Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:48

De jacht is geopend..... ergens dit jaar hoop ik een nieuwe aanwinst in de achtertuin te zetten.
Ik heb vroeger een NRPS'er gehad, die voerde 50% Arabisch bloed.
De afgelopen 20 jaar alleen IJslanders.

Ik kijk nu naar iets anders. Mede omdat de IJslander best wat aandoeningen kent.

Wat zoek ik?

- economische beweger, wat vlakker in de bewegingen dus... hoeft geen grote beweger te zijn (liever niet zelfs).
- paard dat leuk gedijt in ons klimaat, niet te exotisch dus
- doordacht gefokt/ mooi evenwichtsmodel
- vrij van erfelijke ziekten (of althans de ouderdieren daarop gescreend)
- nuchter karakter
- looplustig/ will to please
- niet te breed/ robuust (zoals haflinger of fjord, ik ben zelf namelijk smal)
- zou fijn zijn wanneer het dier bij een fokker vandaan komt waar ze lang bij de moeder lopen, sociaal opgroeien in een gemengde groep
- doel: met name buiten rijden, en verder wat cursussen en lekker pummel dressuur....

Misschien hebben jullie wat inspiratie voor me?

Punz

Re: Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

Nou.. Volgens mij beschrijf je hier een Connemara!
( al moet je wel rekening houden met het feit dat die wel echt sober gehouden moeten worden)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:56

Punz schreef:
( al moet je wel rekening houden met het feit dat die wel echt sober gehouden moeten worden)

Dat is geen probleem.... ik heb de overtreffende trap nog lopen hier: IJslander en mini's.... dus dat lukt wel....

Een goede fokker screent denk ik wel op HWSD? Zijn er verder nog dingen die kenners weten over de Connemara?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Misschien out of the box, maar een draver?
Of een duitse sportpony?
Nuchtere dieren heb je natuurlijk in elk ras, dus dat is goed uitzoeken.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

New Forest pony ?

En de Connemara lijkt me ook heel geschikt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Vanaf 2019 zijn alle in een stamboek opgenomen ponys getest op HWSD, uitslag staat dan in het paspoort. Staat de uitslag niet in het paspoort, en het is een import dier, dan kan het zijn dat de pagina met de uitslag er uit gescheurd is. Daar op opletten dus.
Dragers N/HWS, HWSD/N kun je rustig kopen. Die hebben geen last. Een lijder niet kopen.
Mocht je willen fokken dan is een vrij dier kopen makkelijker, omdat je dan niet afhankelijk bent van de HWSD status van je hengst/ dan weet je zeker dat je nooit een lijder fokt

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Punz schreef:
Dat was ook meteen mijn gedachte!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Maddy_Paola schreef:
Of een duitse sportpony?

Ik dacht ook aan een Draver, ben iig heel erg blij met de mijne :j Heel erg braaf in de omgang en genoeg pit onder het zadel om het uitdagend te houden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Ik ben erg content met onze jonge Lewitzer, die van ons komt uit Duitsland van een grote fokkerij waar de merries en veulens in groepen lopen, of in groepsstal met uitloop of op de wei. Door de grote hoeveelheid paarden is de stal hygiëne niet helemaal wat ik zou wensen, maar het is sociaal echt een super stabiel dier. Zit wat Arabisch bloed doorheen, maar de focus ligt op prettig karakter (inzetbaar als familiepony) en robuuste gezondheid en niet echt op sport. Ze doen wel een gebruikstest, maar die is gericht op veelzijdigheid en niet op topsport. Zijn moeder was toen we hem als veulen kochten 20 en vader was 23 en zagen er nog top uit.

Ook wel types die je niet te rijk moet voeren schat ik zo, die van mij is nog hengst en in de groei dus daar kan op dit moment nog wel redelijk wat voer in. Hij is verstandig, gaat super op het systeem van 24/7 buiten met schuilstal en hij kan een beetje showen maar loopt in gewone stand vooral erg functioneel (niet erg spectaculair, maar heel tredzeker). De meesten zitten zo rond de D/E maat.

