Voer voor drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Voer voor drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 20:21

Wij voeren vanaf de laatste 3 maanden van de dracht merriebrok, zeker aan de wat oudere merries.
Ik voer al jaren Ferto Lac en ben eigenlijk niet ontevreden. Maar omdat onze fouragehandelaar binnenkort stopt, vind ik dit hét moment om opnieuw te kijken of ik niet een keer wat anders wil.
Er zijn best veel nieuwe merken met interessante verhalen: natuurlijk, vezelrijk, biologisch, enz. Qua toevoegingen zie ik geen enorme verschillen; allemaal met voldoende mineralen en vitaminen voor de drachtige en melkgevende merrie.
Wat zijn jullie ervaringen (vooral met nieuwe en wat minder bekende merken)?

Cioccolato

Re: Voer voor drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:41

Het nieuwe voeren vind ik vooral ernstig te kort schieten voor dracht en zogende. Wel mooi voor dieren de wst te dik zijn, snel dik worden oid. Het dus niet perse nodig zijn qua ook dat extra.

Hier dus gewoon 'ouderwets' merriebrok. En nooit ook maar een schrale merrie.
Naast goed rijk ruwvoer.

Maar ligt dus wel beetje aan type paard. Hier kwpn warmbloed spring paarden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:50

Ik heb ook de normale merriebrok, van voermeesters. Maar ze doen het ook vaak prima op basisbrok. Ze worden soms ietsje bloot op de rug aan het einde van het zogen maar moet ook zeggen dat het gras dan ook echt op is hier helaas… dat helpt nooit mee
Maar echt mager/schraal heb ik ze nog nooit gehad

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:24

Cioccolato schreef:
Het nieuwe voeren vind ik vooral ernstig te kort schieten voor dracht en zogende. Wel mooi voor dieren de wst te dik zijn, snel dik worden oid. Het dus niet perse nodig zijn qua ook dat extra.
Naast goed rijk ruwvoer.

Idem, ook kwpn-springers. Ik zie ook nog niets dat echt veel toevoegt in vergelijking met onze vertrouwde Ferto Lac van Havens.
Misschien blijf ik daar dan maar bij ...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Cioccolato schreef:

Naast goed rijk ruwvoer.

Eens.. We zijn bijna bang geworden voor dingen als suiker/zetmeel. Voedingsproducenten spelen hier mooi op in door allemaal producten op de markt te brengen die een stuk armer zijn qua voedingswaarde. Voor obesitas paarden niet verkeerd, maar voor de ‘doorsnee’ fokmerrie helemaal niks waard, vind ik. Zeker in laatste stadium van de dracht en wanneer de merrie het veulen van voldoende en goede melk moet voorzien, is een rijke brok naast goed gras/hooi imo heel belangrijk.

Hier ook Havens merriebrok en Havens veulenbrok. Heb ook Pavo een tijdje gevoerd, maar vond zowel merrie als veulen het beter doen op Havens. Voordeel van de Havens merriebrok vind ik dat het in 25 kg zakken komt daar waar ik steeds meer 20 kg of zelfs nog maar 15 kg zakken zie voor hetzelfde geld.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Hier voeren we als merriebrok eigenlijk altijd pavo.
Ook de opfokbrok krijgen ze van pavo.
Tot dusver doen ze het daar goed op