Hengst voor elite ibop sport prok merrie v Jazz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Hengst voor elite ibop sport prok merrie v Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:55

Het is koud er ligt sneeuw dus ging mijn hoofd natuurlijk gelijk weer naar de zomer en veulens. We hebben dit jaar expres de dames gust gelaten en willen dit jaar maar 1 merrie dekken.

Die merrie is onze elite ibop prok sport dr nmk merrie v jazz x flemmingh x Cabochon.
Afgelopen jaar hebben we een prachtig zwart merrieveulen gehad van Denver US. Super lopen, heel snittig, iets pittig karakter maar wel 1 die snel gewillig word als je er iets mee doet.

Even de sterkte en minder punten van de merrie

Sterke punten:
* sterk bewegen, veel achterbeen, mooie swung en mooi front
*fijn karakter ze is scherp maar makkelijk in de omgang en in het werk.
*lijkt goed te fokken, al meerdere fijne nakomelingen waaronder een Z2 ruin, elite merrie.

Mindere punten:
* heeft iets hollere rug en kan hem in beweging wat naar beneden duwen, merrie beweegt er verder top mee maar dit hoeven we niet te veel te verankeren/te verergeren.
*maat, ze is niet de grootste.

Wat zoeken we in een hengst
*Verankeren van haar beweging, gemak, sterk achterbeen, mooie swung en bergop.
*Goed karakter geven, werkwillig en mensgericht.
*maat vererven.

Wat willen we fokken, een sport paard evt gelijk voor de verkoop dus veulen moet commercieel zijn en interessant kwa afstamming voor bijv. de veulen veilingen etc.

Prijs voor de hengst niet gelijk aan de orde.
Mag jonge veel belovende hengst zijn maar ook een bewezen hengst.

Ik heb zelf nog niet echt iets waarvan ik zeg ja dat word hem dus sta geheel open voor jullie ideeën *\o/*

Wat foto's van de merrie
3 jarige op de keuring

Afbeelding

Afbeelding

Met haar veulen van Denver us

Afbeelding

In de sport
Afbeelding

Haar zoon van Rousseau
Afbeelding

Afbeelding

Half zus van just wimphof welke wij ook in bezit hebben

Afbeelding

Edit
Moest even de juiste fotos er bij plaatsen :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Jullie hebben al zoveel veulens uit die merrie gefokt. Ik denk dat je precies weet wat erop moet. Maar wel leuk dat je die prachtige merrie laat zien. Denver US veulen is prachtig. Qua beweging denk ik zelfs nog beter dan de moeder. Misschien is zijn vader, Dynamic Dream, een idee?

De Rousseau is trouwens ZZZ.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:14

Wij niet, wij hebben de merrie van de fokker gekocht ;) ik ken meerdere nakomelingen natuurlijk wel maar alsnog vinden we het best lastigs iets te bedenken met zoveel keuzes en toch om het jazz flemming etc vrij te houden.

Ja veulen is heel goed(die is hier wel gefokt/geboren), zijn we hele blij mee en hebben we daarom ook aangehouden.

Ja klopt keywest( de rousseau) liep zz zwaar, deze merrie was er ook klaar voor maar door een ongelukje viel dat in het water helaas.

Edit
Dynamic dream is inderdaad 1 waarbij we zeggen dat is een interessante optie :j

Bedankt voor je feedback

Elisa2

Re: Hengst voor elite ibop sport prok merrie v Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Wellicht MagicmcKee? Hengst heeft maat en een goed achterbeen. Veel veer in de draf, en drie hele goede gangen.

Ik vind de merrie een typische Jazz om te zien. :-)
De Just Wimphof spreekt erg aan, Donnerhall bloed lijkt ook wel passend.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Just Wimphof zou ik zelf weer voor kiezen. Niet t meest spannende, maar een goed karakter/sportpaard staat bij mij op één en dat lijkt hij te geven.

Rousseau/JW zijn beide iets geslotene types, niet erg hoogbenig. Dat type vind ik, gezien de nakomelingen, goed passen bij je merrie met idd veel Jazz opdruk. Is ook kwestie van smaak natuurlijk ;-). DD zou ik dus zelf niet gebruiken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:14

Elisa

Zeker ontzettend aansprekende hengst en 1 die we zeker al een paar x de revue hebben laten passeren.
Ik vind het alleen jammer dat je zo weinig over de moederlijn te weten komt. Veel springpaarden en een wat kleine moeder maar verder geen idee hoe die lijn gaat fokken.

Als je bijv de jazz en just wimphof naast elkaar legt zijn ze wellicht zussen maar wel ontzettend verschillend. De jazz is 1.66 de just wimphof ruim boven de 170 :D die fokt ook heel groot we hebben er een geweldige extreme us hengst van 2024 van die al 165 plus is
Afbeelding

Dus zeker een geweldige hengst maar wel grote vraag wat hij gaat fokken.

Parnassia
Ja zeker geweldig karakter, de zus is ook echt een makkelijk paard wat goed heet te maken is maar ook zo weer afvloeit. Naar 2 veulens rijden we er zonder zadel bijv zo weer op weg. Maar de jazz is wel echt een beter paard kwa beweging dus of we daarin wat gaan inleveren. Daarnaast is hij gewoon niet heel commercieel mochten we gaan verkopen. Dus jw stond niet gelijk in de top als keuzes.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Je hebt een mooie fokmerrie weten aan te kopen, gefeliciteerd! Dat is mooi uitgangsmateriaal om je fokkerij mee op te zetten. Ik zou ook niet terug gaan naar JW. JW geeft fijne karakters, maar beweging doet voornamelijk verkopen en dat verbeterd hij niet denk ik. Op dit moment is hij ook gewoon niet zo commercieel als je wilt gaan verkopen inderdaad.

Ik vind MagicMcKee zeker geen gekke keuze, echt een fijne hengst met goede bewegingen. Een andere jonge hengst waar ik aan moet denken is Scaramouche.
Als je iets meer voor bewezen wilt gaan, dan zou ik ook eens kijken naar Red Viper. Daar zit wel ook Cabochon achter, maar in mijn ogen zit dat ver genoeg weg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:19

Bedankt Carola, we zijn ook blij met haar.
Red viper is hier inderdaad ook vaak langs gekomen heb hem al vaak bewonderd onder het zadel en op stal en hij lijkt ontzettend braaf en makkelijk. Maar dat gezegd te hebben heb ik er nog niet gelijk de meest fijne veulens van gezien. Toch wel wat stuggere veulens kwa beweging met weinig front ook uit moeders met wel meer lossigheid en front. Dus dat houd me wat tegen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 7 min geleden

Bij Magic is er inderdaad nog geen nafok bekend maar als het een goede match is en hij fokt goed dan is het wel heel commercieel.