Ouderwetse type Forester of Connemara is misschien ook wel interessant inderdaad.

Even wat sfeerplaatjes van die van ons, als veulen in de groepsstal (hij staat daar wat onvoordelig, maar voor het beeld van het opgroeien) en met 20 jarige moeder. En vrij recent, hij wordt in april 2.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:48

Maddy_Paola schreef:
Of een duitse sportpony?

De Duitse Rijpony vond ik ook wel interessant..... misschien kun je er iets meer over vertellen? Of iemand anders die er ervaring mee heeft?

Draver vind ik wel leuk..... maar ik neig toch naar iets compacter, en fijn als ze makkelijk galopperen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:49

Punz schreef:
Vanaf 2019 zijn alle in een stamboek opgenomen ponys getest op HWSD, uitslag staat dan in het paspoort. Staat de uitslag niet in het paspoort, en het is een import dier, dan kan het zijn dat de pagina met de uitslag er uit gescheurd is. Daar op opletten dus.
Dragers N/HWS, HWSD/N kun je rustig kopen. Die hebben geen last. Een lijder niet kopen.
Mocht je willen fokken dan is een vrij dier kopen makkelijker, omdat je dan niet afhankelijk bent van de HWSD status van je hengst/ dan weet je zeker dat je nooit een lijder fokt

Dank voor je uitleg!!

@ Mooney: Lewitzer was ik op het spoor gekomen.... leuke pony, maar best veel oprichting.... lijkt het? Ze gaan tot max 1:39.... dat zou wel net kunnen, maar ik kijk toch voor iets groter in eerste instantie

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Toen ik je topictitel las dacht ik meteen aan een IJslander, tot ik zag dat jij het was. Ik ga mee in het advies van een Connemara, maar wil je ook adviseren om je niet blind te staren op ras en ook open te staan voor leuke kruisingen.

Ik vind de Dravers qua werkwilligheid trouwens wel erg vergelijkbaar met de IJslanders. Compact zijn ze meestal niet, nee, maar die galop hoeft echt geen issue te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:05

Imre schreef:
Toen ik je topictitel las dacht ik meteen aan een IJslander, tot ik zag dat jij het was. Ik ga mee in het advies van een Connemara, maar wil je ook adviseren om je niet blind te staren op ras en ook open te staan voor leuke kruisingen.

Ik vind de Dravers qua werkwilligheid trouwens wel erg vergelijkbaar met de IJslanders. Compact zijn ze meestal niet, nee, maar die galop hoeft echt geen issue te zijn.

Nee.... ik zoek gewoon lekker 'breed'.... kruisingen pakken heel regelmatig, heel gezond en leuk uit.

Ik heb echt pech gehad met mijn IJslanders, en zie het ook teveel voorbij komen. Wat ik jammer vindt, er zullen namelijk nog best hele duurzame exemplaren tussen zitten.

Connemara gaat hoog op de lijst.
Dravers heb ik altijd wel een zwak voor gehad, toch denk ik dat ik het mezelf daarmee qua comfort misschien niet makkelijk maak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Een highland pony dan, of een fell? Hoewel een fell natuurlijk ook breed kan zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Ik had een Draver die nog töltte ook. :D Maar compact en breed was ze niet nee.

Ik snap je wel hoor, na al je problemen, dat je van de IJslanders af wil stappen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Je omschrijft 'gewoon' een type paard en niet perse een ras. In alle rassen of de warmbloed stamboeken komen paarden voor die aan je omschrijving voldoen. En niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

New Forest?
Meeste zitten in de d maat en de meeste zijn behoorlijk somber te houden...

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:18

Imre schreef:

Ik snap je wel hoor, na al je problemen, dat je van de IJslanders af wil stappen.

