Hengstenkeuring het Groninger Paard 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Hengstenkeuring het Groninger Paard 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:11

Gisteren was de jaarlijkse hengstenkeuring van vereniging Het Groninger Paard in Tolbert. Natuurlijk was ik daar bij om te kijken en om foto's te maken van de krachtpatsers.

Er werden 3 jonge hengsten ter keuring aangeboden.

Nummer 30 Lieuwe (v. Löwenkönig). Aangewezen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 31 Lammert van de Pasop (v. Löwenkönig). Aangewezen en publieksfavoriet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 32 L. Pullaway (v. Lauriner). Niet aangewezen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast waren de eerder goedgekeurde hengsten ook aanwezig, afgezien van Rieu.

Nummer 33 Mentko van Zathe Catharina (v. Maistro Polo). Mentko werd aan het einde van de dag aangewezen als Dagkampioen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 34 Lightning (v. Landos af Hvarre)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 35 Heraldo van Vredenheim (v. Herbert)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 36 Rio (v. Rieu)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 37 Elgar (v. Eros)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nummer 39 Ebel van de Houw (v. Eckstein's Eminenz) is inmiddels ruin, maar nog beschikbaar middels diepvriessperma en kwam zich daarom ook laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als aanverwante (IHW) hengst kwam nummer 38 Leffe (v. Lenard) in de baan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was weer een mooie dag met veel liefhebbers van dit prachtige, maar zeldzame paardenras <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Wat een enorm leuke paarden weer.
Blijf het zonde vinden dat mijn merrie niet dragend is geworden.

Waarom is de 3e L. Pullaway niet verder gekomen.
Vind hem ook erg leuk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

Mooie foto’s! Ik vind Lammert ook heel leuk! En Leffe vind ik stiekem ook heel knap

Leuk dat ouwe Elgar er ook nog loopt, hoe oud is die nu?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:24

Dat vind ik ook oprecht heel jammer voor je DuoPenotti. Hier is het ook onwennig dat er dit voorjaar geen veulen geboren gaat worden maar ik hoop dat we daar volgend jaar weer verandering in gaan brengen.

L. Pullaway is niet aangewezen omdat de jury vond dat hij niet in goede (keurings)conditie was, miste het plezier in het lopen en ze hadden opmerkingen over zijn beenstand. Achter wat sabelbenig en voor was ook iets dat ze niet hebben uitgelegd. Ik had zelf het idee dat hij niet echt droog beenwerk had maar ik heb het niet van heel dichtbij gezien.

Elgar wordt in mei 17, valt nog een beetje mee denk ik :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Mooie foto's, mooi dat de hengsten zo dichtbij het ras blijven. Dat grove beenwerk, poeh!

Ik snap wel waarom hij niet aangewezen was, vond het totaal geen vaderdier en je ziet hem op de foto ook nauw staan voor en achter.
Leffe en Rio zijn favoriet bij mij. De eerste vanwege het aansprekende front, Rio omdat hij volgens mij best goed kan bewegen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:18

Dank je wel Earth. Ik ben er gek op, een paar stevige billen en robuust beenwerk haha.

Voor mij viel nr 31, Lammert van de Pasop heel positief op. Mooie bovenlijn, lijkt een heel fijn karakter te hebben en al flink paard voor zijn leeftijd. Ik heb voor dit jaar al een keuze gemaakt maar deze komt op mijn lijstje voor volgend jaar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Die Lammert heeft ook wel echt uitstraling! Hoe is de opkomst tegenwoordig op de keuringen?
Ik ben destijds alleen geweest toen het NEWP mee mocht doen (nog paar keer een demo gereden), maar kan de Groninger nog steeds waarderen en ik hoop ook echt dat er genoeg animo voor blijft in de toekomst. Mis wel wat souplesse in de bovenlijn van veel paarden als ik de foto's zo zie, maar dat kan IRL anders zijn geweest.

Hoewel het natuurlijk vloeken in de kerk was, waren de fokproducten die de eigenaar hier had staan (groninger merrie x luxe kwpn hengst), echt hele fijne dieren. De hardheid van de Groninger en de wat luxere uitstraling en gangen van de het KWPN. Heb er destijds echt een fijn sportpaard aan gehad die goed meedeed in het Z :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Mooie foto's en leuk om zo een impressie te zien! Die Lammert springt er wel bovenuit voor mij ook op de foto. Hoe zit het met bloedspreiding in het stamboek?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

Oooh die schimmel is een schatje om te zien zeg <3 Leuk dat die mocht komen, al is hij geruind.

Het zijn stuk voor stuk gave dieren, ik hou wel van die stevigheid. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Wow wat een gave paarden zeg!
Mooi fotoverslag!

