Hulp keuze dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amitro123

Hulp keuze dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 19:51

Hallo Bokkers

We zijn dit jaar van plan om een veulen te kweken, maar ik heb twijfels over de hengsten en ik zou jullie graag om advies vragen.
Ik heb een sportieve merrie, die een beetje onzeker kan zijn tijdens het springen, maar met vertrouwen gemakkelijk over 1.30m raakt, het is een heel snel paard die makkelijk te rijden is in de dressuur, maar soms lui kan zijn. Ze is heel mensvriendelijk en dat is een eigenschap waarvan ik wil dat het veulen dat ook heeft?

Afbeelding

Heeft er iemand aanbevelingen?
Het liefst heb ik een Zangersheide of iets in die aard.
Bedankt!

Oehlala

Re: Hulp keuze dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:03

Wat is de afstamming van de merrie? Wil je vers- diepvries of maakt niet uit, en welk budget heb je ter beschikking. Op mij komt de omschrijving van de merrie iets tegenstrijdig over, kun je nog iets meer over haar vertellen? Is het veulen voor de verkoop of wil je het zelf houden?

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 23:44

Oehlala schreef:
Wat is de afstamming van de merrie? Wil je vers- diepvries of maakt niet uit, en welk budget heb je ter beschikking. Op mij komt de omschrijving van de merrie iets tegenstrijdig over, kun je nog iets meer over haar vertellen? Is het veulen voor de verkoop of wil je het zelf houden?

De merrie is van de Darco-lijn en ze is zelf een Zangersheide, mijn budget ligt tot de €2000. Het veulen is voor de verkoop
Ik snap dat het misschien tegenstrijdig overkwam. Het is een eerlijke merrie die echt heel fel let op de ruiter tijdens het rijden, maar ze kan heet worden tijdens het springen, in tegenstelling tot de dressuur waar ze eerder heel rustig is. Met de juiste hulpen en met de juiste ruiters rijd ze heel fijn, maar het is geen paard waar iedereen mee weg kan rijden. Ze heeft veel bloed en potentieel in haar, maar ik wil haar matchen met een hengst waarvan de galop en dressuur iets vlotter gaat.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Is dit je merrie TS? https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 5/davina-z

Ik heb zelf geen verstand van de springfokkerij, maar voor mensen die het wel hebben is het vaak fijn om de afstamming op deze manier in te kunnen zien en daarnaast helpt het ook om een standfoto van de zijkant te plaatsen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Vraag het ook even hier: [FA] Topic voor springpaardenfokkerij
Daar is een tijdje niet gepost, maar daar zitten de meeste kenners.

Wij fokken ook springpaarden, maar ik vind het lastig om daarover te adviseren.

Want het heeft te maken met karakter, maar vooral met vermogen, techniek en reflexen.
Wij kijken ook veel, dat geeft toch nog steeds de meeste informatie. Over het gedrag, of ze moeilijk zijn in de mond, makkelijk te rijden, enz.
Toevallig gisteravond naar de hengstencompetitie geweest en ik was onder de indruk van On and On MB. https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-628650 (slecht voorbeeld misschien want ik weet niet eens of deze wel ter dekking staat).

Er zijn veel hengsten die de galop verbeteren (kies geen hengst met Stakkato bloed) maar ik zou zeker eerst kijken naar wat je verder nodig hebt.
Wel dit: als je gaat voor verkoop, kies dan een echte springhengst.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Goed karakter
Vermijd bloed van Clinton, Cornet Obolensky, Heartbraeker: super springers maar niet zo voor amateurs.

Leuker karakter, springen én bewegen : bloed van Contender.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

koend schreef:
Goed karakter
Vermijd bloed van Clinton, Cornet Obolensky, Heartbraeker: super springers maar niet zo voor amateurs.

Toch blijven deze bloedlijnen voor de verkoop wel interessant, zeker met een Darco merrie kan het ook wel een goede combi zijn. (ervan uitgaande dat de merrie van het linkje ook de merrie van dit topic is).

wat vind je bijv. van Conrad HH?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Ik ken de hengst niet persoonlijk.
Ik heb hem net opgezocht en wat ik lees en zie past perfect.
Mooie afstamming, en aangeprezen voor zijn galop en rijdbaarheid.
Bovenal heeft hij het allemaal zelf bewezen.

