Kleurengenetica: waarom lijkt mijn (geteste) zwarte pony bruin?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_1

Kleurengenetica: waarom lijkt mijn (geteste) zwarte pony bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:09

Hoi!

Omdat ik komend seizoen mijn merrie wil laten dekken, en omdat ik het interessant vind, heb ik haar kleur genetisch laten testen. De uitslag was EE aa TO/n.
Alleen lijkt ze echt best wel bruin, zeker in de winter, dan heeft ze een rood/bruine gloed over zich en een bruin/crème kleurige neus plus flanken. Ik dacht aan mealy, maar dat zou niet tonen op zwart basis. En agouti of crème voor smokey black draagt ze niet, dus dat kan het ook niet verklaren. Zwarte paarden kleuren met de zon natuurlijk ook vaak wat bruiner, maar Abby is juist in de zomer echt zwart, zelfs haar neus is dan donkerder, en in de winter rood/bruinig.

Iemand een idee?

Ik ben heel benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Re: Kleurengenetica: waarom lijkt mijn (geteste) zwarte pony bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Heb je dit al bij het lab voorgelegd met foto's van haar(en waar heb je getest?)? Waar mensen werken worden fouten gemaakt en met zo'n koperen snoetje zou ik dat als eerste willen checken.

Als het lab aangeeft dat ze in duplo hebben getest en de uitkomst dus redelijk vast staat, dan zou ik checken of ze wellicht een tekort heeft. Sommige zwarte paarden verliezen kleur bij oa een kopertekort.
Als laatste hebben de kleuren wel vaker een soort overlap in hoe het uit. Je hebt natuurlijk ook Friezen die genetisch gezien nooit agouti hebben die behoorlijk bruinig uit kunnen slaan. Maar ik vind haar wel heel bruin rond de snoet en flanken om dat als eerste theorie op te werpen.