Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:18

Iedereen kent de ‘vooroordelen’ van sommige paarden wel.

‘De vosse merrie’ die alom gekend staat voor hun chagrijnig karakter.

Mijn hoefsmid zegt bv ook altijd op zijn goede zijn bij bepaalde patronen appaloosa, ook die zouden ‘berucht’ zijn als het op eerlijkheid aankomt.

Nu vroeg ik me af of dat eigenlijk onderbouwd is? Het lijkt me straf dat kleurgenen rechtstreeks verbonden zijn met karakter eigenschappen?

Van waar komen deze ‘wijsheden’?

Iemand die meer weet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Rassen worden gefokt, zowel op uiterlijk als op karakter. Denk aan fjorden, die worden echt op een bepaald karakter gefokt en een bepaald uiterlijk. Kan zeker samenhangen dan. Volgens mij hebben de meeste paardenmensen een beeld bij een typisch shetlander karakter in een mega sterk shire uiterlijk/lichaam, dat 'moet' wel een onhanteerbaar monster worden.

Grote rassen worden gefokt op meer zachtaardigheid en volgzaamheid, de kleintjes meer op pit en vuur. Niet dat dat 100% lukt maar het verschil is er wel echt. Het vooroordeel over appies is idd 'een stip teveel en een stuk verstand te weinig'. Geen idee of het klopt

Maar voor rassen met een gevarieerd uiterlijk lijkt het me niet heel waarschijnlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

Grappig topic.

Appaloosa"s ken ik ook wel als berucht om hun karakter maar waar dat vandaan komt? Wellicht door het kleur fokken wat ten koste gaat van de kwaliteit? Weet wel dat blindheid ook veel bij ze voorkomt..wellicht zit er een erfelijk component in.

De vosmerries heb ik eigenlijk nooit begrepen, heb er veel gekend en allemaal anders maar wellicht komt dit ook nog voort uit een erfelijke lijn die lastige karakters en veel vossen gaf ofzo.

Ik denk niet dat kleuren rechtstreeks verbonden zijn met karakter eigenschappen, maar wel de andere erfelijkheden die kunnen komen met een bepaalde kleur. Maar wellicht heb ik het mis.

Ik geloof dan eigenlijk nog eerder in kruinen (richting en hoeveelheid).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:03

Elisa2 schreef:
Grappig topic.

Appaloosa"s ken ik ook wel als berucht om hun karakter maar waar dat vandaan komt? Wellicht door het kleur fokken wat ten koste gaat van de kwaliteit? Weet wel dat blindheid ook veel bij ze voorkomt..wellicht zit er een erfelijk component in.

De vosmerries heb ik eigenlijk nooit begrepen, heb er veel gekend en allemaal anders maar wellicht komt dit ook nog voort uit een erfelijke lijn die lastige karakters en veel vossen gaf ofzo.

Ik denk niet dat kleuren rechtstreeks verbonden zijn met karakter eigenschappen, maar wel de andere erfelijkheden die kunnen komen met een bepaalde kleur. Maar wellicht heb ik het mis.

Ik geloof dan eigenlijk nog eerder in kruinen (richting en hoeveelheid).

Zeggen ze ook over roodharige mensen toch. Lijkt me een hoop bijgeloof.
Ik ben dol op vosmerries.

Hutcherson

Re: Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Ik denk dat het een beetje hetzelfde is als stereotype mensen. Daar heb je ook 'van die gladde' die niet betrouwbaar zijn (denk aan autoverkopers, mensen die geld aan je willen verdienen), 'muurbloempjes' en 'goth types'. Je hebt vanalles en als mens zijn wij geprogrameerd om overal patronen in te zien en handelen op basis van ons geheugen en ervaringen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:43

Dat denk ik ook, dit zegt AI er over:

"De "beruchte vosse merrie" is geen specifieke historische merrie, maar komt voort uit een hardnekkig, internationaal bekend stereotype in de paardenwereld (Engels: Chestnut mare, be beware).
Hier is de achtergrond van dit fenomeen:
Het stereotype: Vosmerries staan bekend om hun pittige, eigenzinnige en soms "heethoofdige" karakter. Ze worden vaak omschreven als slim, dominant, gevoelig en soms lastig in de omgang.
"Merrie en vos, steekje los": Dit Nederlandse gezegde vat het vooroordeel samen dat voskleurige merries onvoorspelbaar of eigenwijs zijn.
Herkomst: Het is een volksgeloof/paardenwetenschap die waarschijnlijk is ontstaan door ervaringen van ruiters en fokkers, waarbij de combinatie van het vrouwelijke geslacht (merrie) en de kleur (vos) werd geassocieerd met een sterke eigen wil.
Uitzondering: Hoewel ze berucht zijn, worden vosmerries ook gewaardeerd om hun inzet en karakter, zoals de beroemde Nederlandse draver O Marijke, die als vosmerrie de Grote Prijs der Lage Landen won.
Kortom, de beruchte vosse merrie komt niet van één specifieke plek, maar "stamt" af van een generatielang vooroordeel in de paardensport".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

Sommige mensen geven trouwens ook betekenis aan een paard met een "mensen oog" een witte rand om het oog die te zien is.

Heb nog wat vooroordelen gevonden:

Vooroordelen gebaseerd op kleur
De "Gekke" Vos (Merrie): Kastanjebruine/vossen (vooral merries) worden vaak bestempeld als heetgebakerd, temperamentvol, chagrijnig en moeilijk.
De Brave Bruine/Zwarte: Bruine en zwarte paarden worden vaak gezien als betrouwbaar, nuchter en werkwillig.
De "Domme" Schimmel: Schimmels worden soms onterecht als minder intelligent of "lief maar niet heel slim" beschouwd.
De "Hete" Arabier/Volbloed: Paarden met een fijn, edel hoofd (Arabisch type) worden vaak als te druk of sensibel gezien, terwijl robuustere rassen als "koudbloedig" en mak worden beschouwd.
Vooroordelen gebaseerd op aftekeningen
Paarden met veel wit (bont/blaze): Een paard met vier witte benen of een brede bles wordt soms gezien als onvoorzichtig of sensibel.
Het "Meisjespaard": Een mooie, elegante merrie (bijv. een palomino of schimmel) wordt vaak geassocieerd met een recreatief "pony-meisje" imago, terwijl een groot donkerbruin paard sneller wordt geassocieerd met serieuze sport.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:52

Volgens mij is dat gewoon cognitieve dissonantie: je brein past je mening over het gedrag aan aan je vooroordeel. Dus chagrijnig gedrag bij een Fjord beschouwt je brein als uitzondering, bij een vosmerrie als ''zie je wel'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Tja, als je al vanaf je manegetijd dingen als "merrie en vos, steekje los" te horen krijgt ga je ook op zoek naar alles wat dat bevestigt. Dat is mensen eigen. Dus je ziet dan alleen wat de theorie bevestigt en als zo'n merrie eigenlijk ook heel lief is dan redeneer je dat weg omdat het niet voldoet aan het beeld van de vosmerrie wat je in je hoofd hebt. En zo blijft het in stand. Want jij zegt op jouw beurt ook weer tegen de volgende generatie jonge ruiters: merrie en vos, steekje los.

Edit: wat Lieser al postte terwijl ik aan het typen was.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:57

Ik meende dat de reputatie van vosmerries nog stamt uit de tijd dat tuigers voor de show een stuk heter zijn dan rij- of werkpaarden en het aandeel vos hoog was.

Oranje katten worden ook veel gestereotypeerd.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:12

<3 ach, zo lees ik ineens een dierbare jeugdherinnering. Ik mocht O Marijke poetsen als ze op Duindigt moest koersen. We hadden dezelfde naam en daarom mocht ik dat. Heerlijke tijd waar ik als kind overal mocht helpen met poetsen en leerde in- en uitspannen. En natuurlijk droogstappen na de koers. Daar op Duindigt is mijn liefde voor paarden begonnen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Of wat dacht je van een van de meest bekende, zwarte katten? Niet qua gedrag van het dier zelf dan, maar wel qua bijgeloof. Wat ook behoorlijk invloed heeft op het aantal achtergelaten of niet geadopteerde zwarte katten omdat mensen ze niet willen hebben.

