Dekhengst Eldorado van de Zeshoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amitro123

Dekhengst Eldorado van de Zeshoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 20:50

Hallo allemaal, ik wil dit jaar weer een veulen fokken en ik ben aan het kijken naar hengsten.

Ik ben als eerste aan het kijken geweest naar wat bij mijn merrie past, ze kan onzeker zijn bij het springen, maar springt met gemak 1.30-1.40 bij een ervaren ruiter. Ik was een hengst aan het zoeken die de onzekerheid er een beetje uit haalt en die ook een goede achterhand en galop heeft.

Toen kwam ik op Eldorado en voor wat ik zie, zie ik dat het wel kan matchen, maar ik wil even advies van jullie. Wat weten jullie van de hengst, is hij goed gefokt? heeft hij goede RX-foto’s? Ik ben aan het zoeken geweest, maar ik denk dat het nuttig is om er eens over te vragen!

Alvast bedankt!

Amitro123

Re: Dekhengst Eldorado van de Zeshoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

:?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Je geeft verder geen informatie over je merrie, dan is het lastig meedenken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Waarom neem je geen contact op met Nijhof? Die helpen je graag bij een hengstenkeuze voor je merrie en kunnen adviseren of hij wel of niet bij je merrie en je wensen past.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Wat meer informatie over je merrie is inderdaad wel handig om tot een onderbouwd advies te kunnen komen. Hoe is de merrie gefokt? Hoe groot is ze? Heeft ze eerdere nakomelingen gegeven en hoe doen die het? Wat zijn haar pluspunten en wat zou je graag willen verbeteren? Eldorado geeft paarden met veel power en bloed. Ze kunnen inderdaad wat brutaler zijn, maar ze worden daarnaast ook vaak omschreven als sensibel met een sterke persoonlijkheid. Dat moet je wel passen. Als je naar een wat meer nuchtere hengst zoekt, zijn er nog veel meer hengsten die de moeite waard zijn om eens te onderzoeken.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Ik heb zelf één Eldorado van de zeshoek. Ze is een fantastische springer en gaat met de juiste ruiter echt voor goud. Maar inderdaad een grote persoonlijkheid en is het lang niet altijd eens met mij haha.

Ze is daar in tegen wel weer heel eerlijk en echt een lieverd in omgang. Ik vind het een fantastisch dier maar om nou te zeggen dat ze heel makkelijk is nee dat niet.

Ze heeft wel drie goede gangen waarbij galop echt uitblinkt.

Ben je zelf een onzekere of angstige ruiter zou ik gaan voor een wat ‘makkelijker’ type. Want ja ze zijn heel gevoelig. Wat echt super kan zijn als je rustig. Duidelijk en consequent bent. Maar ze is ook echt een spiegel. En dat kan in je voordeel maar ook in nadeel werken.

Kortom een heel veelzijdig dier met goede sterke gangen maar met een groot karakter. Dus het hangt volledig van de merrie en wat je wilt af.
Laatst bijgewerkt door laetitia98 op Gisteren, 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

m_scrabble

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Hij fokt mooie en goede paarden. Maar je moet wel met het karakter overweg kunnen. Onzeker zijn de Eldorado's niet, vaak wel brutaal. En dat kan in de juiste handen goed uitpakken. Ik zou als ik een paard voor mijzelf zou fokken, als fanatieke amateur, zou ik voor een hengst kiezen die een makkelijker karakter doorgeeft. Ook al vind ik het wel een hele gave hengst.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:09

mika11 schreef:
Je geeft verder geen informatie over je merrie, dan is het lastig meedenken.

Merrie haar vader en moedersvader zijn Darco for fun en Vesontio du mesnil, de merrie is qua bouw zeer slank, en tijdens het rijden is ze vaak onzeker en moet het been er goed aan gehouden worden, ze is moeilijk om te rijden bij het springen, maar ze kan het wel heel goed. Ze gebruikt haar achterhand minder goed bij de dressuur en valt vaak op de voorhand in het begin, en haar galop kan ook sterker.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:13

Julia schreef:
Wat meer informatie over je merrie is inderdaad wel handig om tot een onderbouwd advies te kunnen komen. Hoe is de merrie gefokt? Hoe groot is ze? Heeft ze eerdere nakomelingen gegeven en hoe doen die het? Wat zijn haar pluspunten en wat zou je graag willen verbeteren? Eldorado geeft paarden met veel power en bloed. Ze kunnen inderdaad wat brutaler zijn, maar ze worden daarnaast ook vaak omschreven als sensibel met een sterke persoonlijkheid. Dat moet je wel passen. Als je naar een wat meer nuchtere hengst zoekt, zijn er nog veel meer hengsten die de moeite waard zijn om eens te onderzoeken.

