Zijn er bokkers die hun IJslander hebben geïmporteerd vanuit IJsland ?
Wat is jullie ervaring hiermee ?
Wil dit in de toekomst ook gaan doen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mysa schreef:Wat bedoel je met 'ziektes die wel degelijk bestaan'?
Nado schreef:mysa schreef:Wat bedoel je met 'ziektes die wel degelijk bestaan'?
Bijvoorbeeld droes. Omdat er door afwezigheid hiervan helemaal geen resistentie tegen opgebouwd is, is het ziekteverloop veel ernstiger. Weet je nog, een (flink) aantal jaar geleden bij de droes-uitbraak bij Atorka? Paarden zijn toen zo ontzettend ziek geweest en, als ik het me goed herinner, zijn er ook 4 gestorven. Ik weet niet hoeveel van deze paarden geïmporteerd waren, maar die lopen zeker een groter risico.
shadowstar schreef:Dat je vooraf niet kunt proefrijden is onzin, je kunt zelf naar Ijsland gaan en ze daar proberen, ja het is duurder maar het is maar net wat je wilt.
koend schreef:Bovendien:
Belangrijk weetje: Vanwege strenge IJslandse wetten ter bescherming van de gezondheid en zuiverheid van het ras, mag een paard dat IJsland eenmaal heeft verlaten nooit meer terugkeren. Dit voorkomt dat ziektes waar de IJslandse populatie niet resistent tegen is, het eiland bereiken.
Dit impliceert dus
- dat die ziektes waartegen ze niet bestand zijn wel degelijk bestaan.

koend schreef:Ik vraag me af WAAROM het nu van Ijsland moet komen.
Koper schreef:koend schreef:Ik vraag me af WAAROM het nu van Ijsland moet komen.
Waar denk je dat de beste kwaliteit IJslandse paarden te vinden is?
TS, als je Facebook hebt zou ik je aanraden je vraag daar eens in één van de groepen voor IJslandse paarden te stellen. Er zijn genoeg mensen te vinden die hun paard(en) uit IJsland hebben gehaald.