Ik heb de uitdrukking over vosse merries pas veel later in mijn paardenleven meegekregen en dat zelf dus ook nooit zo ervaren. Wel veel meer ervaring en verschil in bepaalde bloedlijnen wat vrij logisch is ("die van jazz" etc) en het zou mij dan ook niks verbazen als een deel van dit soort uitspraken oorspronkelijk ook zo ontstaan zijn, zoals F_orumster hierboven noemt oorspronkelijk van voskleurige tuigers. Of een appaloosa hengst die een prachtig stippenpatroon gaf, maar ook een rottig karakter. En dat dit uiteindelijk is blijven hangen nog heel veel generaties later.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:18

Mijn appie heeft het vooroordeel ook gehoord en gedraagt zich 'braaf' aan het vooroordeel :')

Had voor mij niet gehoeven als ik eerlijk ben :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:21

Tja. Een kennis kocht een paard met “wit om het oog” (zeer lastige dieren). En dat kwam helemaal uit. Hij is snel weer weg gegaan. Soms kloppen oude, boeren wijsheden.

Bij honden kan je grofweg zeggen dat de korthaar varianten van een ras feller zijn dan de langharen. Denk aan de langhaar-, ruwhaar- of korthaar Hollandse Herder. De korthaar is beslist feller.
Ook bij de Sennenhonden zie je het. De Berner is rustiger dan de Entlebucher-, Appenzeller-, of Grote Zwitserse Sennenhond.

Bij Labradors zie je dat de bruine variant over het algemeen drukker is dan de blonde of zwarte.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Elisa2 schreef:
Sommige mensen geven trouwens ook betekenis aan een paard met een "mensen oog" een witte rand om het oog die te zien is.

Wat voor betekenis geven mensen daar dan aan? Bij ons op stal staat een tweejarige ruin met zo'n oog. Hij is heel gevoelig, maar als ie je vertrouwt wat brutaal. Zijn eigenaresse betrapte ik een keer op de uitspraak "ik hoop niet dat hij te veel op z'n moeder lijkt, die had ook zo'n oog.".

Er staan bij ons ook 2 vossen. De ruin is gewoon een goedzak, de merrie is wel echt een aparte met wat gekkigheden in haar gedrag.

Mijn bruine merrie heeft ook wel eigenaardigheden ook al valt ze verder compleet in het plaatje brave bruine serieuze (ex)sporter.

Ik ken ook zat paarden die buiten de "vooroordelen" van uiterlijk vallen. Wat Liesser zegt geloof ik absoluut, aan de andere kant wordt er natuurlijk wel op karakter en uiterlijk tegelijk gefokt. Het zal een combinatie van nature vs. nurture zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

De betekenis van "wit om het oog" is lastige, brutale, felle dieren die slecht op te voeden zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

Mijn goedzak met 1 oog met een witte rand heeft die memo niet meegekregen :')

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:27

Gedrag en uiterlijk zijn beide erfelijk beïnvloed.
Er zal best wel ergens iets van waarheid in zitten. Zoals het uiterlijk en karakter beide heel herkenbaar zijn van bijvoorbeeld de quarter Gunner bloedlijn.
Maar iedere vosse merrie lastig noemen….dat lijkt me niet echt wetenschappelijk te onderbouwen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:29

rien10 schreef:
De betekenis van "wit om het oog" is lastige, brutale, felle dieren die slecht op te voeden zijn.