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

Elisa2 schreef:
Mooie foto's en leuk om zo een impressie te zien! Die Lammert springt er wel bovenuit voor mij ook op de foto. Hoe zit het met bloedspreiding in het stamboek?

beroerd.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

voor t eerst bij de keuring geweest, heb mezelf ook op een paar foto's gespot :D

de knapste van allemaal vond ik Lammert, ben dan wel bevooroordeeld omdat ik gek ben van bont (sabino genoemd in t stamboek) en wat een lekkere kroelerd ook (ff mogen doen toen ze aan t wachten waren om de ring weer in te mogen)

Mentko was ook een knapperd en lekker nuchter en braaf!!
je kon heel goed zien dat de mannen van stal Zathe Catharina hun hengsten goed voorbereid hadden in wat er gedaan moest worden en er verwacht werd!!

dat Pullaway niet door was snapte ik niet helemaal, ze noemde dat hij niet fit oogte tgeen mij opviel was dat hij juist lekker chil was en zich niet zo over de z..k liet gaan als de 2 andere. naar er zullen ongetwijfeld genoeg dingen zijn die ik niet zag

al met al een best geslaagde dag gehad

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Wat een mooie paarden. Heb nog steeds een zwak voor zwarte paarden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:25

Padoertje bedoel je de opkomst qua hengsten of publiek/liefhebbers? Van dat laatste waren er dit jaar volgens mij in vergelijking met voorgaande jaren veel. Het stond/zat goed vol rondom de baan. Qua hengsten hebben we geen groot bestand helaas. Dat blijft al een aantal jaren wat schommelen tussen de 6 en 10 hengsten die vers beschikbaar zijn. Daarnaast is er nog wel van een heel aantal oud-dekhengsten diepvriessperma beschikbaar in de genenbank. Maar bloedspreiding is wel hard nodig. Dat is ook een belangrijke reden waarom ik graag met aanverwante hengsten fok uit Sachsen-Thüringen (en er zijn natuurlijk nog een aantal verwante stamboeken). Vers bloed is nodig.

Vanuit de stichting zeldzame huisdierrassen is het Groninger Paard het enige paardenras met de status kritiek (met 217 potentiële fokmerries op papier en vanuit de afgelopen 15 jaar berekend is dat aantal dalend). De andere rassen (Gelders Paard, Fries, Nederlands trekpaard) hebben een bredere basis en een status bedreigd. Het is dus best wel 5 voor 12 voor ons ras.

De schimmel is inderdaad 1 met een geweldig goed karakter. Pakt alles heel braaf op. Loopt nu onder het zadel en voor de wagen. Dit is een halfbroer van mijn overleden merrie Elonia, die net zo'n fijn karakter had.

Koetje leuk dat je een geslaagde dag hebt gehad. Het is altijd weer leerzaam, zo'n keuring. In dit geval kon ik mij wel vinden in de beoordeling van de jury, maar dat is niet altijd zo hoor!

Ik hou trouwens zelf niet van bont, maar ik ben gek op sabino. Daar zit toch nog wel wat verschil tussen :)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

Het is dat ik geen groot paard meer zou willen, het blijven prachtige dieren om te zien. Een stuk cultureel erfgoed wat mij betreft.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:42

Ik vind het echt geweldige paarden. De kans is nihil dat er ooi nog een eigen paard komt, maar dan zou de Groninger echt heel hoog staan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Muronia schreef:
Padoertje bedoel je de opkomst qua hengsten of publiek/liefhebbers? Van dat laatste waren er dit jaar volgens mij in vergelijking met voorgaande jaren veel. Het stond/zat goed vol rondom de baan. Qua hengsten hebben we geen groot bestand helaas. Dat blijft al een aantal jaren wat schommelen tussen de 6 en 10 hengsten die vers beschikbaar zijn. Daarnaast is er nog wel van een heel aantal oud-dekhengsten diepvriessperma beschikbaar in de genenbank. Maar bloedspreiding is wel hard nodig. Dat is ook een belangrijke reden waarom ik graag met aanverwante hengsten fok uit Sachsen-Thüringen (en er zijn natuurlijk nog een aantal verwante stamboeken). Vers bloed is nodig.

Vanuit de stichting zeldzame huisdierrassen is het Groninger Paard het enige paardenras met de status kritiek (met 217 potentiële fokmerries op papier en vanuit de afgelopen 15 jaar berekend is dat aantal dalend). De andere rassen (Gelders Paard, Fries, Nederlands trekpaard) hebben een bredere basis en een status bedreigd. Het is dus best wel 5 voor 12 voor ons ras.

De schimmel is inderdaad 1 met een geweldig goed karakter. Pakt alles heel braaf op. Loopt nu onder het zadel en voor de wagen. Dit is een halfbroer van mijn overleden merrie Elonia, die net zo'n fijn karakter had.

Koetje leuk dat je een geslaagde dag hebt gehad. Het is altijd weer leerzaam, zo'n keuring. In dit geval kon ik mij wel vinden in de beoordeling van de jury, maar dat is niet altijd zo hoor!

Ik hou trouwens zelf niet van bont, maar ik ben gek op sabino. Daar zit toch nog wel wat verschil tussen :)

Ik doelde inderdaad op de publieksopkomst. Fijn dat er veel mensen op af zijn gekomen. Wat Carien ook zegt een stukje cultureel erfgoed dit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

Ik wist niet dat het ras zo bedreigd was qua uitsterven, kan me voorstellen dat de bloedspreiding een groot probleem is. Dat Duitse zwaar warmbloed paard is verwant? Dat zijn ook wel mooie types dus lijkt me een goede voor meer bloedspreiding.