Ze heeft 1 nakomeling van Cote d'Or Z, maar dat is nog maar een jaarling. Dus veel informatie kan ik daar niet over geven. Mijn merrie is 1m63, dus niet groot. Haar pluspunten zijn dat ze heel graag wil, en ze heeft een beetje pit, maar ze heeft echt veel ondersteuning nodig om dat te laten zien. Normaal wordt het paard gekweekt voor de verkoop. Dus voor mij moet het geen gouden karakter hebben.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Een paard met een goed karakter verkoopt makkelijker en voor meer dan een draak.

Maar het lijkt mij niet heel verstandig om een merrie met een al niet makkelijk karakter te laten dekken door Eldorado, die ook geen makkelijke karakters geeft. Met pech krijg je van allebei de moeilijke trekken mee en heb je ineens een super ingewikkeld paard staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:30

Amitro123 schreef:
Julia schreef:

Ze heeft 1 nakomeling van Cote d'Or Z, maar dat is nog maar een jaarling. Dus veel informatie kan ik daar niet over geven. Mijn merrie is 1m63, dus niet groot. Haar pluspunten zijn dat ze heel graag wil, en ze heeft een beetje pit, maar ze heeft echt veel ondersteuning nodig om dat te laten zien. Normaal wordt het paard gekweekt voor de verkoop. Dus voor mij moet het geen gouden karakter hebben.

Dit is de merrie: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 5/davina-z

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Voor de verkoop hoef je op dit moment niet te fokken...

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:49

hoogendroog schreef:
Voor de verkoop hoef je op dit moment niet te fokken...

Hoezo niet?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Omdat de handel al bijna twee jaar op z'n gat ligt. Goede paarden worden altijd goed verkocht, dat zal ook nooit veranderen. Maar met een 1.30 merrie uit een gewoon lijntje fokken voor de handel, gaat je geld kosten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

hoogendroog schreef:
Omdat de handel al bijna twee jaar op z'n gat ligt. Goede paarden worden altijd goed verkocht, dat zal ook nooit veranderen. Maar met een 1.30 merrie uit een gewoon lijntje fokken voor de handel, gaat je geld kosten.

Nou ja, moeder sprong ook 1.45. Broer van de moeder 1.60. Broer van grootmoeder ook. Sportresultaten zijn altijd afhankelijk van waar het paard terechtkomt. Maar dat er geen sportgenen in die lijn zitten kun je niet zo stellen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:44

janderegelaa schreef:
hoogendroog schreef:

Nou ja, moeder sprong ook 1.45. Broer van de moeder 1.60. Broer van grootmoeder ook. Sportresultaten zijn altijd afhankelijk van waar het paard terechtkomt. Maar dat er geen sportgenen in die lijn zitten kun je niet zo stellen.

dat wordt ook niet gesteld, maar voor de springpaardenfokkerij is dit gewoon een simpel lijntje, en dat wordt ook niet commercieel door er een dure hengst op te zetten.

Ik denk dat je an sich met Eldorado niet zoveel verkeerd kan doen, het is een bewezen goed fokkende hengst, aan de andere kant weet ik niet of hij de verbeterpunten gaat brengen die je zoekt. Hij geeft wel eens ongelijke voetstanden en eenogige paarden komen ook voor. Daarnaast kost die natuurlijk een maandsalaris aan dekgeld. Voor galop en rijdbaarheid kun je het in de Holsteinerhoek zoeken.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 34 min geleden

Zou dan bv Diarado een betere fit zijn?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Een standfoto zou een en ander wel makkelijker maken. In het wilde weg hengsten op gaan noemen, voor een merrie die men niet kent, lijkt me geen goede manier.