Hoe contract draagmerrie opstellen? En springhengst gezocht!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

Hoe contract draagmerrie opstellen? En springhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:17

Ik heb de volgende situatie:

Ik heb een e pony merrie van 18 jaar en zelf op 1.51m gemeten.
Ze is nu drachtig van haar eerst veulen.
Ze is super gezond en vindt springen het einde!
Ze heeft zelf geen papieren maar ik weet dat dr vader Ivo is en daarvan de vader is Samber.

Nu leased een meisje haar full time van mij en zij is erg gek op haar.
Haar vader vroeg mij het volgende:
Kan de merrie gedekt worden door een grotere springhengst zodat er een veulen uitkomt die rond de 1.65 uitkomt? Zij willen dan graag een veulen van haar.
Theoretisch gezien kan dat uiteraard.

Nou ben ik dus opzoek naar info/ervaringen hoe we dit het beste (financieel) kunnen regelen.
Zij willen een veulen springgefokt en dat zeker 1.65m wordt, uit deze merrie.

En of jullie een geschikte hengst hiervoor weten? :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

Je kunt nooit een stokmaat voorspellen. Zelfs al zet je er een hengst van 1.70 op dan kan er nog steeds een e-pony uitkomen. Dat zou dus zeker in het contract moeten staan dat stokmaat geen reden kan zijn om het veulen te weigeren.
Verder zou ik een verzekering laten afsluiten voor merrie en veulen en een clausule voor onverwachte onkosten.

anjali

Re: Hoe contract draagmerrie opstellen? En springhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

Ik denk eerlijk gezegd dat dit een slecht idee is. Die merrie is 1.51 en die mensen willen uit haar een veulen fokken dat minstens 1.65 wordt. Ze kunnen veel beter een veulen kopen dat er al is ,van ouders die de gewenste maat hebben. Dan belast je de (al 18-jarige) merrie niet met een (mogelijk) te groot veulen ,en weet je ook meteen wat je krijgt.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:04

Stokmaat niet kunnen voorspellen dat weet ik daarom had ik er ook bijgezet dat het theoretisch gezien wel kan.
Ze willen juist een veulen van deze merrie.
De wens is dat het veulen wel wat groter wordt dan de merrie aangezien het meisje nu 15/16 is en en nu wel mooi op past maar nog wel wat zal groeien. Dus voor de mooi beter als het iets groter wordt.

Het veulen past zich in de merrie aan, na de geboorte zal deze gaan groeien (logisch natuurlijk maar je snapt mij vast wel)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Maar..de merrie is nu 18, en drachtig van eerste veulen. Ze zal 19 zijn als ze deze krijgt. Jullie willen weer een veulen, dan van een groter fokkende hengst, ze zal dan zeker 20 zijn als ze die zou krijgen. Toekomstplannen maken is leuk, maar ik zou eerst de komst van het veulen wat ze nu draagt eens afwachten. Enne, dat meisje dat perse een veulen van deze merrie wil, is nu 15\16 zeg je. Over 2 jaar is die 18. Mogelijk in een heel andere levensfase, bezig met studie en vriendjes, en niet meer zo geinteresseerd in een speciaal voor haar gefokt veulen, waar ze de eerste 3 jaar ook nog eens niet mee zou kunnen rijden. M.a.w. ik zou dit plan even op de lange baan schuiven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

anjali schreef:
Maar..de merrie is nu 18, en drachtig van eerste veulen. Ze zal 19 zijn als ze deze krijgt. Jullie willen weer een veulen, dan van een groter fokkende hengst, ze zal dan zeker 20 zijn als ze die zou krijgen. Toekomstplannen maken is leuk, maar ik zou eerst de komst van het veulen wat ze nu draagt eens afwachten. Enne, dat meisje dat perse een veulen van deze merrie wil, is nu 15\16 zeg je. Over 2 jaar is die 18. Mogelijk in een heel andere levensfase, bezig met studie en vriendjes, en niet meer zo geinteresseerd in een speciaal voor haar gefokt veulen, waar ze de eerste 3 jaar ook nog eens niet mee zou kunnen rijden. M.a.w. ik zou dit plan even op de lange baan schuiven.

Precies dat!

En als de eis is dat het veulen groter moet zijn dan de moeder.

Laat ze dan maar lekker een jaarling kopen waarvan de ouders wel aan de voor hun eis gestelde stokmaat zitten.

Ik zou je merrie zeker niet ervoor laten gebruiken.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 53 min geleden

Ok bedankt voor jullie meedenken!
Misschien had ik er ook even bij moeten zetten dat ik ook even informatie wilde verzamelen en de voors en tegens wilde weten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Ook klopt de titel van dit topic niet. Want, het meisje wil perse een veulen van deze merrie. Maar, een "draagmerrie" draagt een embryo van andere paarden ,dat bij haar is ingebracht, maar waar ze zelf niet genetisch aan verwant is. Overigens ben ik absoluut tegen dergelijke onnatuurlijke toestanden, maar dat is in eerdere topics al ter sprake gekomen, en is dus niet wat ts in gedachten had en dus offtopic.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

Als deze merrie paard gefokt is zal je er best een paard van 1.65 uit kunnen fokken. Maar garantie is er nooit. De kans is wel groot dat het lukt. Springhengsten genoeg die maat meegeven. De Bonaire5 veulens hier op stal zijn allemaal ver hun moeder voorbij bijvoorbeeld. Maar naast maat moet je ook kijken naar bouw, techniek en karakter. Wat is de merrie nodig en wat is het doel. En dan zoeken naar een hengst die in dat plaatje past en maat meegeeft. Bonaire5 was maar een voorbeeld, er zijn genoeg andere hengsten die ook maat geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14 min geleden

Qua maat en er een paard op zetten zou ik prima vinden. Als de komende bevalling goed gaat, gelijk dat jaar dekken en niet wachten.

Echter vind ik het 'geen papier' een maar. Dus ik zou het niet doen. Als ik de andere partij was.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Wat zit er verder in de lijn van de moeder qua stokmaten? Als die generatie na generatie rond die maat zitten, is de kans niet heel aannemelijk dat je er aanzienlijk vergrotend mee gaat fokken, ook niet als de hengst uit een bewezen vergrotende familie komt (beetje kromme zin, maar je snapt em hopelijk wel). Ik zou ook sowieso afwachten hoe de merrie uit de komende dracht komt.

Daarnaast zou ik ook afspreken wie de dierenartskosten voor rekening neemt, en dat zij deze kosten ook dragen als de merrie niet drachtig wordt (reken daarmee maar met dik 1000euro), Wie betaalt het extra voer van de merrie, eventueel extra kosten voor pensionstalling? Wat ga je doen als het veulen of de merrie doodgaat/ geblesseerd raakt bij of tijdens geboorte? Nemen zij het veulen direct of pas na 3 jaar als ze weten dat het echt 165 is? Of ga je voor een all inclusive prijs van het veulen? Laat je ze vooruit betalen of aanbetaling of op het einde? Stel dat ze zich toch bedenken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Het kan wel, maar hangt echt af of je merrie bv zelf ook vergroot.

Mijn merrie deed dat bv wel.
Merrie 150, hengst 152, nakomeling 165
Merrie 150, hengst 163, nakomeling 2.5 jaar en bijna 160

Maar geen garantie. Ooit een jaarling gekocht uit ouders 142 en 148. Eerdere veulens zaten er allemaal tussen in.
Zij werd net geen 130