dat met een effen hengst is de kans 50% bont, 50% effen.
Kruis je met een heterozygoot bonte hengst is de kans 75% bont, 25% effen. Om precies te zijn 25% homozygoot bont, 50% heterozygoot, 50% effen.
Gebruik je een homozygoot bonte hengst krijg je altijd een bont veulen, 50% heterozygoot bont, 50% homozygoot bont.
Vanuit de paints komt de waarschuwing olw (overo lethal white), kijk dus even kritisch naar je bontpatroon en dat van de hengst voordat je een combi kiest voor vlekgarantie. Vermoed dat je beter kan kiezen voor een pony met dubbele verdunning als je een speciaal kleurtje wil.
Zou er sowieso geen paint of quarter opzetten, daar krijg je geen sport pony van
Je hebt ook nog Shicco maar die is wel een stuk groter. Wel cremello bont dus sowieso garantie op een leuke kleur, valk Palomino of smoky black en dan ook nog kans op bont Hij is 157 en 93% Arabier
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 28-02-26 21:29
Redefin heeft nu een bonte pony EU staan, een Lewitzer.