Hij lijkt me het zeker waard om verder op te zoeken.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:46

mooney schreef:
Is dit je merrie TS? https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 5/davina-z

Ik heb zelf geen verstand van de springfokkerij, maar voor mensen die het wel hebben is het vaak fijn om de afstamming op deze manier in te kunnen zien en daarnaast helpt het ook om een standfoto van de zijkant te plaatsen.

Ja dat is ze!
Ik heb eigenlijk geen foto van de zijkant van haar, de meeste zijkant dat ik van haar heb is dit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of dit een beetje nuttig is..

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:58

Oehlala schreef:
koend schreef:
Goed karakter

Toch blijven deze bloedlijnen voor de verkoop wel interessant, zeker met een Darco merrie kan het ook wel een goede combi zijn. (ervan uitgaande dat de merrie van het linkje ook de merrie van dit topic is).

wat vind je bijv. van Conrad HH?

Ik heb zelf ook wat research gedaan en HH Conrad spreekt mij behoorlijk aan, ik ben dol op zijn techniek, bouw, karaktereigenschappen en hij is ook niet te groot. Het enige waar ik mij een beetje zorgen om maak is de leeftijd. Is 21 jaar te oud? Moet ik beter met ingevroren zaad laten dekken?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Je kunt kijken welke voorwaarden qua garantie je kunt krijgen.

Zijn sperma kan best nog goed zijn en als hij niet massaal veel merries krijgt, hoeven ze ook niet veel te verdunnen.
Ik fok voor mijzelf en dan is langleefbaarheid ook een pluspunt. Als ik ergen lees " veel te vroeg gestorven” haak ik al bij voorbaat af.

Jij kweekt echter voor de verkoop en dat is een andere invalshoek. Dan heb je liefst een hengst die ten tijde van je geplande verkoop populair en in de aandacht is, dan kom je al snel bij een jonge hengst uit.
Daar vind ik de keuze wel veel moeilijker. Ik ben geen grote kenner, (en ik denk zelfs dat de kenners zich vaak vergissen.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Bij springhengsten werkt dat vaak wat anders, daar willen mensen geen jonge hengsten maar bewezen hengsten. Of deze hengst dat is, dat weet ik niet..maar commercieel gezien wordt daar dus wel anders naar gekeken.

Als er voor de verkoop gefokt wordt dan zou ik kijken naar bloedlijnen die bewezen goed combineren met het Darco bloed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Wil je verkopen als veulen? Die markt is het niet dus daar zou ik 3 keer over na denken. De merrie is niet zo bijzonder dat je gegarandeerd een mooi bedrag voor het veulen krijgt. Dus opfokken tot jong paard zeker in je achterhoofd houden.

Verder idd een bewezen populaire hengst kiezen, maar populair is voor iedereen weer anders. Z heeft genoeg commerciële hengsten :j

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

is Drummer 2000 TN een optie?
Ook voor evt verkoop interessant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

cjb schreef:
is Drummer 2000 TN een optie?
Ook voor evt verkoop interessant.

Die heeft er afgelopen jaar 1100 gedekt, echt bijzonder is dat niet meer.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Uiteindelijk commercieel is een goed paard, ongeacht afstamming. Daarbij moet je als fokker wel altijd in je hoofd houden dat je het veulen evt. moet aanhouden. De veulenverkopen zijn gewoon ingestort en dat zal dit jaar niet anders zijn. Het feit dat er onnoemelijk veel geld wordt uitgegeven aan stippelveulens met, op het oog niet de beste kwaliteit, zegt al genoeg. Ze zijn zelf ook de weg kwijt.

De merrie zelf is of komt niet uit een zeer bijzonder lijntje, zit wel wat sport in, maar dat 'gebrek' aan commercie ga je ook niet oplossen met een commerciële hengst. Bovendien wat is een commerciële hengst?
Die, die veel dekt is vooral commercieel voor de hengstenhouder, die, die weinig dekt, kent niemand.
(of het moet net een hengst zijn die niet tot weinig beschikbaar is en op GP level loopt en je toevallig een merrielijn hebt waarmee en aan sperma en op de veiling kunt komen).
Dus tja, ben zelf van mening dat je daar als fokker goed over moet nadenken en dan kom ik terug op mijn eerste zin, een goed paard is een commercieel paard, ongeacht afstamming.

