Denkhengst Dominator 2000 Z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yixiga

Denkhengst Dominator 2000 Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:41

Hallo allemaal
Ik wil dit jaar een veulen fokken met Dominator 2000 Z, maar nu heb ik gehoord dat hij niet zo een fijne veulens geeft en ik wil weten of jullie ervaringen hebben met veulens van hem, of jullie iets weten over zijn nakomelingen.
Alvast bedankt!

Oehlala

Re: Denkhengst Dominator 2000 Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:51

Wat zijn voor jouw wat minder fijne veulens?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:01

En waarom wil je precies een veulen met hem fokken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Wat voor merrie heb je?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Mijn gevoel (en dat is een gebasseerd op toch wel veel aanwezig zijn op jonge paarden wedstrijden): veel gedekt, weinig van gezien. Soms eens een topper zoals Dorian Grey, maar gezien het volume aan goede merries had ik er toch meer verwacht op de wedstrijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

merelhof schreef:
Mijn gevoel (en dat is een gebasseerd op toch wel veel aanwezig zijn op jonge paarden wedstrijden): veel gedekt, weinig van gezien. Soms eens een topper zoals Dorian Grey, maar gezien het volume aan goede merries had ik er toch meer verwacht op de wedstrijden.

Dat klopt niet helemaal, er zijn wel heel veel nakomelingen die het goed doen in de sport: https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/1684104
Ik denk dat er veel verkocht zijn naar het buitenland.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

wat is goed in de sport is natuurlijk al per persoon anders. er lopen er nu uit 1385 bekende nakomelingen op horsetelex, 25 op 150m of hoger. Nou ja er zijn hengsten die beter scoren. Vooral omdat hij in het begin echt wel de betere merriestammen gehad heeft, of enkel beschikbaar was voor de betere merries.

Zelf heb ik helemaal niets met de manier van springen van de hengst zelf, ik vind dat hij geen techniek heeft, hij is niet duurzaam gezond en al een hele tijd niet meer op het toneel. Heb er zelf behoorlijk wat paarden van gezien die op fundament serieuze aanmerkingen hebben en ook slecht op de foto zijn, niet onbelangrijk als je wilt verkopen.
Vind het een beetje de Totlias onder de springers, hij is groot en zwart en er is een mooie hype omheen gecreëerd. Ik denk dat er betere Diamantzonen zijn, zowel in de sport als de vererving.

Dat gezegd hebbende, hij komt wel uit een goede stam en als je merrie voldoende techniek in de benen heeft en gezond is, kun je de gok wagen.

wat zijn je redenen om met deze hengst te dekken en wat voor afstamming heeft je merrie?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Mijn keuze laat ik heel sterk afhangen van de jonge paarden die ik zie (en een vogel maakt de lente niet). Op basis daarvan doet bvb colorit, Kassander en voor mij echt een ontdekking Corydon het beter op gewonere merries.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Ik vind karakter altijd een hele moeilijke in de fokkerij, zeker om te ‘voorspellen’.
Uit de ene super sensibele merrie komt een mega sociaal, mensgericht veulen, echt helemaal het omgekeerde van de moeder qua karakter.
Uit de andere super makkelijke en chille merrie komt een draak van een veulen dat 12u oud is, nog wankel op de benen staat en al gericht naar je mept…
Dus ja, waar ligt het aan?
Nu moet ik er wel bijzeggen dat na 2 weken intensieve training om het moeilijke veulen aan te raken dit ook wel is gekeerd en dat ik uiteindelijk ook alle 4 zijn voeten los kon optillen op de wei, dat ik hem zonder problemen los op de wei een vliegenkap kon opzetten.
Dus op dat vlak vind ik dat karakter ook wel een beetje ‘maakbaar’ is.
Verder verandert het karakter soms nog veel tijdens het opgroeien, degene die als jaarling heel bang aangelegd was was op 4jaar juist eerder brutaal.
Dus ik hou zeker rekening met het karakter maar door alles hierboven is het voor mij persoonlijk niet meer de belangrijkste factor.