Hoi allemaal,
Ik wil dit jaar graag mijn merrie laten dekken. Ze heeft op 3 jarige leeftijd al eens een veulentje gehad en ze is nu 9. Ze is een bloedmooie, maar kleine merrie van 1.62m. We springen in het 1.10 en zijn L1 geklasseerd. Ik heb haar zelf op 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt.
Haar afstamming is Balou du Reventon x Pacific. Ze is een zeer goed springpaard met zeer veel vermogen en flexibiliteit. Ze is heel voorzichtig, maar overspringt zich daarom wel eens, waardoor ze soms onzeker of bang wordt. Ik rij voor mijn plezier en we voelen ons beide prettig in het 1.10 m.
In de omgang is ze echt heel lief en braaf. Smid, tandarts, trailer of bosritjes gaat allemaal prima. We gaan ook regelmatig op wedstrijd en vreemd terrein is ook meestal geen probleem.
Het enige nadeel is dat ze erg onvoorspelbaar kan reageren in stressvolle situaties. Ze is heel vlug en kan binnen 1 seconde 180 graden gedraaid staan of de lucht in komen. Ik kan hier zelf wel goed mee omgaan, maar het is natuurlijk geen fijne eigenschap.
Ik ben dus opzoek naar een springhengst die zeer rustig, braaf en “cool in de kop” is. Een hengst met een groot hart en een fijne instelling die niet snel onder de indruk is. Karakter is belangrijker dan het spring vermogen of techniek, want dit heeft mijn eigen merrie meer dan genoeg.
Ik zit zelf niet in het fokwereldje en heb om mij heen ook om advies gevraagd, maar ik ben benieuwd of jullie een fijne hengst weten. Mijn doel is om het veulentje te houden voor mijzelf.