Beetje compact is lekker, maar tevens niet te breed..... daarom vallen Haflingers en Fjorden een beetje af....
Ik bedoelde dat ik zoek in de 'breedte'..... open vizier zeg maar, beetje verwarrend.... sorry
Laatst bijgewerkt door Ninx op Gisteren, 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Ik zou ook zeggen New Forest of Connemara.
Draver, ook fijn, maar zou niet mijn eerste keuze zijn ivm de galop en toch wel hoger in het bloed.

Bij een Connemara wel HWSD status checken (uit vrije ouders of getest).
Klant van mij heeft een super leuke pony gekocht, en bleek dus wel lijder te zijn (import pony, paspoort bij keuren niet aanwezig, achteraf was hij getest en stond het in het paspoort, maar koper had er nog nooit van gehoord totdat ik er over begon omdat hij echt extreem slechte voeten heeft).

Ik ben zelf voor een NF gegaan, maar wou een kleintje. Degelijk type, nuchter, grote B was het plan. Het is een C geworden, een super knappe, maar iets minder nuchter dan gehoopt, wel echt eerlijk en will to please.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Quarters of Paints zijn ook veelzijdig en koel in het hoofd. Het zijn alleen geen dressuurtoppers vanwege hun bouw. Maar super buitenrit paardjes en ze zijn vaak wel in voor alles. WE, trail, TREC, buitenritten.

Maar prijzig. :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

In aanvulling op Dennis:
Vooral bij import connemara's echt oppassen. Er worden er veel via zng sales vanuit Ierland naar europa geëxporteerd. Er zijn tussenhandelaren die ze echt per "partij" opkopen, en dat zijn iha niet de beste pony's zullen we maar zeggen. Een aantal jaar geleden was dat erger dan nu, maar toch. Het blijft oppassen ( ook al om dat wat de ieren ingereden en braaf noemen, niet perse is wat wij iha verstaan over ingereden en braaf)
Er zijn wel een aantal betrouwbare importeurs ( oa Pascalle van Boxtel), maar bij "echte Ierse import Connemara's" toch even extra opletten, en NIET zonder HWSD uitslag kopen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Ninx schreef:
Imre schreef:

Beetje compact is lekker, maar tevens niet te breed..... daarom vallen Haflingers en Fjorden een beetje af....

tegenwoordig zijn de Fjorden en Haflingers ook een sporttype en de ouderwetse brede moet je met een loep gaan zoeken.
Dus misschien valt dat brede wel mee.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Cioccolato schreef:
Je omschrijft 'gewoon' een type paard en niet perse een ras. In alle rassen of de warmbloed stamboeken komen paarden voor die aan je omschrijving voldoen. En niet.

Eens .

Verder : Ben ik wel weg van de new Forest, Connemara, Duitse Rijpony … maar ja , daar zijn ook leuke en minder leuke exemplaren van.

Eentje die alles heeft wat je zoekt: de Freiberger!

Ik heb n geweldige freiberger en ken nog veel leuke Freibergers. Ook amper te vinden op oudere leeftijd, mensen zijn er veel te blij mee en houden ze .
Laatst bijgewerkt door Getup op Gisteren, 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Een barokke compacte PRE zou evt ook kunnen misschien

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Ken je de Frederiksborger? Hoogte is wisselend qua ouderdieren, ik ken een aantal kleinere (~1.50) hier in NL. Ze zijn er ook groter, maar dat hangt erg af van de ouderdieren.

Ze tikken veel van jouw eisen aan alleen, ze kunnen wat ronder uitvallen. Maar, nuchtere dappere paarden, sterk gestel, komen uit Denemarken dus doen het hier prima zonder in een winterse mammoet te veranderen, altijd in voor iets leuks en erg veelzijdig.

Mocht je uit de buurt komen ben je welkom eens bij de mijne te kijken, alleen is ze nog niet onder het zadel :)