Conrad (ik heb geen aandelen) bevrucht zeer goed trouwens, dus ik verwacht dat zijn verse sperma goed zal zijn. Ik denk dat hij op deze afstamming een goede toevoeging is en ook rijbaarheid en kwaliteit kan toevoegen.
Wil je de merrie vanuit huis dekken of ergens neerzetten? Ik meende dat je van België bent, Hanna Remans in Oudsbergen werkt met een drachtigsheidstarief.

Zijn er hengsten of bloedlijnen die jouw zelf aanspreken? Dan kunnen we misschien meedenken.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:15

Bedankt voor deze nuttige uitleg!
Ik ben nu aan het kijken naar hengsten die me aanspreken, maar als ik ze invoer op horsetelex samen met mijn paard om te kijken voor inteelt, is het altijd meer dan 35%, en dat lijkt me enorm hoog..

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:23

Oehlala schreef:
Uiteindelijk commercieel is een goed paard, ongeacht afstamming. Daarbij moet je als fokker wel altijd in je hoofd houden dat je het veulen evt. moet aanhouden. De veulenverkopen zijn gewoon ingestort en dat zal dit jaar niet anders zijn. Het feit dat er onnoemelijk veel geld wordt uitgegeven aan stippelveulens met, op het oog niet de beste kwaliteit, zegt al genoeg. Ze zijn zelf ook de weg kwijt.

De merrie zelf is of komt niet uit een zeer bijzonder lijntje, zit wel wat sport in, maar dat 'gebrek' aan commercie ga je ook niet oplossen met een commerciële hengst. Bovendien wat is een commerciële hengst?
Die, die veel dekt is vooral commercieel voor de hengstenhouder, die, die weinig dekt, kent niemand.
(of het moet net een hengst zijn die niet tot weinig beschikbaar is en op GP level loopt en je toevallig een merrielijn hebt waarmee en aan sperma en op de veiling kunt komen).
Dus tja, ben zelf van mening dat je daar als fokker goed over moet nadenken en dan kom ik terug op mijn eerste zin, een goed paard is een commercieel paard, ongeacht afstamming.

Conrad (ik heb geen aandelen) bevrucht zeer goed trouwens, dus ik verwacht dat zijn verse sperma goed zal zijn. Ik denk dat hij op deze afstamming een goede toevoeging is en ook rijbaarheid en kwaliteit kan toevoegen.
Wil je de merrie vanuit huis dekken of ergens neerzetten? Ik meende dat je van België bent, Hanna Remans in Oudsbergen werkt met een drachtigsheidstarief.

Zijn er hengsten of bloedlijnen die jouw zelf aanspreken? Dan kunnen we misschien meedenken.

Voor echt te kweken voor de sport denk ik aan pegase, comme il faut, Dourkhan, Clintrexo… ik wil vooral kijken naar de Zangersheide paarden, ik wil niets van Dominator want volgens mij zou dit geen goede combinatie zijn met mijn merrie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

waarom wil je van haar een veulen kweken? Om een keer een dracht mee te maken? Om geld te verdienen? Of omdat je denkt dat ze iets toe kan voegen?
Verkijk je niet op de verkoop van je veulen. Daar ga je geen geld aan verdienen mits het een hele speciale is, maar die kans is altijd behoorlijk klein. De merrie heeft geen bijzondere bloedlijnen dus commercieel gezien is ze niet zo interessant.
Dus dan houd je fokken voor de leuk over. Tja, daar vind ik altijd wat van. Ik zeg niet dat er nooit gefokt moet worden met middelmatige paarden, maar denk er wel goed over na. Het is niet alleen maar sunshine and rainbows. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:48

Oehlala schreef:

Toch valt dat echt mee met dat lijntje. Als je een beetje doorklikt in Horsetelex dan zitten er toch aardig wat internationale springpaarden in.