Hengstenkeuze All at Once x Uphill

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Hengstenkeuze All at Once x Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 21:13

Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren op een passende hengst voor mijn bijna 5-jarige merrie v. All at Once x Uphill.

Hoewel de planning waarschijnlijk op volgend jaar ligt, hoor ik nu alvast heel graag jullie suggesties. Wellicht dat we toch nog dit voorjaar overwegen.

​Ik heb de merrie vorig jaar onbeleerd gekocht, inmiddels fijn onder het zadel en L1-geklasseerd. Volgende maand gaan we naar de IBOP.

Ze is een ontzettend fijne, vriendelijke en sensibele merrie, ze leert ontzettend makkelijk; echt een cadeautje om mee te werken.

Link naar HorseTelex https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ryloise-dh

Haar volle zus heeft een veulen van One Two Three gehad vorig jaar.

​Ik heb helaas nog geen perfecte standfoto’s, maar hoop dat de bijgevoegde beelden een goede eerste indruk geven. Welke hengst zou volgens jullie goed kunnen passen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 22:08

Nog even een aanvulling die ik helaas niet meer in openingskost kon plaatsen. Ik kocht haar als 176 hoog, maar inmiddels nog gegroeid. Deze foto is gisteren precies 1 jaar geleden gemaakt bij de aankoopkeuring.

Afbeelding

Elisa2

Re: Hengstenkeuze All at Once x Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 08:30

Knappe merrie uit het lijntje van Carlton Hill, wat zijn je verbeterpunt wensen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 08:57

Leuke merrie. Maat is geen probleem zo te zien. Dan kan je gerust een McLaren overwegen bijvoorbeeld. Die kan wel wat bloed en model toevoegen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:58

Zou er wel rekening mee houden dat de merrie een heel hol voorbeen heeft en een lange steile schouder. Mijn selectie zou wel zijn een correct voorbeen en een schuine(re) schouder. En een wat meer verticale halsaanzet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 11:49

Elisa2 schreef:
Knappe merrie uit het lijntje van Carlton Hill, wat zijn je verbeterpunt wensen?

Dank je wel.

Ik denk een hengst die iets compacter is gebouwd in de lendenen, sterke bovenlijn, veel front en een schuinere schouder ligging, en een actief en dragend achterbeen heeft.

Maar sta erg open voor jullie visies aangezien ik verder geen fokker ben. Dit wordt onze tweede fokproduct.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:33

Ik snap het, als ik er zo naar kijk dan zie ik dat ze een wat sterk geheld kruis heeft en een vrij lang en gehoekt achterbeen. Lendenen vind ik niet zo veel mis mee, front en schouder zie ik wel. Merrie kan ook wel wat bloed gebruiken.

Wat je zoekt, zoekt iedereen denk ik :D maar het is soms erg lastig om een hengst te vinden die dit alles in een heeft.

Hoe zijn haar gangen verder? En wil je vrij bloed?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 19:02

Hebben jullie ervaring met fokadvies vragen bij KWPN? Lijkt me meer neutraler dan bij de hengstenhouder? Kan me voorstellen dat die logischerwijs in hun straatje adviseren.

Kreeg nog Jameson RS2 geadviseerd, hoe denken jullie daarover voor bij mijn merrie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 19:17

Zou niet mijn keuze zijn eigenlijk. Wie adviseerde dit?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 20:33

De staleigenaar waar we stonden voor we de paarden aan huis konden hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 21:06

KletsKoekje schreef:
De staleigenaar waar we stonden voor we de paarden aan huis konden hebben.

Ze heeft echt wat bloed nodig. Dan is Jameson misschien niet de beste keuze. Fiji ofzo lijkt me beter.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 21:26

Dank voor je input Janderegelaar. Ga me eens in deze hengst verdiepen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 22:02

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:18

Ik kan je geen advies geven KletsKoekje, al heb je echt een prachtige merrie! Ze doet me heel erg denken aan een Ferro merrie ik vroeger reed, een type die ik graag als toekomstig paard zie, ook qua karakter. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik wat vragen stel op basis van de reacties?

Wat wordt precies bedoeld met een hol voorbeen, wanneer is een achterbeen te lang en gehoekt en een kruis te sterk geheld? En waarom zou deze merrie meer bloed nodig hebben? Oprechte vragen puur uit nieuwsgierigheid, Hopelijk geen probleem. Succes met de hengstkeuze, Kletskoekje!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 00:05

Xyris schreef:
Wat wordt precies bedoeld met een hol voorbeen
wanneer is een achterbeen te lang en gehoekt en een kruis te sterk geheld? En waarom zou deze merrie meer bloed nodig hebben? Oprechte vragen puur uit nieuwsgierigheid, Hopelijk geen probleem. Succes met de hengstkeuze, Kletskoekje!

Qua beenstanden kan je hier alles vinden:

Voet en Beenstanden - Hoofcare https://share.google/BGltOq2u5pEgk2j8v

Kruis te sterk geheld, is zeg maar dat het (te) schuin af loopt. Als je de lijn van boven op de heup/kruis naar achter en naar beneden volgt.

Meer bloed, omdat het een merrie is met body, als je daar een tank op gaat zetten krijg je een risico op een wat robuust ouderwets type.
Bloederig is meer de andere kant, dus om wat meer te veredelen qua uiterlijk.