Ik ben me aan het oriënteren op de mogelijke aanschaf van een jonge Haflinger merrie en heb een vraag over het inschatten van de verwachte eindstokmaat. Stokmaat is voor mij redelijk van belang, maar heb geen idee wat ik qua groei kan verwachten. Ik weet dat het bij gissen blijft maar wie weet kan iemand mij toch wat meer inzicht geven.
Het gaat om een haflinger merrie van 22 maanden (1,5+ jaar), geboren in 2024. De stokmaat van de ouders is als volgt: • Moeder ongeveer 1.52 m • Vader ongeveer 1.57 m
De merrie zelf meet momenteel: • 1.49 m op de schoft • 1.55 m op de billen
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Haflingers van deze leeftijd. Hoeveel centimeters zien jullie er gemiddeld nog bij komen vanaf ongeveer 1,5 jaar? En zegt het verschil tussen schofthoogte en achterhand op deze leeftijd iets over de uiteindelijke stokmaat?
Ik hoor graag jullie ervaringen en inzichten. Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst bijgewerkt door paardje87 op Gisteren, 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Volgens standaard rijpaarden groeicurve obv data van Wageningen zou ze met deze schofthoogte +/- 155 moeten worden. Ze is dan wel echt extreem overbouwd?
Als je zekerheid wilt zou je alsnog een volwassen dier moeten kopen
De 'touwtjesmethode' schijnt redelijk te koppen. Maar ook dan heb je soms afwijkingen.
Mijn merrie was op 1 januari in het jaar dat ze 3 werd EINDELIJK 1.57m, want dan was het tenminste een paard en ik had haar gekocht om mee de springsport in te gaan, dus wilde ook echt een paard. Toen ze op 30 juni, dus 6 maanden later, naar de keuring ging was ze 1.68m. Dat is 1.72m geworden op 4 jarige leeftijd. Daarna niet meer gegroeid.
Ik verwacht dat deze rond de 1.55 zal uitkomen. Niet veel groter.
Lieser
Geplaatst: Gisteren, 12:05
EngeltjeS schreef:
M.a.w. mijn ervaring is dat ze zeker tot hun 7e blijven groeien in hoogte.
Zou het daarbij nog uitmaken of het een ruin of een merrie is?
Fly_high
Geplaatst: Gisteren, 12:08
Suzanne F. schreef:
Ik verwacht dat deze rond de 1.55 zal uitkomen. Niet veel groter.
Ja dat denk ik ook, die extreme groeiverhalen ken ik eigenlijk ook alleen van bokt. Een E-pony gefokt dier wat op zijn 2de prima in de E-pony groeicurve past blijft in 98% gevallen gewoon een E-pony.
Blijft gokken, algemeen heb je met 2 jaar wel het grootste stuk gehad qua groei. Sommigen groeien helemaal niet meer na 2 jaar, anderen hebben op 4 of 5 jarige leeftijd zelfs nog een groeispurt.
Hoe zijn ouders gebouwd? Als jong paard is het heel normaal dat de achterhand hoog staat, maar sommigen blijven natuurlijk iets overbouwd. Dus dat de kont nu 1.55 is, hoeft ook niet te betekenen dat dat de minimale schofthoogte gaat worden.