Dat is ook mijn ervaring met het enige paard met een mensenoog wat ik van dichtbij heb meegemaakt. Tot zover de representativiteit van deze steekproef :Y) Alleen had zijn vader zo'n zelfde karakter en die had normale ogen. Even geniepig, en met een stelconplaat voor z'n harses.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:33

Ik weet van twee van dit soort paarden. Super lastige dieren. Gevaarlijk zelfs in verkeerde handen.
Maar, dit gezegd hebbende, is het niet zo dat ik het Wit om het oog bij deze paarden onthouden heb, "omdat het nu eenmaal zo is" en ik al die lieve, zachtaardige paarden met wit om het oog gewoon niet opgemerkt heb?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:43

Wat Liesser zegt over de confirmation bias is grotendeels de oorzaak van dit soort uitspraken. Er is zelfs onderzoek wat laat zien dat als er al verschillen aan te tonen zijn op basis van kleurgenen, dat ze vaak anders zijn dan de wijsheden die je hier langs ziet komen.

Wat je daarnaast nog hebt bij sommige kleurtjes die niet vaak voorkomen binnen een ras, is dat degene met dezelfde kleur nog weleens familie van elkaar zijn. Karakter heeft wel een bepaalde mate van erfelijkheid, dus stel je introduceert een appaloosa hengst die een wat wispelturig karaktet meegeeft in een stamboek waar je verder geen of weinig appaloosa hebt, dan kan het best zijn dat je een trend gaat ziet van wispelturigheid bij de appaloosa's.
Dan is het dus niet gelinkt aan het gen van de kleur, maar wel aan een bepaald ouderdier wat die kleur had.

Wat ook nog speelt is dat sommige kleurgenen een bijkomend effect hebben op het functioneren van een dier, bijvoorbeeld oogafwijkingen of doofheid. Dat kan natuurlijk wel effect hebben op hoe een dier reageert.
In dit onderzoek vinden ze bijvoorbeeld dat zilverappel ijslanders minder goed door een schriktest komen dan hun niet zilverappel rasgenoten. Onderzoekers linken dat met oa de oogafwijking die zilver geeft, een bepaalde lijn die vrij temperamentvol is en het fokken voor een bepaald temperament.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9113001019

Wat ander leesvoer:
Het ontkrachten dat bruine labradors wilder of minder trainbaar zijn dan andere kleuren: https://link.springer.com/article/10.11 ... LPCRV8Vl9c

Vossen hebben geen negatieve gedragseigenschappen tov bruine paarden: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9115003081

En ik wil nog even zeggen dat mijn twee mensenoog paarden de meest softe, goedbedoelende paarden waren die ik heb gehad. Niet altijd even handig, maar beiden geen greintje kwaad in de wil.
Laatst bijgewerkt door mooney op Vandaag, 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:43

Wel eens gehoord dat paarden met lange verende koten meer bloed zouden hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Whizz schreef:
<3 ach, zo lees ik ineens een dierbare jeugdherinnering. Ik mocht O Marijke poetsen als ze op Duindigt moest koersen. We hadden dezelfde naam en daarom mocht ik dat. Heerlijke tijd waar ik als kind overal mocht helpen met poetsen en leerde in- en uitspannen. En natuurlijk droogstappen na de koers. Daar op Duindigt is mijn liefde voor paarden begonnen.

Wat leuk, ik heb jaren bij Guus gestaan en een kleinkind van O Marijke gehad. Ik was ook gek op vosmerries. Er zit een hoop bijgeloof in al die uitspraken over uiterlijk en karakter vind ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Bieden schreef:
Wel eens gehoord dat paarden met lange verende koten meer bloed zouden hebben.

Vaak denkt men dat die minder sterk zouden zijn maar ze hebben wel comfortabele gangen (voor de ruiter). Zal niet zozeer met karakter te maken hebben, tenzij het om bepaalde bloedlijnen gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:25

Lieser schreef:
Volgens mij is dat gewoon cognitieve dissonantie: je brein past je mening over het gedrag aan aan je vooroordeel. Dus chagrijnig gedrag bij een Fjord beschouwt je brein als uitzondering, bij een vosmerrie als ''zie je wel'.

Bedoel je confirmation bias?